Week geleden bekeerd

Ds. H. Peet / 39 reacties

Vraag

Ik heb me een week geleden bekeerd, maar ik heb niet goed nagedacht over de gevolgen en wat ik nu niet meer mag doen omdat dat zonde is. Maar ik heb ook helemaal geen Bijbelkennis. Ik weet zeker dat ik in die week tijd zonde heb begaan, maar ik weet niet welke omdat ik nog maar één keer in de Bijbel heb gelezen en ik weet dus ook niet wat wel en niet zonde is. Maar het probleem is dat ik bang ben dat ik de Heilige Geest heb belasterd doordat ik misschien nog steeds zondig, ik ben nu verschrikkelijk bang dat ik niet meer gered kan worden. Soms twijfel ik ook in het bestaan van God enzo, als ik bid tot God lijkt het ook dat ik geen antwoord krijg. Had ik nu maar beter nagedacht over alles. Mijn vraag is wat moet ik nu doen? En hoe moet ik nu verder gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je geeft aan dat je jezelf hebt bekeerd. Ik zou wel heel benieuwd zijn hoe dat zo is gekomen, terwijl je tegelijk aangeeft dat je nauwelijks iets van de Bijbel weet. Het lijkt me goed om eerst nog maar even kort uit te leggen wat bekering volgens de Bijbel inhoudt. In de Bijbel heeft dat alles te maken met de ontdekking dat je een zondig mens bent en daar verlossing voor nodig hebt. Je krijgt verdriet over wat je in Gods ogen niet goed hebt gedaan en gaat beseffen dat je het zelf nooit meer goed kunt maken. Je krijgt vergeving nodig, je gaat beseffen dat je helemaal op het werk van de Heere Jezus bent aangewezen. Bij Hem ga je redding zoeken en de vrijmoedigheid daartoe vind je in de uitnodiging die Hij doet uitgaan: kom herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven (Matth. 11: 28). Je leert steunen op het werk dat de Heere Jezus Christus aan het kruis heeft volbracht (Joh. 19: 30). Gelukkig hoef je het zelf niet goed te maken, het wonder is dat Christus dat deed aan het kruis. Je mag van genade leven.

Daaruit komt ook het verlangen voort om het in je leven over een andere boeg te gooien. Je krijgt de Heere lief en wilt Hem geen verdriet meer doen. Je krijgt een hekel aan de zonde en gaat daar tegen strijden. Ook dat hoef je niet in eigen kracht te doen. God wil door Zijn Heilige Geest de kracht geven om tegen de zonde de strijd aan te binden. God wil met Zijn kracht boven onze zwakheid staan. Dat laatste blijft een kwestie van vallen en opstaan. Het wonder is dat God veel geduld met ons heeft en steeds weer vergeven wil als we vallen en dat aan Hem belijden. En zo wordt -levend met God- de genade steeds groter voor je.

Uiteraard zou ik er veel meer van kunnen zeggen maar ik hoop dat dit wat richting geeft aan je denken. Over bekering kun je meer vinden in de bekende gelijkenis over de verloren zoon. Ik zou je willen aanraden je daarin eens grondig te verdiepen. Je kunt die lezen in Lucas 15:11-32.

Uit het bovenstaande zal je al wel duidelijk geworden zijn dat ook een echte christen nog regelmatig in zonde valt. Maar je zult ook begrijpen dat het verschil maakt of jezelf achter de zonde aan zit of dat je door de zonde achterna gezeten wordt (en daar dan bij tijden door wordt ingehaald). Om je tegen de zonde te wapenen is de omgang met de Bijbel belangrijk. Heel fundamentele regels voor het leven met God vind je in de Tien Geboden (Ex. 20:1-17). Het vraagt echter wel de nodige uitleg hoe je die geboden vandaag mag toepassen.

