Rollenspel tijdens liefdesdaad

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Mag je tijdens de seks als man en vrouw een rollenspel spelen?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is te beantwoorden vanuit twee perspectieven. Mag het vanuit Bijbels/moreel oogpunt? Of mag het in het kader van seksueel welzijn? Ik zal je vraag vanuit beide perspectieven beantwoorden:

Als je vraag het oogpunt van de Bijbel betreft wil ik mijn antwoord beginnen met twee teksten van Paulus, Titus 1:15a: “Alle dingen zijn wel rein voor hen die rein zijn, maar...” en 1 Korinthe 6:12a: “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar...” Bestudeer vooral de context als je de wijsheid en diepte van deze teksten beter wilt leren kennen. Uit die context valt op te maken dat het leven in Christus gaat over wat nuttig is, over dat wat tot leven strekt, over geroepen zijn tot vrijheid en liefde, en nog veel meer. Het is niet aan mij om je geboden op te leggen wat wel en niet mag. Geboden over wat je wel en niet mag zijn zonder enige waarde en zijn tijdelijk terwijl de werkelijkheid Christus is. Hem kennen maakt dat je de bedoeling van het leven, het huwelijk en seksualiteit beter gaat begrijpen.

Dat je een gebod of regel wilt weten kan duiden op twee oorzaken:

1. Je zoekt een wet of gebod zodat jij jezelf op die manier rein kan bewaren. Het is niet mogelijk om zowel de gerechtigheid van Christus te kennen en de gerechtigheid door de wet na te jagen. Om hier meer inzicht in te krijgen adviseer ik je de Galatenbrief te lezen. De wet is niet bestemd voor de rechtvaardigen, zoals het staat in 1 Timotheüs 1:9 (...) “dat de wet niet bestemd is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en voor opstandigen, goddelozen en zondaars, onheiligen en onreinen, voor hen die vader of moeder vermoorden, voor doodslagers.”

2. Je geweten heeft geen rust over het verlangen een rollenspel te willen spelen. Als je geweten je veroordeeld of geen rust heeft is dat een reden om deze vraag met: “nee” te beantwoorden. Romeinen 14 is dan wellicht helpend om te lezen. Romeinen 14:14: “Ik weet en ben ervan overtuigd in de Heere Jezus dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor hem die van mening is dat iets onrein is, voor die is het onrein.” Romeinen 14:23: “En alles wat niet uit geloof is, is zonde.”

Vanuit het kader van seksueel welzijn is de vraag waarom je een rollenspel zou willen spelen? Voor welk probleem is dit mogelijk een oplossing? En wat voor rollenspel dan?

In de wereld van de pornografie is ‘role playing’ veel voorkomend. Professor Chyng Sun (USA) vertelde mij een paar jaar geleden over het veelvoorkomende script van de oudere man en het wat onwillige meisje die moet spelen dat ze eigenlijk geen seks wil. Als je verlangen naar het spelen van een rollenspel (eventueel met bijbehorende kostuums) door pornografie geïnspireerd is ontraad ik dit ten zeerste. De integratie van pornografie als inspiratiebron voor seksueel plezier is een heilloze en destructieve weg. Seksueel plezier maak je juist in vrijheid, intimiteit en ontspannenheid in een genegen samenzijn tussen man en vrouw. Pornografie rooft dit vermogen, maakt onzekerder en maakt mensen ook minder tevreden over hun seksleven.

Als het verlangen naar een rollenspel ontstaan is vanuit een sleur in het seksleven is het veel zinvoller niet zozeer oplossingen te verzinnen die de sleur kunnen doorbreken maar te bespreken wat de oorzaak is van die sleur en daar wat aan te doen. Meestal ontstaat een sleur omdat echtelieden zaken onuitgesproken laten en hun verlangens en wensen niet meer met elkaar delen.

Als het verlangen naar een rollenspel ontstaan is omdat je eigenlijk jezelf niet echt durft bloot te geven maar dit met een alter ego wel denkt te durven creëer je door een rollenspel mogelijk een tijdelijk verlichting van die angst, maar daardoor pak je het dieperliggende thema in je hart en in jullie relatie niet aan. Maak jezelf dan niet afhankelijk van een rol maar pak het probleem aan zodat je zonder rol vrij kunt genieten.

Rest mij te zeggen dat het fijn is als seks samen gaat met ontspannen creativiteit, vrijheid, plezier en verrassingen. Als het bij je past opeens een eend na te gaan doen en vrolijk te gaan kwaken, wat de ander aan het lachen maakt, doe dit dan vooral. Doe eens gek, speel het liefdesspel. De bruid in Hooglied zegt: “Ik ben een roos van Saron” en de bruidegom: “Ik zei: Ik wil in de palmboom klimmen.” Dit gaat over een liefkozend wederzijds verlangen. Speels, fantasievol en poëtisch. Ook dat is een mooi onderdeel van erotiek, voorspel en seks. Wees vooral lekker jezelf.

Wilbert Weerd