Allah en de moslims

Ds. D. van der Wal / 24 reacties

Vraag

Is Allah dezelfde als God? Zijn moslims ook kinderen van God? Dat vraag ik mij af. Alle mensen zijn Gods schepselen, waarom worden er dan zoveel in andere religies geboren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor jouw vragen. Om maar met jouw eerste vraag te beginnen. Is Allah dezelfde als God? Ze dragen allebei dezelfde naam, Allah is het Arabische woord voor God. Het voert nu te ver om de hele ontstaansgeschiedenis van de Islam hier te beschrijven maar er zijn, zeker in het begin, een paar raakvlakken. Maar het allergrootste verschil tussen Allah en God wordt duidelijk als we gaan kijken naar de Zoon van God, Jezus Christus. Volgens de Islam heeft Allah (God) uitdrukkelijk geen zoon, wat ook staat geschreven op de grote Al-Aqsamoskee in Jeruzalem. Daarmee wordt duidelijk dat Allah nooit de God van de christenen kan zijn, want die heeft volgens de Bijbel wel een Zoon, namelijk Jezus Christus (lees maar in Joh. 3:16 of 1 Joh. 4:14-15).

Jezus, of Isa zoals de Koran Hem noemt, zou ook niet zijn gestorven aan een kruis en is dus evenmin opgestaan uit de doden en daarmee snijdt de Koran het hart uit de Bijbel. Want het sterven en de opstanding van Jezus Christus is het verzoenende middelpunt van de Bijbel. En als je het middelpunt uit de Bijbel weghaalt dan houdt je alleen maar een lege huls over. Dus om antwoord te geven op jouw eerste vraag: Nee, Allah en God zijn niet hetzelfde.

En daarmee komen we ook bij jouw tweede vraag: Moslims zijn dus geen kinderen van God. God laat ons in de Bijbel heel duidelijk zien dat er maar één manier is om gered te worden en dat is door het geloof in Jezus Christus. Zo schrijft Paulus in Romeinen 3: “Gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.”

En in Johannes 14 lezen we de woorden van de Heere Jezus die zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.”

Lees ook Hand.4:12: “De zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.”

Er zouden nog veel meer teksten zijn die je kunt citeren maar het punt is, denk ik, wel duidelijk. Jezus is de enige toegang tot God, alleen Hij kan de mens redden van zijn zonde en buiten Hem is er dus geen God die verlossen kan.

En jouw derde en laatste vraag: Waarom worden er dan zoveel in andere religies geboren? Paulus schrijft daarover in Romeinen 1:19-23. Ik citeer eerst het gedeelte en wil er dan kort bij stil staan: “Wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt,  maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden, en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens,  op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.”

De waarheid over God is bekend aan alle mensen omdat God deze aan hen kenbaar gemaakt heeft. God heeft Zichzelf geopenbaard, in de schepping en nog meer nog in Zijn Woord, de Bijbel. Maar in plaats van de waarheid over God te accepteren en zich er aan te onderwerpen, wijzen de meeste mensen deze waarheid echter af en zoeken ze hun eigen manier om God te begrijpen. Dat leidt echter niet tot inzichten over God, maar tot allerlei wilde gedachtes. Dit vormt de basis voor de “vele religies.”

Wat de mens (ook wij!) doet is het volgende: We nemen de gedeeltes uit Gods openbaring die ons wel aanspreken over. Zoals het spreken over genezing en herstel of de hemel. Maar de stukken die ons niet aanstaan, zoals zonde en schuld, verootmoediging en bekering, laten we achterwege. Met de overgebleven stukjes gaan we zelf een afgod maken.

Het bestaan van zoveel religies vormt geen bewijs tegen het bestaan van God. Het is ook niet zo dat de waarheid over God niet duidelijk zou zijn. Wat we zien door al die verschillende religies is dat de mens (vanuit zichzelf) de openbaring van God afwijst. De God van de Bijbel wordt vervangen door een (af)god die ons veel beter uitkomt.