Het is, denk ik, voor jou allereerst heel belangrijk om je meer te verdiepen in de betekenis van het christelijk geloof. Het zou goed zijn als je in een gemeente een oriëntatie-cursus christelijk geloof zou volgen. En in lijn hiermee zou het ook goed zijn om aansluiting te zoeken bij een christelijke gemeente. Dat is bij uitstek de plek waar je met je vragen terecht kan. Volgens mij is dat één van de eerste dingen die je zou moeten doen. Je zou als eerste stap bijvoorbeeld eens kunnen kijken op de site: www.vragenovergeloven.nl, een site die speciaal gericht is op mensen met allerlei vragen over het christelijk geloof.

Angst dat jij niet gered zou kunnen worden omdat je gelasterd zou hebben tegen de Geest van God hoef je echt niet te hebben. Alleen al het feit dat je bang bent deze zonde begaan te hebben, bewijst dat het in je leven onmogelijk aan de orde kan zijn. Deze zonde is namelijk een willens en wetens je verharden, het is een extreme haat tegen de Heere Jezus, Zijn werk voor duivelswerk uitmaken. Het is heel bewust je verzetten tegen God terwijl je maar al te goed weet wat het geloof inhoudt; je er veel van gezien hebt en heel goed weet wat het inhoudt. In jouw geval kan er sprake zijn van zonde uit onwetendheid en dat is uiteraard iets van totaal andere orde.

Ik hoop dat deze dingen je een klein beetje op weg helpen en misverstanden uit de weg ruimen. En verder zou ik graag tegen je zeggen: ga je weg met God! Daar zal je nooit geen spijt van krijgen. Met een hartelijke groet,

Ds. H. Peet

39 reacties
Lecram
@jewannes: ik wil je toch vriendelijk, doch dringend vragen om mijn reacties goed te lezen. En zeker geen zaken in mijn mond leggen die ik niet heb gezegd. Er is weinig zo vervelend dan te moeten verdedigen wat ik niet heb gezegd.

1.
Jij: 29-04-2018 / 20:19
“ de gevangenbewaarder uit Hand. 16 werd in één moment bekeerd”

Haaks daartegenover,
“Dit vers toont overigens ook aan dat het nooit een bekering geweest kan zijn op dat moment”

Antwoord: GOED LEZEN. Ik schreef: op DAT MOMENT. Dat heb ik hierboven ook al uitgelegd.

2.
Jij: Wat de eigen invulling betreft:
“Wat doe jij dan met teksten uit Rom. 6 waar staat dat de zonde niet meer heerst”
Moet ik hierin lezen dat jij de zonden overwonnen hebt? Dat noem ik een eigen invulling.
Ik weet dat jij dat nu weer anders gaat uitleggen, maar niet naar de leer der Reformatie. Daar heb jij niets mee, je meent zelf de Bijbel te kunnen begrijpen.

Antwoord: Waar zeg ik dat IK de zonde overwonnen heb? Weer een voorbeeld van zaken in mijn mond leggen die ik NIET heb gezegd. Dat zegt Paulus ook NIET. De overwinning van de zonde is gedaan door Christus. En doordat Hij Zijn Geest aan ons heeft gegeven kunnen wij de zonden overwinnen DOOR ZIJN KRACHT. Lees ook Romeinen 8 dan eens.
Ten tweede: WIE zegt dat ik niets heb met de leer van de reformatie? Wat een kolder weer. Ik heb HEEL VEEL met de leer van de reformatie, maar wel met enige kanttekeningen. Als dat je probleem is, moet je bijv. ook prof. Paul beschuldigen dat hij niets met de leer van de reformatie heeft. Dat zullen ze je hier niet in dank afnemen.

3.
Jij: 30-04-2018 / 11:22
Tegen Hubertus: “En als de bijbel dat niet vermeldt, dan is het ook niet relevant”. Terwijl de Bijbel er vol mee staat. Omega heeft het je proberen uit te leggen, maar je schuift alle commentaar van je af!

Omega heeft NERGENS schrift met schrift vergeken, ik heb hem NERGENS schriftplaatsen zien aanwijzen die aantoonden dat de genoemde voorbeelden schuldverslagen zondaren waren. Ik moet ze nog zien. Als jij mij dat kan aanwijzen, graag.
Daarbij blijf ik er bij dat als de Heilige Geest het belangrijk had gevonden dat bij Lydia, de kamerheer en de cipier een schuldverslagenheid vooraf ging aan hun doop, dan had Hij dat laten vermelden. Ga NIET op de stoel zitten van God, gewoon laten staan wat er staat.

