Drieëenheid uitleggen

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Hoe kan ik de drieëenheid het beste uitleggen aan moslims?

Antwoord

Onder de tag 'Drie-eenheid' vind je alle artikelen over dit thema. Daar kun je vast meer mee.

5 reacties
coby6
Zo legt Michael Brown het uit aan Joden:
https://m.youtube.com/watch?v=_HaPRccvPLc
Lecram
Als je begint met het uitleggen van de drieëenheid aan moslims, loop je geheid vast.
Als je gaat discussieren met hen, weten ze je het vaak moeilijk te maken met uit het verband gerukte verzen, die ze vaak uit hun hoofd leren.

Ik raad vooral aan om de boeken van Nabeel Qureshi te lezen:
Ik zocht Allah en vond Jezus
en
Allah of Jezus?
Daarin beschrijft hij zijn onderzoek als moslim om te bewijzen dat het christendom fout zat en de islam de juiste religie was. Het resultaat was dat hij christen is geworden.

Maar meest nog: laat ZIEN wie Jezus is, toon hun Zijn liefde door je daden. Veruit de meeste moslims komen tot geloof doordat ze de liefde van God ontdekken in christenen. En bid voor ze.
coby6
Ik legde het gisteren uit aan m'n zoontje, maar of iemand anders het ook zo makkelijk accepteert weet ik niet. Kijk gewoon naar Jezus. Was Hij 1 Persoon? Je zou zeggen van wel, maar de Vader was in Hem en Hij sprak alleen wat de Vader zei en de Heilige Geest was in Hem en deed de wonderen. 3 in 1 in perfecte samenwerking. In Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk.
Lecram
Moslims zijn er sterk op gebrand om de christelijke leer onderuit te halen door de drieëenheid te weerleggen. En als je teksten uit het verband rukt kan je dat inderdaad doen.

Het is echter dat de moslims een soortgelijk 'probleem' hebben. Zij leren de tawhid, de absolute eenheid van God. Daarnaast leren zij (althans, de grootste sunnitische meerderheid) dat de koran van eeuwigheid is, dus bij God en niet God zelf. Dat strookt dus niet met hun leer van de tawhid. Want als God van eeuwigheid één is, dus ook één persoon, dan is daar geen plaats voor een eeuwige Koran, het woord van God. Dat is een dilemma, waar ten eerste de gewone moslim niets van snapt, en ten tweede de geleerden met een grote boog omheen lopen.

Overigens kan een dergelijke god niet als eigenschap 'liefde' hebben, want hoe kan een god liefhebben als er niemand is om lief te hebben?

De liefde van God is ook van eeuwigheid en vond van eeuwigheid al plaats tussen de drie personen in de drieënige God, zoals de bijbel ons leert. Daarom kan God ons ook liefhebben.
coby6
Oh dit was een leuk filmpje. Hij zag in de Koran dat Jezus God was.
https://m.youtube.com/watch?v=fJr8tcqvuMg