Notabel en kerkvoogd

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wat was vroeger het verschil van een notabel en een kerkvoogd in de Hervormde Kerk? Hoe werd je notabel?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je spreekt in de verleden tijd over kerkvoogd en notabel. Dat is niet terecht, omdat deze er in de Hersteld Hervormde Kerk nog steeds kunnen zijn. Kunnen zijn, omdat iedere Hersteld Hervormde Gemeente eenmaal per twaalf jaar moet kiezen uit een beheersvorm, die voor de komende periode zal gelden. Dat kan een beheersvorm zijn waarbij de kerkvoogden verantwoording afleggen aan de kerkenraad. In dat geval zijn er geen notabelen. De kerkvoogden zijn dan ouderlingen, die tevens tot kerkvoogd zijn aangewezen of gemeenteleden, die door de gemeente tot kerkvoogd zijn gekozen.

Men kan echter ook kiezen voor een zogenoemd vrij-beheermodel. Dan zijn de kerkvoogden geen verantwoording schuldig aan de kerkenraad, maar uitsluitend aan de notabelen en aan de gemeenteleden. Bij dit model kan men de kerkvoogden rechtstreeks door de gemeenteleden laten kiezen, maar ook is het mogelijk dat door de gemeente gekozen notabelen de kerkvoogden benoemen. In beiden gevallen zijn de kerkvoogden aan de notabelen verantwoording schuldig.

Ds. J. L. Schreuders, Urk

Tags in dit artikel:

kerkvoogdij