4: jij: 30-04-2018 / 20:08
Tegen Omega
“maar jij verwijt mij wel dat ik niet alles over neem wat anderen (mannen van de reformatie en oudvaders) schrijven. Ik lees zelf mijn Bijbel”.
Hier ga je boven onze oudvaders en belijdenisgeschriften van die oudvaders staan. Jij hebt zelf de wijsheid in pacht om de Bijbel volledig te verstaan.

Antwoord: Wéér zo'n valse beschuldiging. Wie ben jij om te oordelen? Nee, ik neem niet alles klakkeloos aan wat anderen zeggen. Ik wil daarvan leren, maar ga niet zonder enige vorm van zelf nadenken anderen navolgen.
En dan nog: WELKE oudvaders moet ik dan navolgen? Weet je hoeveel verschillen er zijn onder de oudvaders?

Wie weet, ooit zet het je misschien tot beter lezen en niet meer oordelen. Nog een lange weg te gaan vrees ik.
VrouwkeZondernaam
Pffft....bij iedere vraag&antwoord dezelfde discussie....

Heeft God niet beloofd dat Hij zelf de Leidsman zou zijn?

Volgens mij ben je dan het beste af....

Lang geleden zeiden ze: blijf maar vooral in je eigen kotje (huisje).

God zal zorgen!!!
Omega
@Lecram Je schrijft: "Je bewijst wéér dat je erg goed bent in het in de mond leggen van zaken die niet gezegd en geschreven zijn."

Aangezien je dit steeds roept en vervolgens de discussie afbreekt, ben ik erg benieuwd wat ik je ditmaal in de mond heb gelegd. Kom maar eens met de billetjes bloot. Meestal blijft het op deze vraag erg stil van jouw kant.
Ali636
Ik ben zo bang dat die beste broeder die "zichzelf net bekeerd heeft" al onze reacties leest en meteen afhaakt van ons dogmatisch steekspel. We hebben allemaal gelijk.
Nu wil ik wel de knuppel in het hoenderhok gooien hoor. Ik ben niet bang want de Heere is machtig...:
Ik heb mezelf ook bekeerd op jeugdige leeftijd!
Er waren veel mensen die zich stoorden aan deze verklaring.
Wijsheid komt gewoon met de jaren. Ik mocht daarna, na mijn bekering, een theologische opleiding gaan doen. Pas veel later ontdekken dat ik een zondaar was. Weer later Gods vergeving ervaren. Aktief zijn in de kerken en nog veel meer. En heb allang uitgevonden dat de Heere alles gedaan heeft!
Dus: hartelijk welkom aan allen die zichzelf bekeren! God gaat zijn weg wel met u. Houdt vol. Hij is getrouw en openbaart Zijn weg met u om tot Zijn doel te komen.
PaulP
Ik vind het jammer dat het niet meer om de vraagsteller gaat, er zijn er hier die hun gelijk willen halen of hebben en maken er een welles/nietes topic van en iedereen heeft zijn eigen wijsheid.

Wat moet de vraagsteller hier niet van denken?
Gerard
Eens met Ali363 en PaulP. Wat helpt dit de vraagsteller.

Ik heb mezelf ook ruim 25 jaar geleden bekeerd. Zo zei ik dat ook tegen anderen. Alhoewel ik het nooit als een eigen verdienste heb gezien (hoe kan redding ooit een eigen verdienste zijn), heb ik inmiddels heb ik wel ingezien dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan ik toen zag.

Toch is jezelf bekeren absoluut bijbels. In de bijna 150 teksten die spreken over bekeren of bekering is er voor het grootste deel sprake van 'zich bekeren'. Het is een bijbelse opdracht die in vrijwel ieder Bijbelboek klinkt, zowel in het OT als het NT.

Ezech 33:11: "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?"

Luk 13:3: "maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan"

Luk 15:7 "Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben."

