Drie keer naar de kerk

Ds. C. Oorschot / 4 reacties

Vraag

Mijn vriend wil graag ook op zondagmiddag naar de kerk (drie keer dus) maar ik heb daar eigenlijk geen behoefte aan. Toch zeg ik liever niet dat ik niet wil. Hij weet dat ik er niet direct behoefte aan heb, maar omdat hij dat wel heeft wil hij wel elke middag gaan. Ik wil niet elke keer weer in discussie gaan, maar vind het wel lastig om er goed mee om te gaan. Heeft iemand een tip/advies hiervoor? Wij zijn elk weekend bij elkaar en ik zie het niet als optie dat hij wel gaat en ik niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ja, welk advies moet je hier nu geven. Ik weet vanzelfsprekend niet naar welke gemeente zij gaan, maar wel dat daar per zondag nog drie diensten gehouden worden. Het probleem zit m.i. dieper dan alleen maar twee of drie keer kerkbezoek. Wanneer ik haar vraag lees, herlees en overdenk, vrees ik dat deze beide (jonge) mensen niet echt met elkaar praten of beter gezegd: spreken. Ze schrijft, dat ze niet elke keer in discussie wil hierover, maar waarom verdiepen zij beiden de discussie niet? Ik bedoel: Vraag de ander naar zijn of haar motieven om dit beslist wel of niet te willen. Laten zij het ook samen, maar ook in het persoonlijk gebed aan de Heere voorleggen. Ze hebben de belofte mee: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft (Ps. 85, 3).

Nog een laatste advies: Indien je in de verkeringstijd het hierover niet eens kan worden, is er dan wel een goede basis voor het huwelijk aanwezig?

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Stellendam
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Oorschot is op 17 april 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

verkering
4 reacties
Molly
Beste vraagsteller,

Jij gaat gewoon 2x met hem mee en hij gaat 1x alleen. Zo laten jullie elkaar in je waarde zonder elkaar te veroordelen of in discussie te gaan.
schoenveter
Niet 3 keer op een zondag mee willen gaan, maar hem alleen laten gaan vind je ook niets en je wilt die discussies niet meer hebben. Ik lees nergens wat hij zelf denkt en wilt, en waarom het een probleem is dat hij alleen gaat dus misschien zou je dat eens moeten vragen. En hoe ziet hij het voor zich in de toekomst?

Onder de voorwaarden die je nu opnoemt zijn er weinig opties over, dan moet je gewoon niet meer op zondag afspreken. Is dat wat je wilt..?
kip
Ik kan begrijpen als je vriend er behoefte aan heeft.
kan ook begrijpen als jij 2 keer voldoende vind
praat het samen uit,laat hem allen gaan.zoals Molly zegt.
het antw van ds Oorschot is verstandig..

k Hoor vaak,dat zelf geroepen dominees geen drie keer preken,wat de gewoonte in zo,n gemeente is,in zo,n 3 keer dienst,maar dat er 1 keer gelezen wordt,en de ds. 2 keer preekt.,die dag.
nou,dan kan jjij ook uitzoeken wat je zelf. wilt.

en goed bedenken of je wel verder kan met je vriend.,zelf zou k het erg vinden om alleen te moeten gaan,en zou liever iemand naast mij hebben die ook 3 keer gaat.
Lekkerbek
Vraag aan je vriend wat zijn reden is, is het de gewoonte van huis uit of wil hij echt "voedsel" voor zijn ziel halen?
Weet je, wat is dan anderhalf uur per week extra naar de kerk op zoveel dagen die een week heeft? Ik zou aanraden om te bidden of het Woord gezegend mag worden, of het net zoveel aantrekkingskracht mag krijgen voor jou als het voor je partner heeft. T is belangrijk dat je ook op geestelijk vlak elkaar begrijpt!