Overtuiging van zonde

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Is het genoeg als je overtuiging van je verlorenheid hebt en van Gods heerlijkheid, zonder overtuiging van zonde. Mag je dan ook Christus aannemen? Of is dit ook overtuiging van zonde? Doelmissen, niet tot Gods eer leven en Hem kwijt zijn? Mag ik naar Christus?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ja. De weg naar Christus is vrij. Hij nodigt onvoorwaardelijk om tot Hem te komen. In het waarachtige geloof en bekering schenkt Hij alles wat we nodig hebben. Ook zondekennis. Zie onderstaande urls:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16222/tot-christus-zonder-ellendekennis

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2012/voorwaardelijk-preken

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Jeremiah
"Overtuigen van zonde" dan denken we natuurlijk aan Johannes 16. Overtuigen van zonde is het werk van de Heilige Geest. Dat kunnen we niet maken, wel krijgen. Overtuigen van zonde gaat vaak vooraf aan de openbaring van Christus aan de ziel. Ds J. W. Kersten: overtuiging van zonde kan nooit groter zijn dan het gemis van God en Christus.

"En Die gekomen zijnde, zal de wereld [12] overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

[kanttekening 12] Namelijk zo door de predicatie der apostelen, als door Zijn inwendige werking.

McCheyne heeft duidelijke preken gehouden over de overtuiging van zonde, en de overtuiging van de gerechtigheid. Ik heb ze een paar weken geleden gelezen. Ze zijn zeer scherp, maar laat je niet ontmoedigen, ze zijn leerzaam.
Samanthi
Als we het in het geheel lezen is het mi duidelijker
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van12 zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde,13 omdat zij in Mij niet14 geloven;

10 En van gerechtigheid,15 omdat Ik tot16 Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;17

11 En van oordeel18, omdat de overste19 dezer wereld geoordeeld is.

Kanttekeningen:

3) Van zonde,
Dat is, dat zij zwaarlijk gezondigd hebben.

14) in Mij niet
Namelijk als in den waren Messias, maar mij als een goddeloze gedood hebben.

15) van gerechtigheid,
Dat is, dat Ik onschuldig gedood ben, en rechtvaardig zijnde voor de onrechtvaardigen geleden heb.

16) omdat Ik tot
Dat is, waarvan mijne hemelvaart een zekere getuigenis is.

17) niet meer zien;
Namelijk na mijne hemelvaart; Hand. 3:21.

18) van oordeel
Dat is, dat Ik macht heb om alles te regeren en te richten, ook om de ongelovigen tot den eeuwigen dood te veroordelen; Matth. 28:18; Hand. 2:36.

19) de overste
Dat is, de duivel. Zie Joh. 12:31; Ef. 2:2.

20) geoordeeld is.
Dat is, veroordeeld. Overmits hem door mijn dood zijne macht en heerschappij benomen zal worden; Hebr. 2:14; Col. 2:15.