Hand 3:19 "Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,"

Hand 11:21 "En de hand des Heeren was met hen; en een groot getal geloofde, en bekeerde zich tot den Heere.""

Ga zo maar door. Pak een concordantie en zoek de teksten na.

En ja, wij kunnen ook anderen bekeren. Jak 5:19-20 " Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald, en hem iemand bekeert, die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden, en menigte der zonden zal bedekken."

Uiteraard is bekering een begrip met verschillende betekenissen in de bijbel, of misschien beter gezegd: verschillende nuances. Bekering van je boze werken, bekering van de afgoden, bekering van je eigen weg, bekering van afdwaling, enz. En er is bekering van ongelovigen en bekering van gelovigen. Het maakt het niet helderder deze allemaal op een hoop te gooien onder dezelfde noemer, alhoewel ze allemaal gemeen hebben dat het een omkeer is van een richten op jezelf tot een richten op God.

Ik heb er dan ook geen enkele twijfel over dat de vraagsteller zich bekeert heeft met een oprechte bekering die zeker ook bijbels. Ik heb er ook geen enkele twijfel over dat daarvoor God alle dank toekomt.

Wat de vraagsteller nodig heeft is te weten dat redding bij de Heere Jezus ligt en het niet nodig is, zelfs onmogelijk, jezelf te reinigen van je zonden. Jezus zegt: "De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie." (Mark 1:15). Beste vraagsteller, nu je je bekeert hebt, geloof nu ook het Evangelie, zoals ds. Peet verklaart en zoek te groeien in kennis van de Bijbel en de Heere Jezus.
karlo
Over het "zich bekeren" gaat het vaak opmerkelijk toe in de rechterflank, waar ik nogal eens een preek beluister. Pas nog gehoord: "zo zal er blijdschap zijn in de hemel over één zondaar die tot bekering wordt gebracht" einde citaat.
Maar dat staat er toch niet. Hoe vreemd is dit toch.
Verder @jewannes, @lecram heeft wel gelijk. Je leest zijn bijdrage helemaal niet goed. En @omega, ook al heb je gelijk, wat niet altijd het geval is, waarom toch die arrogantie?
huibertus
Karlo
Zie Lukas 15 vs 7
karlo
Jawel @huibertus, ik weet waar het staat en hoe het er staat. En daarom vind ik het merkwaardig dat het anders wordt uitgesproken. In de rechterflank word veelal gezegd, dat we bekeerd moeten worden en met het 'zich bekeren' en 'bekeert u' kan men niet uit de voeten. Terwijl het zo in de Bijbel staat en niet dat andere. En dat bevreemd mij.
jewannes
Gerard, heeft volkomen gelijk dat de bekering een begrip is met verschillende betekenissen. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat de bekeringen die jij noemt plaats moeten vinden. Je kunt niet God dienen én de wereld. Je zult naar Gods geboden moeten leven. Dat eist God van ons. We zijn het verplicht. Als we zo proberen te leven is dat al een groot voorrecht.
Toch ben je dan nog niet waarachtig tot God bekeerd in zin van een waar kind van God te zijn, zoals dat heet.
Zo iemand wordt een zoekend mens en wordt bekommerd vanwege zijn zonden. Je gaat je voor God verootmoedigen. Zo iemand zal ook iets van het recht Gods gaan leren kennen. Dan word het werkelijk nood in zo´n ziel. Er zal een betrekking op Christus komen en je gaat leren dat Hij voor de schuld en zonden van Zijn volk heeft betaald. Dit zal door de werking van de Heilige Geest toegepast moeten worden. Dat kun je niet zelf aangrijpen of beslissen!
Wijlen ds. Lamain verwoordde het zo: “De gerechtigheid van Christus moet toegepast worden. Je moet geloof krijgen om die gerechtigheid te aanvaarden als míjn gerechtigheid voor God “.
Geloof is een gave van God. Dat is iets anders als de Bijbel als waarheid erkennen en besluiten dat je de toepassing van de beloften die er zijn, zelf kan toe-eigenen. Er is een verschil of je met je verstand gelooft dat de Heere Jezus ook voor jou gestorven is, of dat de Heilige Geest dat in je hart toegepast heeft. Dan wordt het een wonder! Voor wie is de bekering nog een wonder? Helaas is het voor velen een vermeende beloning op hun geloof geworden. Ja, ik denk dat de rechterflank hier wel mee uit de voeten kan Karlo. Denk je dat dit niet naar Gods Woord is? Zou je iets missen als je zo bekeerd mag worden?
Samanthi
@Jewammes
Is dit jou beleving of praat je anderen na, dit bijvooreeld:

