Met schrik in de hemel vallen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Onlangs had ik een gesprek met iemand die de volgende uitspraak bezigde: Met schrik in de hemel vallen. Wat wordt hiermee bedoeld en is dit een bijbelse uitspraak? Als je verlost bent van je zonden en schuld dan verlang je toch naar de Heere Jezus en de hemel en weet je toch dat je daar heen mag, dan schrik je toch niet en val je ook niet, of zijn er uitzonderingen?

Antwoord

Ha vragensteller,

Vroeger hoorde je deze uitspraak wel meer.  Persoonlijk vind ik hem ook niet zo geweldig, want ik vind (in letterlijke zin) er geen Bijbelse grond voor. Dus ik begrijp je goed en ook je overwegingen zijn helder. Een verlost mens verlangt naar de Heere Jezus en weet wat er gaat komen (in zoverre we dat weten, want geen oog heeft het gezien, enz.) Toch moet je er wel rekening mee houden dat er ook momenten en tijden kunnen komen dat je verlangen er niet is, het leeft dan niet bij je. Dan merk je dat je “uit de aarde aards bent”. Dan leer je ook: alles is genade. Luister maar naar Paulus: "Als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij nabij". (Rom. 7)

Wat wordt “met een schrik in de hemel vallen” bedoeld? Ik ben het niet waard dat God mij genadig is en mij van mijn zonden verlost. Ik besef goed dat ik de dood verdien en dan krijg ik het leven. Is dat even positief 'schrikken'? Deze bedoeling zit er achter. Hopelijk is het zo meer opgehelderd. Fijn dat je over dit soort dingen nadenkt en daar ook over communiceert.

Gods Zegen.
Groetjes,
J. M. Strijbis