Dochtertje erg bang voor de dood

drs. W.H. Hoorn / 18 reacties

Vraag

Wij als ouders zitten met een moeilijke situatie. Ons dochtertje van zes is erg bang voor de dood. Elke avond bij het naar bed gaan is ze bang en moet ze huilen. Bij alles wat we zeggen, zegt zij er achteraan: “Als ik dan nog maar leef.” Ik wil haar niet bang maken, maar de werkelijkheid is natuurlijk wel eeuwig wel of eeuwig wee. Hoe moeten wij hier mee omgaan? Ik wil haar angst niet wegduwen door er niet op in te gaan, maar extra angstig maken willen we ook niet. Heeft u handvatten hoe we hier mee om kunnen gaan?

Antwoord

Beste ouders,

Het is inderdaad eeuwig wel, of eeuwig wee. Maar er niets in de Schrift wat er op wijst dat de Heere jonge kinderen voor de eeuwige verdoemenis over heeft. Integendeel zelfs, want Christus zegt in Mark. 10:14: “Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.” U hoeft uw dochtertje daarom dan ook helemaal niet bang te maken. Want de Heere Jezus heeft iedere reden voor kleine kinderen om bang te zijn voor dood en eeuwigheid weggenomen. U kunt haar in plaats daarvan wijzen op de liefde en de barmhartigheid van de Heere Jezus, waarin zij in leven of in sterven eeuwig in geborgen mag zijn. Daar kan zij altijd volledig en volkomen op vertrouwen. En daar mogen ouders die geslagen worden door het verlies van hun jonge kinderen aan de dood eveneens op vertrouwen.

Want wie in Hem gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven. En een iegelijk, die leeft en in Hem gelooft zal niet sterven in der eeuwigheid (Joh. 11:25-26). Dat betekent dus dat ook de gevolgen van de erfzonde, waar onze jonge kinderen van nature mee bezet zijn, door het geloof in Hem en de rechtvaardiging door dit geloof, zijn weggenomen. En dan maakt het echt helemaal niets uit hoe klein, kinderlijk en eenvoudig dit geloof is. Want de HEERE bewaart de eenvoudigen (Ps. 116:6). Daarbij geeft de Heere ons in Zijn Woord, als ouders en andere volwassenen, een scherpe waarschuwing in Matth. 18:6 om kinderen niet van Hem weg te houden en hun kinderlijke en kwetsbare geloof in Hem niet te laten wankelen. Want dan zou het beter voor ons zijn, dat wij met een molensteen om onze hals zouden verzinken in de zee.

De Schrift biedt u dus alle gelegenheid en wel degelijk handvatten om uw dochtertje te vertellen over de Heere Jezus.  En wat Hij heeft gedaan om elke reden om bang te zijn voor de dood bij haar weg te nemen. Wij hebben dit ook niet te verbergen voor onze kinderen, voor het navolgende geslacht; vertellende de loffelijkheid des HEEREN, en Zijn sterkheid, en de wonderen, die Hij gedaan heeft (Ps. 74:8).

Het is natuurlijk en menselijk dat wij bang zijn voor de dood. Maar het is niet echt normaal, en nogal zorgelijk, dat een meisje van zes daar zo mee bezet is. Dus naast de handvatten die de Bijbel u biedt om haar doodsangst weg te nemen, kunt u haar vragen naar de redenen van deze angst. Want het lijkt er volgens mij op dat zij iets heeft gezien of gehoord wat niet voor jonge kinderen bestemd is, of wat zij niet kon bevatten en begrijpen, en wat haar een angsttrauma heeft bezorgd. Wanneer een jong kind met een dergelijk angsttrauma is opgezadeld vraagt dit van u als ouders in de eerste plaats begrip. En daarnaast liefde en geduld. Want wat voor ons klein en onbelangrijk is kan voor jonge kinderen met zo’n trauma loodzwaar op hun ziel wegen en een duistere en angstaanjagende schaduw over hun hele leven heen werpen.