"Zo iemand wordt een zoekend mens en wordt bekommerd vanwege zijn zonden. Je gaat je voor God verootmoedigen. Zo iemand zal ook iets van het recht Gods gaan leren kennen. Dan word het werkelijk nood in zo´n ziel. Er zal een betrekking op Christus komen en je gaat leren dat Hij voor de schuld en zonden van Zijn volk heeft betaald. Dit zal door de werking van de Heilige Geest toegepast moeten worden. Dat kun je niet zelf aangrijpen of beslissen!"

Hoe lang gaat dat allmaal duren, het lijkt me niet dat de mensen in Jeruzalem op de Pinksterdag dat allemaal in een paar minuten doorgemaakt hebben, ik lees het nergens, ze worden doorstoken in het hart en werden diezelfde dag gedoopt, moest dat alles toen nog gebeuren? of was dat al gebeurd?
jewannes
Samanthi, hoe lang gaat dat allemaal duren vraag je. Nou, dat duurt je hele leven! Een heel leven in afhankelijkheid van de Heere. Juist op die pinksterdag heeft de Heilige Geest op een bijzondere wijze gewerkt! Diezelfde Geest is ook vandaag de dag nog nodig en die Pinkstergeest werkt vandaag nog als in Handelingen 2-36 en 37. Christus werd hen aangeboden als Zaligmaker, maar er werd hen ook aangezegd dat zij Jezus gekruisigd hadden. Hun zonden werden aangewezen, en als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart.
Ik noemde het een beetje anders en wel; dan wordt je bekommerd vanwege je zonden en je gaat je voor God verootmoedigen.
Moest dat alles nog gebeuren vraag je? Of was dat al gebeurd?
Dat gebeurde op dat moment in die preek toen de Heilige Geest er aan te pas kwam. dan krijg je de schuldbrief thuis, werd er vroeger gezegd. Dat heeft zijn voortgang in het verdere van je leven. Dat volk zal ook gaan leren dat het hier een strijdende Kerk is. De triomferende Kerk wordt voor later bewaard. Trouwens, de doop op die dag maakte hen niet zalig hé, maar dat is een ander onderwerp.
Dan vraag je nog of ik er zelf iets van ken, of dat ik een naprater ben. Ja, wat zal ik van mezelf zeggen. Al ik als een naprater overkom, dan heb ik me misschien niet goed uitgedrukt.Ik hoop dat de Heere me er voor bewaren wil om een naprater te zijn, maar de Heere weet alle dingen. Laten wij allen strijden om in te gaan.
Nochthans
We verwarren het feit bekering en wedergeboorte.
Het kan niet zonder elkaar en is totaal verschillend. Het ziet er naar uit dat er hier mensen zijn die het verschil niet eens weten en toch kunnen vertellen hoe het allemaal werkt
Zeker kunnen we ons bekeren, bekeren, omkeren, richten op God, doen we zelf. De Bijbel vraagt meer dan 100 keer het te doen.
Uit bekeren ontstaat wedergeboorte en dat doet God, enkel uit Genade.

De zonden heersen niet meer over degenen die geloven, de Bijbel spreekt over "toen wij nog zondaren waren".
coby6
Nou ik hoop dat de vraagsteller die net Jezus heeft aangenomen een goeie kerk vindt waar ze 'm op weg kunnen helpen. Hier heeft ie in ieder geval niets aan.
PaulP
En dan vinden we het gek dat zoveel mensen de kerk verlaten of er niets mee te maken willen hebben.

