Voorgenomen beroep

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Kan het gebeuren dat een gemeente besluit om een dominee te beroepen, maar dit pas doet over één of twee maanden? Het lijkt me namelijk een beetje vreemd.

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit je vraag kan ik niet afleiden dat je het oog hebt op een bepaald kerkverband. Ik zal dus de vraag in het algemeen beantwoorden, los van regels die eventueel her en der gelden. Ik neem aan dat je met “gemeente” bedoelt een kerkenraad. Die kan een besluit nemen om iemand te beroepen, al dan niet na de gemeente erin te hebben gekend. Tot zover is het duidelijk.

Wanneer dat beroep ingaat is een tweede. Normaal gesproken is dat zodra de beroepsbrief wordt overhandigd. Maar er kunnen redenen zijn om dat pas op een later tijdstip te doen. Dat kunnen redenen  zijn die in de gemeente liggen, maar ook bij de te  beroepen predikant: vakantie, prive-omstandigheden (geboorte of sterfgeval) en misschien soms ook wel eens dat een predikant nog niet beroepbaar is op het moment dat de beslissing wordt genomen. In alle gevallen en zeker in het laatste geval geldt dat het verstandig is om van het genomen besluit dan nog geen melding te maken. Het is de dag van vandaag zo dat als de gemeente het weet via kanselafkondiging of mededeling in het kerkblad, dan weet de volgende dag heel Nederland het. Dat is onnodig en onwenselijk. Het kan nadelen hebben zowel voor de beroepende gemeente (konden jullie nu werkelijk maar één dominee vinden, die heb je dan kennelijk wel erg graag), voor de predikant (die krijgt wel een heel lange beslissingstermijn) en voor ander gemeenten (het kan een aansporing bevatten ook die persoon te gaan beroepen of juist daarvan af te zien). Gezien al dergelijke (hopelijk onbedoelde!) bijeffecten  zou ik zeggen: wacht nog even met de publicatie van het genoemde besluit en zeg tegen de gemeente, dat de kerkenraad binnen afzienbare tijd tot een beroep zal overgaan. Ik zou zelfs willen adviseren ook om de beoogde predikant nog niet op de hoogte te stellen. Hij mocht eens naast zijn schoenen gaan lopen. Dat gebeurt ook bij dominees al te veel.

Hartelijk dank voor je vraag,
Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

beroepingswerk
2 reacties
rJWK
In een gemeente bij mij in de buurt is er een tijd geleden ook een voornemen van beroep uitgebracht. Totaal onnodig (men kon best een paar weken wachten), het gaf veel irritatie en het schijnt nog tegen de kerkorde in te gaan ook.
stemgeluid
Sinds wanneer wordt er een (uitgesteld) beroep op vakantiegangers gedaan. Dan moet de nood wel hoog zijn!