Maar ook dan biedt Gods Woord u handvatten om haar daar overheen te kunnen helpen. Want de Heere Jezus heeft de dood overwonnen. En Hij zegt ons: “Vrees niet, geloof alleenlijk” (Mark. 5:36). En moge dat zowel gelden voor uw kind als voor u beiden.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

angstgeloofsopvoeding
18 reacties
Samanthi
Wat een fijn helder antwoord.
Emeth
- Psalm 115:17 Niet de doden zullen God loven, niemand van wie in de stilte zijn neergedaald
- Psalm 30:10 Wat voor gewin ligt er in mijn bloed, in mijn nederdalen in de groeve? Kan het stof U loven, kan dat uw trouw vermelden?
- Psalm 6:6 Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zou U loven in het dodenrijk?
- Prediker 9:5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets ...
- Prediker 9:10 Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.
- Jesaja 38:18,19 Want het dodenrijk looft U niet, de dood prijst U niet; wie in de groeve zijn neergedaald, hopen niet op uw trouw. De levende, de levende, die zal U loven.

- 1 Korinthe 15:22 Want zoals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
coby6
Heeft ze iets meegemaakt? Ik herinner me dat Corrie ten Boom schreef in haar boek dat haar moeder haar eens meenam als klein kind toen een kind was overleden en toen was ze bang voor de dood. Ik was er zelf als kind geobsedeerd door. Het was de voornaamste reden dat ik op zoek ging naar God. Mijn tweelingbroertje was overleden tijdens de zwangerschap. Daar kwam het vandaan.
Samanthi
@Emeth
Wat wil je hier mee zeggen?
Emeth
@Samanthi

Ik zou je graag willen antwoorden maar mijn antwoord wordt waarschijnlijk gecensureerd omdat het niet overeenkomt met de kerkelijk leer. Wat ik er wel over kan zeggen is dat ik vroeger ook bang was voor de dood maar door deze bijbelteksten niet meer.
Samanthi
@Emeth
Oke ik snap het
ElisabethdeValk
Zing met en voor je kind....
"Als een kuikentje dat bij zijn moeder zat, onder haar vleugels waar het veilig was, tegen regen tegen zonneschijn, Heer' zo wil ik bij U zijn, in de schaduw van Uw vleugels, wil ik schuilen o Heer'."
"Jezus is de Goede Herder, Jezus Hij is overal, Jezus is de goede Herder.... als je 's avonds niet kunt slapen, als je bang in 't donker bent..."
"Wandel je soms in de duisternis van zonde angst of pijn? Zie je soms geen lichtpunt meer, bij wie moet je dan zijn? Jezus Christus is gekomen..."
Voed alsjeblieft geen angst voor de hel, maar zeg dat ze in God mag geloven en op Hem mag vertrouwen...!
Helpt het allemaal niet...? Zoek dan een goede christelijke hulpverlener die kinderen helpt. Sterkte, rust en vertrouwen toegewenst!
VrouwkeZondernaam
Ik moet heel de tijd denken aan deze vraag en het antwoord...

Ik vraag me af: groeit dit meisje soms op in een omgeving waar de verkiezing heerst over het verbond?

Als dit meisje opgroeit met het idee dat de meeste mensen naar de hel gaan (en zijzelf dus waarschijnlijk ook) omdat God er maar een enkeling uitkiest voor de hemel....dan is dit geen vreemde situatie bij personen die al wat angstig aangelegd zijn.

Mocht dit zo zijn dan hebben mogelijk de ouders als eerste Gods hulp én pastorale hulp nodig. Om evenwichtiger te leren denken over verbond, geloof en verkiezing. En om dit vervolgens door te mogen geven aan hun dochter.

Van harte Gods hulp en zegen gewenst en ik hoop dat ik er helemaal naast zit met mijn onderbuikgevoelens ;)
Justinus
Laat ik nou exact dezelfde gedachte hebben als @VrouwkeZondernaam! En toch denk ik dat wij beiden (en misschien nog meer lezers/lezeressen) fout zitten. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

De reactie van @ElisabethdeValk spreekt mij zeer aan!
VrouwkeZondernaam
@justinus

