Bang voor nieuwe winterdepressie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van begin 20. Toen ik ongeveer een half jaar met mijn vriend samen was, ben ik in een winterdepressie terecht gekomen (afgelopen winter). Dit is een moeilijke tijd geweest voor mij, maar ook voor mijn relatie. Ondanks de moeilijke en twijfelachtige tijd is mijn vriend er voor me geweest. Ik had nergens zin in, verjaardagen sloeg ik af, ik was een emotioneel wrak en voelde niks van binnen (twijfel, wat moeilijk is in een relatie). Prettige zaken zoals de tijd van Kerst, waren niet leuk. Maar ook leuke dagjes weg zaten er niet in.

Ik ben God elke dag dankbaar dat ik uit deze depressie ben gekomen en dat ik weer voor mijn vriend mag voelen wat ik daarvoor voelde, maar dan steeds meer en beter! Dat ik hier doorheen ben gekomen met hem door God zie ik als een zegen. Dat ik weer zin in het leven krijg, om dingen te ondernemen.

Toch komt heel vaak de angst naar boven dat ik weer heel hard terug val in deze uitzichtloze depressie, waarin ik mezelf verlies en me niet meer terug kan vinden. Wat kan ik doen om niet terug te kijken maar juist dankbaar te zijn voor wat ik nu heb zonder angst naar wat er komen gaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je kunt doen om een terugval te voorkomen is niet in een paar woorden te zeggen. Het hangt namelijk samen met de oorzaak van je (winter)depressie. Misschien is een bezoek aan je huisarts een eerste stap: hij/zij kan bepalen of er lichamelijk iets is. En hij/zij kan je eventueel doorsturen naar een andere deskundige, mocht de oorzaak elders liggen.

Wat ik weet van een winter- of seizoensdepressie is dat de zomer er nu aankomt, met veel zonlicht. Dat is prettig en daardoor voelt menigeen zich beter en vrolijker. Maar ja daarna zal er weer een donkere tijd volgen met steeds kortere dagen. Wacht dus niet tot in de herfst, maar neem jezelf serieus en doe nú iets. Eventueel samen met je vriend, die je zo goed heeft geholpen. Angst is soms een goede raadgever, die aanzet tot het ondernemen van stappen, toch?

Ik wens je sterkte,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

depressief
3 reacties
Roosvan3
Vraag aan de huisarts of je bloed geprikt kan worden, een tekort aan vitamine D bijv. kan een winterdepressie veroorzaken.
Niagara
Het is denk ik sowieso goed om naar je huisarts te gaan om je angst te bespreken. Dan kan hij kijken welk deel er lichamelijk aan te doen is, en welk deel geestelijk behandeld moet worden.

Voor het lichamelijke gedeelte:
Vitamine D supplementen zijn sowieso aan te raden bij winterdepressie. Vaak ligt de oorzaak in dat het minder licht is. Normaal maakt je huid Vitamine D aan door zonlicht. Ook krijg je het binnen door eten waar Vitamine D inzit, zoals vis. Als je niet zoveel vis in je dieet hebt en geen supplementen neemt, heb je een grote kans dat je vitamine D gehalte in de winter te laag wordt. In Nederland is de zon namelijk 's winters niet sterk genoeg om je te voorzien van genoeg licht. Door de stand van de zon ten opzichte van de aarde, en ook nog eens omdat het veel bewolkt is in de winter. Het is koud en regent veel dus je komt minder buiten en ook heb je 's winters vaak lange kleren aan dus wordt je huid minder blootgesteld aan het licht dat er nog wel is.
Je kunt een synthetisch pilletje met vitamine D slikken, maar ook visolietabletten of levertraan, soms neemt je lichaam dat beter op.
Ook kun je lichttherapie krijgen. In het ziekenhuis hebben ze daar hele sterke lampen voor die de vitamine D aanmaak in jouw huid stimuleren. Dit is zeker aan te raden als je merkt dat je ook huidproblemen hebt, bij ernstig vitamine D tekort kun je bijvoorbeeld erg last van eczeem krijgen. Dan is lichttherapie beter dan voedingssupplementen.
Daarnaast zijn er zogenaamde 'daglichtlampen' verkrijgbaar waar je gewoon thuis onder kunt zitten, maar of die echt werken weet ik niet. Die in het ziekenhuis sowieso wel. Daar zou je naar kunnen vragen bij je huisarts.
Als je last hebt van winterdepressie is het aan te raden elk najaar je vitamine D even te laten prikken. Het is wel zo dat de inzichten verschillen over wat een tekort is. Sommigen zeggen onder de 60, anderen zeggen dat je beter op 80-120 kan zitten. Beter ruim genoeg dan op het randje van tekort.
In de simpele synthetische supplementen die je bij de drogist kunt kopen zit meestal zo weinig dat je een tekort daar niet mee aanvult. Die komen vaak aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram of 400 IE. Als je een tekort vermoedt kan je echter zo voor 2 maanden een stootkuurtje met 3000 IE per dag nemen zonder dat dat gevaarlijk is. Dit kan via de huisarts, maar je kunt ook zelf supplementen kopen met die hogere dosering. Als je dit in het najaar doet merk je na een paar weken wel of je je beter begint te voelen.

Voor het geestelijke gedeelte:
Het kan ook zijn dat je je lichamelijk wel wat beter voelt als je vitamine D tekort aangevuld wordt (minder slap en futloos) maar dat je geestelijk niet goed in je vel blijft zitten. Als dat zo is, is het aan te raden met een psycholoog te gaan praten. Gewone depressie en vitamine D tekort kunnen ook samen opgaan. Als je vitamine D tekort getackeld is, zie je vanzelf of er nog meer is dan dat. De periode rond kerst is ook vaak stressvol met op school/werk allerlei af te ronden taken voor het eind van het jaar, familiebezoeken, te regelen feestjes, cadeautjes en de nodige financiële stress die daarbij kan komen etc. Als je dan wat kwetsbaarder bent door vitamine D tekort, kun je die stress vaak ook minder goed hebben.
Dat je noemt dat je nu zo angstig bent om er weer last van te krijgen, kan ik me goed voorstellen. Het is ook heel naar om depressief te zijn. Voor jou en je omgeving. Het feit dat je nu zo angstig bent, kan er echter ook op duiden dat er meer aan de hand is dan winterdepressie. Depressie en angst gaan vaak hand in hand. Als je heel angstig bent om weer depressief te worden kan dat juist zoveel stress geven dat je in een depressie komt. Dan wordt het een selffulfilling prophecy. Misschien is het een idee om daar met een psycholoog en/of pastoraal werker over te praten.
Lecram
Galaten 5:20 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Het beste medicijn is leven vanuit de Geest van God. Daar kan geen vitamine tegenop. We hebben net Pinksteren achter de rug. Als je gelooft woont de Geest in je. Daar mag je gebruik van maken. Met het zicht op Jezus kan je de grootste uitdagingen aan (neemt niet weg dat de medische weg ook gezegend kan worden).