Waar liefde woont gebied de Heere Zijn zegen

Ds. G.J. Noordermeer / 1 reactie

Vraag

We kennen allemaal het psalmversje: “Waar liefde woont gebied de Heer’ Zijn zegen.” In dit huis is zo ontzettend veel liefde voor elkaar, maar de Zegen lijkt uit te blijven, op alle fronten. Zo, dat we er bang van worden. Ik weet wel dat het gelovigen op aarde echt niet altijd makkelijk gaat, kijk naar Asaf (Psalm 73) en Job. Maar wat is de waarde van zo’n Psalm dan? Die gaat toch ook over het aardse leven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit uw vraag maak ik op dat er sprake is van een moeitevolle situatie. Een situatie die haaks lijkt te staan op dat bekende psalmvers uit Psalm 133. De broederlijke en zusterlijke liefde is overduidelijk aanwezig in huis, maar de zegen lijkt uit te blijven. Begrijpelijk dat u in zo’n situatie vraagt naar de waarde van deze Psalm. Graag wil ik u een paar overwegingen geven.

Deze situatie brengt u allereerst tot de vraag wat u onder zegen verstaat? Wij zijn snel geneigd om zegen in te vullen met bepaalde voorspoed, maar is dat terecht? In Genesis 1 en 5 staat dat God de mens zegende. Als we echter het verloop van de menselijke geschiedenis bekijken, kom ik veel tegenspoed tegen. Zou Gods zegen dan niet kloppen?

Tegenover zegen staat de vloek. Is dat van toepassing in uw situatie? Misschien dat u dat zo ervaart, maar is dat terecht? Lees eens Deuteronomium 28. In dit hoofdstuk wordt duidelijk de zegen tegenover de vloek uiteengezet. Zijn er echt geen zegeningen te onderscheiden in uw situatie?

Tenslotte nog een ander Bijbelgedeelte wat ik u graag aanbeveel. Psalm 37 gaat ook over het leven van goddelozen (wat soms zo over rozen lijkt te gaan) tegenover het leven van kinderen van God. Ik hoop dat u hetzelfde inzicht mag hebben.

Ds. G. J. Noordermeer

Tags in dit artikel:

tegenspoed
1 reactie
Jello
Je schrijft: 'In dit huis is zo ontzettend veel liefde voor elkaar....'

Zou deze liefde geen zegen zijn?

Ontzettend veel liefde komt immers niet uit onze verdorven natuur voort.

En als God het geeft, kunnen we er onszelf niet op verheffen, evenmin als verdienste aanvoeren, alleen over verwonderen.