Daarom is het zo belangrijk om Gods Woord te laten uitspreken. Niet alleen de gedeeltes die wij fijn vinden maar de hele Bijbel hebben we nodig. En uiteindelijk staat of valt het met die Ene naam die ons gegeven is om gered te kunnen worden: Jezus Christus, de Zoon van de Levende God.

Ds. D. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

islam
24 reacties
dalethvav
Met welke naam openbaart de God van Israël zich? Met de naam JHWH.
Welke naam draagt de God die de christenen mogen dienen? De naam JHWH.
Hoe heet de god van de Islam? Wie het weet mag het zeggen. I.i.g. niet Allah, dat is het arabisch voor God, zoals Dieu dat is in het Frans, een "soortnaam dus".
Vreemd dat God zich door zowel Jood als christen laat kennen met de naam JHWH, en dat diezelfde god zich in een godsdienst die eeuwen later ontstaat, zich zou openbaren zonder naam.
Jesaja40
In de Bijbel wordt gesproken over de G'd van Israël. In diezelfde Bijbel wordt met naam de afgoden benoemd, die het Huis van Israël niet mag navolgen.

De omliggende landen hebben, zeker in de Bijbelse tijd, niet op met de G'd van Israël. Israël is overspoeld met amuletten die de buurlanden hun te koop aanboden. Het verkoopargument was: het brengt ons geluk, het zal jullie als goede buur ook wel geluk brengen. En massaal geloofde men het verkoopargument. Dit is richting het Joodse volk. Het omgekeerde is ook waar en gaat er maar al te grif in bij de christenen. De Joden hebben hun Messias niet aangenomen. Hiermee spreken zij collectief en dat is beslist niet juist. Er is een (helaas) bescheiden deel die hun Messias wel hebben aangenomen.

De groeipotentie was zeker aanwezig bij het Huis van Israël. Echter de christenen gedroegen zich zodanig dat er geen verbinding meer mogelijk was. En wat zegt Paulus daarover? Hij doorziet wat er staat te gebeuren, het wroet al voordat de eerste eeuw van de gangbare jaartelling al voorbij is tussen het Joodse deel onder de gelovigen in de Messias en de gelovige christen die toegetreden is bij het Messiasbelijdende Joden.

Deze onoprechtheid is geëscaleerd in de daarop volgende eeuwen. De omliggende buurlanden van Israël hadden nog steeds een veelgodendom en praktiseerden dat ook.

Datzelfde veelgodendom komen we ook nu tegen in onze dagen. Onze allah (heer/meester) is onze luxe, bezit, drank, geld en alle andere varianten. De hardnekkigste afgod is ons eigen gelijk.

We kunnen die niet vergelijken of meten tegen de G'd van Israël, dat is in mijn ogen blasfemie. Ook mogen én moeten wij niet op de stoel van de Eeuwige gaan zitten om te vertellen dat de Joden die de Messias niet hebben aangenomen een bepaalde positie hebben. Dat oordeel is ook niet aan mij maar uitsluitend aan de Eeuwige voorbehouden.

Het spijt mij om op te merken dat de kerken in het algemeen heel weinig ophebben met Israël. De Islam heeft heel veel zaken uit de Bijbel geknipt en geplakt en willens en wetens verdraaid. De in hun boek verkondigde godheid is beslist niet de G'd van Israël.

Bovendien bestuderen zeer veel Orthodoxe Joden uiterst nauwgezet de Bijbel en zij zien slechts de contouren van de Messias. U, gelovigen uit de volkeren mag de Messias wel herkennen wat ten koste is gegaan van het deel van mijn Joodse broertjes en zusjes. Verhef u niet over die kennis maar gedraag u zodanig dat u het complete Joodse volk tot jaloersheid zal wekken. Dan heeft u uw uiterste inspanning geleverd. Ga niet op de barricade of met een overijverige zendingsdrang mijn volk bestoken.

