Snelle kinderwens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend (net 26) en ik (bijna 21) zijn een jaar samen. Onze relatie ging vrij snel omdat het gewoon goed aanvoelde en nog steeds. We zijn ook van plan om in 2019 te trouwen als alles goed mag gaan. Mijn vriend komt uit een kleine familie en ik uit een grote. In het begin moest hij best een beetje wennen. Nu komt het onderwerp kinderen bij ons steeds vaker ter sprake. Ik vind kinderen sowieso al leuk, maar ga het ook steeds leuker vinden als ik denk aan een kind van onszelf. Ik merk ook dat ik steeds vaker bijv. grappige filmpjes kijk over kinderen.

Maar ook mijn vriend wordt steeds enthousiaster, hij zei pas nog: “Ik zag een vader lopen met zo’n klein mannetje aan zijn hand, dat was wel heel leuk om te zien.” Niet dat wij voor ons huwelijk een kind hopen te ontvangen, maar is het raar dat je zo snel samen over kinderen praat of er verlangen naar hebt om een gezin op te bouwen als God dat geeft?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarom zou het vreemd zijn als je elkaar steeds beter wilt leren kennen en daarbij over allerlei onderwerpen praat? Het lijkt mij een natuurlijke zaak wanneer je het dan ook hebt over het stichten van een gezin na je trouwdag.

Maar ik wil wel even zeggen dat “zo’n klein mannetje” niet alleen maar “leuk” is! Kinderen zijn mooie geschenken, zeker, maar ieder kind vraagt ook een opvoeding die bij hem/haar past. Dat is een geweldige opdracht die van zowel vader als moeder aandacht vraagt en energie vergt. Juist dáárin komt een ouder zichzelf nog wel eens tegen! Verdiep je dus niet alleen in de roze/blauwe wolk, maar praat eveneens over de manier waarop je een kind zou willen opvoeden.

En ja... terecht zeg je “als God dat geeft.” Het is dus ook goed om met elkaar te spreken over de mogelijkheid dat er geen zwangerschap op de natuurlijke manier ontstaat. Want: wat dan? Volg je dan samen dezelfde lijn, of blijk je heel verschillend aan te kijken tegen een medisch traject? Of bijvoorbeeld tegen pleegouderschap cq. adoptie? Let wel: ik zeg niet, dat het een op het ander volgt! Geen kind op de natuurlijke manier, dús een vervolg... nee. Iedere nieuwe situatie zal met elkaar besproken dienen te worden, met oog voor elkaars fijne en moeilijke momenten in het leven als man en vrouw.  Het is derhalve heel goed om in verkeringstijd echt over allerlei zaken met elkaar van gedachten te wisselen, zodat je bij eventuele moeilijke beslissingen sterker staat. Ga -samen- biddend te werk!

En ja, het hoort allemaal bij de voorbereiding op een hopelijk gelukkig huwelijk! Veel zegen toegewenst,

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

kinderwensverkering