Manipulatieve vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik had een erg manipulatieve vriendin -ik heb een geschiedenis vol manipulatieve mensen- waar ik eigenlijk al jaren liever geen contact meer mee wilde. Ik zag alleen geen mogelijkheid dit contact te verbreken, want ik had eerder gezien dat iemand die dat deed vervolgens ongeveer door haar gestalkt werd tot ze weer ‘vriendinnen’ waren; deze manipulatieve vriendin bleef mailen en appen met beschuldigingen en eisen om meer uitleg en pogingen tot het weerleggen van de eerdere uitleg. Doordat ik me beklemd voelde in de situatie en haar daardoor steeds minder aardig begon te vinden, ben ik me zo gaan ergeren dat ik over haar gepraat heb tegen andere mensen. Precies datgene waar zij altijd zo bang voor is: dat er over haar geroddeld wordt. Haar imago op het spel.

Nu heb ik deze ongemakkelijke vriendschapssituatie ‘opgelost’ door gewoon niet meer te reageren op haar laatste mail (hoewel het gewoon afwachten is tot ze nog eens mailt, en daarna steeds bozer wordt en vervolgens gaat bellen, denk ik), maar ik vraag me nog steeds af of ik haar moet vertellen dat ik over haar heb geroddeld. Ik heb voor zover ik mij herinner niets gezegd waarvan ik niet echt dacht dat het waar was en er zijn geen gevolgen geweest, maar het was wel kwaadspreken. Ik hoop eigenlijk gewoon heel erg dat het voldoende is dat ik er spijt van heb en God vergeving gevraagd heb. Want ik wil niets meer met haar te maken hebben. Niet omdat ik boos ben op haar, maar omdat ik weet: eens manipulatief is altijd manipulatief en mensen die manipuleren gebruiken mij ‘leeg’ als ze de kans maar een beetje krijgen. Ik wil dat nooit meer.

Moet ik haar vertellen dat ik over haar geroddeld heb? En dan vergeving vragen? Eerlijk gezegd ben ik helemaal klaar met door het stof gaan voor mensen die zichzelf hoger achten dan mij, want die maken altijd van het moment gebruik om eens goed boven op je te gaan staan en flink de vloer met je aan te vegen, als de gelegenheid zich voordoet... Maar als het is wat God van mij vraagt, dan moet ik het toch maar doen. De vraag is dus: Moet ik weer contact met haar opnemen om dit te vertellen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Helaas zit er enige tijd tussen jouw vraag en mijn reactie. Misschien ben je (alweer) bezweken onder de manipulatie en heb je contact gehad met je vroegere vriendin. Zo niet, dan zou ik gewoon nog een poosje afwachten óf zij contact zoekt. Zo ja, dan is het aan jou om heel duidelijk je grens aan te geven: tot hier toe en niet verder. Geen contact meer. Punt. Einde verhaal. Dat is één.

En nu twee: je zegt, dat je klaar bent met door het stof te gaan voor mensen die zichzelf hoger achten. Dat is nogal een hartenkreet! Doe er iets mee, want jóúw houding komt ergens vandaan. Die van ànderen ook, uiteraard. Maar die kun jij niet veranderen. Jezélf aanpakken kan wel. Denk eens na over je eigen grenzen: waar liggen ze en hoe ver mag iemand er overheen gaan? Ik zou er over lezen en/of gaan praten met een deskundige, want dát is de kern van je verhaal. Het gaat niet over iemand anders, maar over jouzelf!

De zin: “Maar als het is wat God van mij vraagt, dan moet ik het toch maar doen” klinkt mij als een ‘slachtofferrol’ in de oren. Natuurlijk ben ik God niet en weet ik niet wat Hij van jou vraagt. Maar ik geloof niet dat God vraagt of iemand een ‘dweil’ wil zijn waarmee de vloer wordt aangeveegd. Hij geeft verantwoordelijkheden waar we biddend en in liefde mee om mogen gaan. Dat is een ándere houding! Hém liefhebben en je naaste als jezelf is een Bijbelse houding. Misschien vind je dat je een onderdanige houding ‘moet’ hebben, maar het Bijbelse begrip ‘onderdanigheid’ is iets anders dan ‘voetveeg’ zijn omdat het onze eigen verantwoordelijkheid níet uitschakelt. Jezelf wegcijferen kan ook iets zijn dat je geleerd hebt, maar niet op de juiste manier toepast.

Kortom: er valt wel iets te bespreken naar aanleiding van jouw brief, maar dat gaat níét op de anonieme manier van Refoweb.

Wellicht vind je dit een confronterende reactie van mij. Kun je er iets mee? Schrijf me nog maar eens, of zoek deskundige pastorale cq. psychologische hulp.

Marijke Rots

4 reacties
mortlach
"Geacht panellid, moet ik mijn manipulatieve vriendin méér ammunitie geven om mij mee te manipuleren?"

E-mail is gemakkelijk te negeren en als ze belt neem je of een ander nummer, of ga je naar de politie wegens stalking!
coby6
Iemand kan manipuleren omdat je je laat manipuleren. Laat God je daarvan genezen en vergeef haar en neem geen aanstoot. Zeg gewoon dat je geen hekel aan haar hebt, maar rust nodig hebt voor jezelf en raad haar aan ook die rust bij God te zoeken. Dan hoeft ze dat niet meer te doen.
ElisabethdeValk
Wat erg dat je zoveel manipulatie hebt meegemaakt en er zo gevoelig voor bent. Zoek een hulpverlener die met je wil kijken waar dit vandaan komt en hoe je eraf kunt komen.
Roddelen is niet goed.
Maar als je geen kwaad over iemand mag spreken, zou je alles opkroppen en van je hart een moordkuil kunnen maken... Volgens mij help je daar ook niemand mee en ga je er zelf aan kapot.
Daarom maak ik altijd een verschil tussen "je hart luchten over iemands gedrag" of "iemand bewust zwart willen maken".... Als jij je hart hebt gelucht over iemands gedrag, dan is daar niets mis mee. Ja en dan kun je misschien wel vanuit jouw gevoel de ander ook te zwart hebben gemaakt... zonder dat je dat echt van plan was. Vraag dan aan God om vergeving en maak je los van deze persoon. Ga niet vertellen dat je over haar gepraat hebt, want dan stopt het nooit... Als ik alle mensen waar ik weleens iets negatiefs vover gedacht of gezegd heb, daarover zou moeten inlichten, dan zou ik daar een dagtaak aan hebben. Daar help ik niemand mee en dan kom ik ook niet meer aan goede dingen toe. Kom uit je krampachtigheid! Bid voor de manipulatieve mensen en voor jezelf om Gods genade en vergeving. Zij en jij kunnen veranderen! Sterkte!
mortlach
@Coby: Of gewoon zeggen dat je een hekel aan d'r hebt en d'r nooit meer wilt spreken. Gewoon duidelijk aangeven dat er geen ruimte in je leven is voor dat soort vervelende mensen, dat geeft pas rust!