Bang voor werk

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 1 reactie

Vraag

Ik ben 20 jaar en zit al een paar jaren zonder werk. Ik krijg het maar niet voor elkaar om werk te krijgen. Ik heb ooit een mooie baan gehad, maar doordat het thuis niet goed liep en ik dat mee naar mijn werk nam konden ze me niet langer houden. Ergens ben ik -denk ik- ook bang voor werk. En dan de situatie thuis... Ik zou eigenlijk op mezelf moeten gaan wonen, maar hoe gaat me dat lukken een eigen appartement, zonder geld, uitkering en werk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je beschrijft met een paar woorden een heel persoonlijke situatie. Je zoekt je weg in hoe je om moet gaan met het werkloos zijn, terwijl het zoeken naar een baan die bij je past ook lastig gaat. Je wilt graag het huis uit en op jezelf gaan wonen, maar dat is niet mogelijk zolang je geen eigen inkomsten hebt. Wat nu?

Omdat ik jouw specifieke situatie niet ken kan ik alleen maar een paar algemene tips geven. Je schrijft niet over een school of opleiding die je mogelijk hebt gevolgd. Als je nu geen werk kunt vinden zou het wellicht mogelijk zijn om te kijken of je een opleiding kan gaan volgen die aansluit bij jouw persoonlijke capaciteiten en interesses. Je bent in dat geval niet direct zelfstandig, maar het zou je kunnen helpen om dat op termijn wel te worden. Ook is vrijwilligerswerk wellicht een optie. Je kan dan voorzichtig weer wennen aan werken, bent buitenshuis en doet ervaring op die je kan gebruiken bij het vinden van een baan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je tot nu toe hebt gedaan om werk te vinden. Je kan altijd langsgaan bij uitzendbureaus om te kijken of er een geschikte baan beschikbaar is en je gegevens daar achterlaten. Ik kan me ook voorstellen dat wat hulp bij het vinden van werk fijn zou zijn. Is er iemand uit je familie of vriendenkring die met je zou kunnen meedenken over wat nu echt bij jou zou passen? Een werkomgeving waar je past en waar je als dat nodig is begeleiding kan krijgen. Je geeft aan dat je misschien ook wel bang bent voor werk. Er zijn zeker werkgevers die daar rekening mee willen houden en je begeleiding willen geven. Ook het schrijven van een sollicitatiebrief hoef je niet alleen te doen, daar mag je gerust hulp bij vragen aan mensen die je kent. Ook zou je kunnen overwegen om eens contact te zoeken met een jobcoach, die kan je helpen bij het zoeken en behouden van een baan en hoe je daarin functioneert. Als het lastig is om dit te bekostigen zou je kunnen polsen of de diaconie hierin iets voor jou zou kunnen betekenen, ik heb de ervaring dat diaconieën daar zeker voor open staan, maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou is.

Naast je vragen rondom werk geef je aan dat je eigenlijk op jezelf zou moeten gaan wonen. Zelfstandig wonen kan behoorlijk wat geld kosten, iets wat zonder geld, werk of uitkering niet mogelijk is. Of je mogelijk aanspraak zou kunnen maken op een uitkering kan ik met de beschikbare informatie niet goed inschatten. Daarvoor wil ik je adviseren om contact op te nemen met het sociaal team in jouw gemeente. Google maar eens op ‘sociaal team’ en de naam van de gemeente waar je woont. Vaak is er een spreekuur waar je vrijblijvend naartoe kan gaan of je kan een afspraak maken voor een gesprek. Vragen over onder andere werk, inkomen, zorg, dagbesteding of je sociale omgeving kan je daar bespreken met een professional die vervolgens zal kijken op welke manier je het best geholpen kan worden.

Werk, of het juist het niet hebben van werk kan veel van je vragen. Niet voor niets wordt er in de Bijbel gesproken over werk dat gepaard gaat met zweet op het gezicht, sinds wij niet meer in harmonie met God leven. Ook moeizame familieverhoudingen of lastige thuissituaties kunnen zwaar zijn. Ik hoop dat je je leven in het perspectief van de hemel, in het licht van Gods vriendelijk aangezicht mag leven. In Hem wordt ons dagelijks leven en werk, wat het ook is, geheiligd en kunnen wij ook tot zegen zijn voor de mensen om ons heen. Ik wens je veel succes toe.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Financieel/diaconaal zorgverlener  (www.bobeldijk.nu)
    Opleidingen: Bachelor of Theology & Master of Laws

Tags in dit artikel:

werkloosheid
1 reactie
Prisma23
Via diaconieën kan ik je zeker aanraden. Zomaar wat voorbeelden;

http://www.dewerkwissel.nl/index.html

http://www.kerknetputten.nl/cms_icp3/index.php/diaconaal-platform-werkzoekenden

http://www.diaconiegouda.nl/diaconie-gouda/projecten/kerk-en-werk/

https://gergemgouda.nl/Gemeente/Werkzoekenden

http://www.diaconieapeldoorn.nl/index.php?page=weewee