Nooit echt verliefd geweest

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik wil voorop stellen dat ik veel van mijn vriend hou! Echter, ik ben nog nooit echt verliefd geweest (alleen vroeger als kinderliefde). Als ik ging daten, ging ik steeds meer aan iemand irriteren, aan alle kleine dingetjes. Bij mijn vriend was dit niet zo. We spraken steeds vaker af. Ik vond hem steeds leuker en leuker, had ook wel kriebels aan het begin voordat hij me bijvoorbeeld ophaalde. En zo zijn wij in een relatie beland. Nu hou ik steeds meer van hem. Natuurlijk soms met dagen die minder zijn, afhankelijk hoe ik me voel. Ik vraag me alleen af of meer mensen dit zo op deze manier hebben ervaren. Ik weet dat als je heel erg verliefd bent, dat geen grond voor een relatie kan zijn. Daar heb ik dan geen last van gehad. Ik vraag me gewoon af hoe wat verliefd zijn/liefde/houden van precies inhoudt (wanneer mag je zeggen dat je dat bent of doet) of is het zoals ik van hem hou, een gevoel/ervaring?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Liefde, verliefdheid, houden van... ieder beleeft dat op zijn eigen manier. Belangrijk zijn gedachten als: wil ik hém gelukkig maken, wil ik mijn leven met hem delen, wil ik met hem oud worden, wil ik niet alleen vreugde, maar ook verdriet delen? Én belangrijk zijn kernwoorden als trouw, vertrouwen, géven. Waarbij je aan het maken van keuzes niet kunt ontkomen!

Liefde heeft dus niet alleen met romantiek, roze wolk, emoties en weet ik wat te maken, maar gewoon met nuchterheid en realiteit. En soms met naast geven ook vergeven. Liefde is daarbij géén statisch begrip, maar een vóórt-durend groeiproces in ‘samen-spraak’.

Veel geluk toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkeringverliefdheid