Ik val op vrouwen

(MA) D. Rosbergen / Geen reacties

Vraag

Al een jaar of zes weet ik (nu als 22-jarige vrouw) dat ik op vrouwen val. Jarenlang heb ik mijn gevoelens voor mij weten te houden, waardoor ik dacht genezen te zijn. Tot mijn grote verdriet kwamen deze gevoelens zo’n 1,5 geleden weer op, bij een van mijn studiegenoten die lesbisch is. Na een periode van drie maanden mijn gevoelens verborgen te hebben, ontstond er toch meer contact tussen ons. Wij werden steeds closer en ze wilde mij kussen. Naast dat ik heel graag de kus wilde accepteren, wist ik dat het niet kon, dus heb ik het tegengehouden. Ondanks dat bijna kus-incident bleven wij wel constant heel erg close.

Maar toen zij een nacht bij mij kwam logeren, ging alles mis. Ik liet mij verleiden tot kussen en zijn wij seksueel met elkaar bezig geweest. De dag er na kwam er een lading van schuldgevoel en verdriet op mij af, zo kon ik toch niet meer verder leven?! Het contact met die studiegenoot/vriendin heb ik nu definitief verbroken, om mezelf voor nog meer zonden te besparen. Wat moet ik nu doen met mijn homoseksuele gevoelens? Ik zou er alles aan doen om ze te verliezen. Is mijn weg naar het paradijs en God door deze zonde niet meer begaanbaar?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Dank voor je vraag! De laatste zinnen hiervan geven blijk van een stuk nood in je leven. De vraag is, ongewild van mijn kant, blijven liggen. Excuses hiervoor. Maar dan hier toch wat gedachten waarbij ik hoop dat het een handreiking is.

Wat moet het een enorme schok voor je geweest zijn toen je ontdekte dat je op vrouwen viel. Wat brengt dit emoties en vragen met zich mee. Je hebt dit voor jezelf gehouden. En nu dacht je dat je er van af was, maar dat was niet zo. Wat moet ook dat moment confronterend en pijnlijk voor je geweest zijn. Je ziet dat het oudere spreekwoord zo waar is: “als de gelegenheid bij de genegenheid komt, gaat het fout.” Toen de gevoelens weer terug kwamen en de gelegenheid zich voor deed, ben je in zonde gevallen!!

Heel goed dat je het contact met haar hebt verbroken. De Bijbel wijst de praxis van de homofilie af, maar nooit de homofile mens op zichzelf! Belangrijk is dat we dit onderscheiden. Daarom goed dat je de gelegenheid tot zondigen vermijdt. Belijdt ook aan de Heere je vallen in de zonde! Bij Hem is vergeving als we met berouw tot Hem komen.

In de Bijbel lezen we dat de Heere Jezus zondaren ontving. En dan geen zondaren, die al aardig op weg waren, maar de Engelse prediker  Charles Spurgeon zegt: “zondaren als zondaren.” Ze hebben van Hem gezegd, bij wie ook jij je raadselen mag neerleggen: “Deze ontvangt zondaars en eet met hen.”

Wie kan er op jou neerzien? Wij zijn allen zondaren. Belijdt daarom je schuld in de eerste plaats bij God. En smeek om de genade om tegen je gevoelens te strijden! Dat gaat niet vanzelf. Dat is zwaar! Maar met Zijn hulp kan het alleen!

Probeer ook een goede structuur in je leven te krijgen, zodat gelegenheid en genegenheid niet bij elkaar komen. En wat ook belangrijk is, is een netwerk van familie en/of vrienden om je heen. Ze kunnen de  ‘lege’ plaatst naast je niet vervullen. Je kunt en mag van hen ook niet verlangen  wat je van een echtgenoot verwacht, maar mensen om je heen hebben, is goed! Gods Woord zegt: “Het is niet goed dat de mens alleen zij.” Dat mogen we ook in z’n algemeenheid zo zien. En, zegt het doopformulier: “En als wij in zonde vallen, zo moeten we aan Gods genade niet vertwijfelen, nog in de zonde blijven liggen.”

De Heere roept op tot de strijd. Strijd om in te gaan! Je wil er alles aan doen om je gevoelens kwijt te raken. Gods kinderen verliezen bij de laatste snik, pas hun eigen ik. Bij jou gaat het over deze zonde en bij een ander over andere zonden. Deze zonde is geen doodzonde, waardoor de weg tot God dicht is. Zolang we leven is er genade bij Hem te krijgen. Wat zou het groot zijn als dit kruis aan Hem zou mogen verbinden! Welzalig hij of zij die al zijn kracht en hulp alleen van U verwacht.

Daarnaast zou ik je ook professionele hulp adviseren als je hier alleen niet uit komt.

Van harte sterkte, maar bovenal Zijn nabijheid toegewenst.

D. Rosbergen

Lees meer artikelen over:

geaardheidlesbisch