ONZE mening en ONS gelijk is belangrijker dan een zoekende in en naar het geloof.
Ik lees hier alleen Schriftgeleerden die het oneens met elkaar zijn. Het gaat al lang niet meer om de vraagsteller maar om ONS gelijk.

Ik hoop dat de vele schrijvers hier zich dit bedenken, zijn wij bezig tot opbouw van de Gemeente des Heeren? (of met ons eigen gelijk)
Bri
Beste vragensteller,
Hou het maar gewoon bij het antwoord van Ds H Peet.
Maar bovenal blijf bidden en leg alles in de handen van God.
Wat bijzonder dat Hij je trekt, terwijl je niets van het geloof weet.Dat kan natuurlijk! Maar Hij heeft Zijn woord voor iedereen gegeven, dus doe er wat mee. Lees en bidt, lees kinderbijbel en dagboek voor kinderen.
Ook voor degene die allemaal antwoord geven uit goede bedoelingen. Bidt voor elkaar en de boosheid gaat weg!!! Echt waar.
Verder interessante discussie , leerzaam.
Doe en zeg alles uit liefde tot elkaar.
Gods zegen voor iedereen
Samanthi
@jewannes
Mag ik je er op wijzen dat dat niet klopt
37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.

Kanttekeningen
76) Bekeert u,
Namelijk van uw ongeloof en andere zonden.

77) in den Naam
Zie Matth. 28:19; hoewel hier des Zoons naam alleen genoemd wordt, overmits Hij de Middelaar is des verbonds, waarvan de doop een zegel is, zo worden daarmede niet uitgesloten de Vader, die Hem gezonden heeft, en de Heilige Geest, die Hem gezalfd heeft. Zie ook de aantekeningen Hand. 8:16.

78) tot vergeving
Dat is, tot verzekering, dat uwe zonden om Christus' wil vergeven zijn, Hand. 22:16; want niet het water des doops, maar het bloed van Christus reinigt ons eigenlijk van al onze zonden; 1 Joh. 1:7.

79) de gave des
Namelijk niet alleen de gaven des Heiligen Geestes, die alle gelovigen gemeen en ter zaligheid nodig zijn, maar ook deze buitengewone gaven, die wij nu ontvangen hebben, want deze werden toen ook aan andere gelovigen medegedeeld, tot verbreiding en bevestiging des Evangelies; Hand. 8:17; en Hand. 19:6.

86) gaarne aannamen,
Of, met behagen, gewilliglijk; daartoe door de genade Gods gewillig gemaakt zijnde.

Zie je wel ik lees er niets over, ze werden verslagen/doorstoken in het hart (overtuiging van zonden), ze namen het Woord gaarne aan (door het geloof gewerkt door Gods genade) en werden gedoopt, ze kregen vergeving, gingen aan het HA en kregen de gaven van de Geest. De Heere is toch niet veranderd?

Dat we dagelijks moeten strijden tegen hun zonden is buiten kijf, maar we leven in de genade van onze Heere, Hij stuurt je nooit weg, Hij vergeeft en geneest.
Suus
Nou ik denk dat onze vraagsteller hier veel mee opgeschoten is met al deze reacties. Sta je aan het begin van de loopbaan, druk je je misschien wat enthousiast uit omdat je het woord wel eens voorbij hebt horen komen.
De moed zou me bij voorbaat al in de schoenen zakken.
WillemB
En weer is het Vrouwke Zonder Naam (en anderen) die zonder allerlei diepgaande dogmatische en theologische uitweidingen de discussie een wending geeft. In eenvoud wijzen waar de vraagsteller heen kan en mag: God zal je Leidsman zijn...!
Ik vermoed dat zij met weinig kennis, veel heeft geleerd van het worden als een kind, en het kinderlijk vertrouwen op de genade van de Heere.
Hoort een vader of moeder ook niet met grote blijdschap het kindergebrabbel aan, waar soms niets van te maken is?
Zouden we niet beter zo kunnen luisteren naar de allereerste brabbel-woorden die iemand uitspreekt op geestelijk gebied? In plaats van deze woorden meteen langs de maatstaf van onze (vermeende) bevinding te moeten leggen en beoordelen. Hebben we zelf dan alles in een week geleerd?