Ik hoop dat u het begrijpt en ziet wat er ten diepste aan de hand is. Ook wij, het Huis van Israël zien smachtend uit naar de Messias. Laat het uw taak zijn om te bidden voor de ongelovige Joden die andere religies volgen. Vraag de Eeuwige om hun ogen te openen. Kom niet altijd met de stereotype opmerking maar de Joden moeten de Christus aannemen. Natuurlijk moeten zij dat, daar ben ik als Jood zelf ook van overtuigd. Maar de belerende wijze waarop dat gezegd wordt schiet bij zeer veel Joden in het verkeerde keelgat.
JA
akkoord met de reactie van Ds. D. van der Wal. aanvullend deze reactie:

ervaring van vele mensen: mensen in het algemeen zijn niet slecht, ze zijn immers een schepping van de Vader, maar mensen zijn zwak en beïnvloedbaar door het goede en het kwade. mensen, dus ook moslims, worden hoe langer hoe meer beïnvloed door Satan en zijn demonen. wat opvalt is het massaal uitzwermen van moslims naar niet-moslimgebieden over de ganse wereld. het wordt door velen ervaren als een soort inpalming, bezetting, overwoekering. moslims kijken naar Jezus als een "loser", een zwakkeling die vernederd werd, geen aanzien, geen rijkdom en geen vrouw(en) had. allemaal zaken waar moslims veel belang aan hechten en wat Jezus niet had. moslims geloven ook dat Jezus nooit gekruisigd werd. Hij zou een soldaat, die goed op Hem leek, hebben gevraagd om in Zijn plaats de kruisdood te ondergaan, zo kon Jezus rustig verder leven. moslims geven bij vele mensen een wrang gevoel, vooral omdat ze zo kort op onze huid zijn komen leven. sommige wijken of steden zijn ware moslim-getto's geworden. opvallend ook is de politieke drukking om de moslims verplicht te aanvaarden en te integreren, tegen de wil in van grote (christelijke en joodse) bevolkingsgroepen. er heerst zelfs een onderdrukkingsmoraal om je ongenoegen te uiten over de steeds toenemende aanwezigheid van moslims in onze samenleving.

plannen van God: alle mensen, gelovigen van alle religies en ongelovigen, zijn kinderen van God, gemaakt en bemind door de Vader. vergeet nooit dat de Joden het geliefde en uitverkoren volk zijn van God. Jezus bemint Zijn volgelingen, Zijn schapen die Hij leidt. we leven nu in de Eindtijd. de Tweede Komst van Jezus is nabij. vooraf zal Hij een duidelijk teken geven aan de hemel om ons te waarschuwen. wie tussen de Waarschuwing en de Tweede Komst alsnog het geloof in Jezus aanneemt (atheïst, Jood, moslim, enz) zal gered worden. kort nadien zal Jezus weder komen om te oordelen en al Zijn volgelingen mee te nemen naar het 1.000-jarige Koninkrijk op aarde. meer informatie vind je hierover op deze website:

http://www.dewaarschuwing.be/boodschappen.html
Lecram
@JA:
Ik heb heel veel gelezen en geluisterd over de islam, veel gediscussieerd met moslims wereldwijd, delen van de koran en hadith gelezen enz. Een aantal zaken die je schrijft zijn niet correct:
Moslims geloven:
Jezus (Isa in islam) is géén loser, maar een groot profeet, die wonderen deed en geboren is uit de maagd Maria. De koran leert ook dat de discipelen van Jezus superieur waren.
De meeste moslims geloven dat Judas werd gekruisigd, met het gelaat van Jezus. Sommigen geloven wel in zijn kruisiging, maar dat Hij dat overleefd heeft.
Moslims geloven dat Allah Jezus rond de kruising levend tot zich heeft genomen in de hemel.