Ik kan me er helaas alles bij voorstellen. Ik ken veel te veel mensen die helaas zo denken. Alleen de meeste zijn wat minder angstig aangelegd.
Lekkerbek
En toch, als mensen dit écht geloven, is het toch logisch dat ze kinderen zo opvoeden?
Nee dit geloof ik zelf niet dus ik zou het niet op deze manier doen, maar je draagt uit wat je zelf gelooft!
Zelf geloof ik dat we allen bekeerd moeten worden, ik zou dus niet vertellen aan mn kinderen dat ze bekeerd geboren zijn, maar dat ze bekeerd moeten worden. Ik zou ze wel de oneindige grootheid en goedheid van de Heere vertellen, dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat. Maar ik zou er ook bij zeggen (ligt aan leeftijd) dat dit dan wel onze eigen schuld is).
Ik wil hierover absoluut nu niet discussiëren, mijn punt is alleen dat je je kind leert wat jezelf gelooft. Als je echt gelooft dat bijna niemand zalig wordt zal je toch niet zeggen: maar het komt wel goed......want dat geloof je zelf ook niet.
We kunnen dus wel afkeuren hoe mensen dingen vertellen naar kinderen toe, maar ten diepste gaat het om de vraag wat we zelf geloven wat betreft bekering. Dan zie je ook dat iedereen de Bijbel op zijn/haar manier uitlegt.
CorsdeKort
Lees haar enerzijds, dat God voor de musjes zorgt en dat hij haar hoofdharen heeft geteld. En vertel haar anderzijds hoe fijn het is in de hemel, dat daar geen zorgen, pijn en verdriet is maar een eeuwig geluk en dat je zelf, als het zover is daar (ook) naar toe gaat.
Lekkerbek
@Corsdekort, als vragensteller dit mag weten dan moet ze dat idd zeggen, maar ik lees in de vraag niet dat de vragensteller mag weten een kind van God te zijn. Als je (nog) geen kind van Hem bent dan kun je dit dus niet zeggen. Het is niet zo dat alle kerkmensen in de hemel komen.
Samanthi
@lekkerbek
Ze kan goed spreken van God, ze kan wijzen op de beloften en er op wijzen dat ze welkom bij God is.
Als ze de Heere niet kennen is het een kwalijke zaak.
De Heere roept hen dagelijks als ze uit Zijn woorde lezen als ze Zijn woord horen.

Wat zouden ze anders moeten zeggen? Je moet bekeerd worden anders ga je naar de hel? Nee toch?

De Heete Jezus lokt en nodigd kom naar Mij toe en wordt behouden.

Daar kun je bij vertellen dat het kindje niet bang hoeft te zijn als het haar vertrouwen op de Heere Jezus zet.
Lekkerbek
Ik zou zelf wel van 2 wegen spreken, dat is ook Bijbels. En natuurlijk zou ik op de grootheid, de goedheid, de onuitsprekelijke liefde vertellen dat God Zijn Zoon heeft laten lijden en sterven zodat zondaren zalig kunnen worden. Maar ik zou wel zeggen dat genade geen erfgoed is, we worden als zondaar geboren. Maar dat iedereen om Christus wil zalig kan worden! Tuurlijk zou ik dat benadrukken! Ik ken mensen die als kind heel serieus waren, de ouders die zeiden daarover dat het kinderen Gods waren. En nu geloven ze niet meer, één sprak ik pas en ze vloekte om de haverklap, vroeg me of ik nog steeds in die sprookjes geloofde.
T kan niet zo zijn dat je eens een kind van God was en ineens niet meer. Nee we worden als zondaren geboren en er zal iets moeten veranderen in ons leven wil het eeuwig goed met ons zijn. Leg elkaar de handen niet op, maar strijdt om in te gaan. En de angst van een kind? Samen bidden, samen lezen, samen zingen en goed van de Heere spreken! De Heere kan de angst wegnemen!
Dat is hoe ik het zie en geloof, maar zoals met elk onderwerp: zoveel hoofden, zoveel zinnen!
Samanthi
@Lekkerbek
Ga je echt een meisje van 6 die bang is van de dood, al die dogma's vertellen?
Daar zal ze van opknappen.

Dat andere gaat er helemaal niet over, je gaat het hebben over handen opleggen en zo, dit gaat over een kindje in nood en niet over ouders die iets over hun kind denken.
Justinus
@Samanthi >ik ben blij met je antwoord/reactie op @Lekkerbek. Ik heb mijn concept-reactie die ik gisteren wilde posten maar niet deed en naderhand vanmorgen alsnog wilde posten, weggehaald. Jij verwoord in minder woorden maar wel heel erg duidelijk waar ik een aantal zinnen voor nodig had...
Bedankt!
Samanthi
@justinus
Dank je