Dwanggedachten

Ds. K. van den Geest / 3 reacties

Vraag

Hallo, ik heb een verstandelijke beperking. Een half jaar geleden begonnen bij mij dwanggedachten. Eerst over Jezus, dat ik Hem wou steken met allerlei voorwerpen. Daar ben ik ontzettend angstig over geweest. En toen las ik over de onvergeeflijke zonde tegen de Heilige Geest. Ik was daar zo bang voor dat ik wel vier weken op de bank heb gezeten in angst, er kwamen allerlei rare vloekwoorden in me op. Toen het woord een paar keer in mijn hoofd kwam tegen de Heilige Geest, heb ik het opgegeven. Ben nog wel naar de dokter geweest en heb medicatie gekregen tegen de angst. Na vier weken is mijn angst verdwenen.

Toen ik ging zoeken op internet las ik dat er meer mensen last van hadden en als je er angst voor hebt of gedachten, dat je het (de zonde tegen de Heilige Geest) dan niet gedaan hebt. Maar toen ik dat las, zag ik wel wat deze zonde wel betekent, namelijk dat wat de farizeeërs zeiden tegen Jezus. Daar ben ik nu al een paar weken mee bezig in mijn hoofd en ik weet niet of het dwang is, maar ik praat nu continu met mijzelf en het gaat elke dag over wat de farizeeërs zeiden. In mijn gedachten heb ik de fout al een paar keer gemaakt van “Jezus is een dienaar van de duivel.” En het ergste is dat ik er geen angst meer van krijg, wat in het begin van deze strijd wel zo was. Elke dag ben ik aan het tobben/piekeren of tegen mezelf aan het praten van “Jezus is een dienaar van God”,  “Jezus doet goed werk”. Wat kan ik hier tegen doen?

Antwoord

Ongelooflijk moeilijke vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is. Toch probeer ik een niet al te ingewikkeld antwoord te geven.

Mijn eerste reactie is: ga naar een psychiater die je helpt van dwanggedachten af te komen of die te leren beheersen.

Mijn tweede reactie: je had in feite een goede stap gezet toen je inzag, dat Jezus de Farizeeën bestraft, omdat die Jezus niet erkenden als de ware Zoon van God en Hem zelfs zoon van de duivel noemden. Dat inzicht is goed, probeer dat vast te houden.

Mijn derde antwoord is wat ingewikkelder. Je voelt nu geen angst meer als je foute gedachten hebt. Maar is dat wel echt zo? Want waarom zit je dan anders zoals je zegt te tobben/piekeren en tegen jezelf te praten “Jezus is juist goed”? Dat is dan toch omdat je hier niet gerust op bent? Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen van “de zonde tegen de Heilige Geest” een spook hebben gemaakt, iets heel groots waar je alleen angstig van kunt worden. Maar als je op Jezus vertrouwt (en dat doe je, want anders was je hier niet zo ongerust over), dan moet je weten: geen enkel woord van Jezus heeft Hij ooit bedoeld om mensen bang of onzeker te maken! Hij wil alleen maar liefdevol en genadig voor je zijn.

Richt je aandacht op andere teksten in de Bijbel, waaruit Gods liefde en trouw blijken. Vergeet dit hele onderwerp en ga niet langer eindeloos op internet surfen naar antwoorden. Daarmee werk je jezelf steeds verder een diepe put in. Dat is echt niet nodig, God heeft echt het goede met je voor!

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

dwangstoornis
3 reacties
jaapenlinda
Lees Efeze 6 maar eens. Daar staat dat we te maken hebben met de geestelijke boosheden in de lucht. Dat is het werk van de duivel. Gelukkig staat er ook bij hoe je terug moet vechten: bidden en bijbellezen zijn krachtige wapens.
Blijf niet op de bank zitten piekeren over je eigen gedachten, maar
- Zoek andere christenen op en vraag ze om samen met jou te bidden dat de duivel je niet meer met die dwanggedachten lastigvalt. Vraag ook of ze thuis voor je blijven bidden. Het gebed van een gelovige vermag veel = heeft veel kracht (Jakobus 5:15).
- Vertrouw er ook op dat de Heere verlossing van die gedachten zal geven. Hij is sterker dan de duivel!
- Als je overvallen wordt door angst, pak dan je bijbel en LEES wat de Heere deed en zei. De duivel is, zoals de ds. ook al liet zien, een kei in het bedriegen: hij laat je denken aan de bijbel, maar zo dat het precies niet klopt.

Ik zal in ieder geval voor je bidden!
reformatorische
Klopt de duivel is machtig. En God is almachtig.
De duivel kent de Bijbel beter dan ons, en als je zwak bent in je hoofd. Lijkt het of de duivel daar gebruikt van maakt, want de oordelen en de veroordeling komt dan eerder ben je binnen en je hebt er geen weer woordt op. Alleen de Heere kan je hiervan overtuigen. Ik hebt van dicht bij mee gemaakt.

Mijn tante heeft hier 40 jaar lang last van gehad. Eerste 10 jaar heeft de duivel gezegd dat ze echt tegen de Heilige Geest gezondigd had. En de duivel heeft bij haar binnen zo alles hard gemaakt dat ze laatste 5 jaar van haar leven geen Bijbel in huis had. Want voor haar kon het niet meer en hoefde het niet meer.
Tot dat God haar krachtdadig haar verloste van de duivel en haar bekeerde. Ze heeft vanaf dat ogenblik helemaal niet meer vertelt dat ze dacht tegen de Heilige Geest gezondigd had. Net of ze dat vergeten was. Wel heeft de satan haar aantal keren bang gemaakt. Maar ze mocht een half jaar later zingend heen gaan.
Jhv1991
Jaapenlinda: ik heb nog amper ervaring in de bijbel ik had de site van david sorenson gelezen en het nieuwe testament en toen begon de strijd! Ben heel lang angstig geweest tot dat ik medicatie kreeg en tot dat ik de strijd opgaf. Ik moest veel eerder hulp zoeken en bij een kerk zat ik nooit en mijn vriendin is niet gelovig. Ik vecht helemaal alleen tegen mijn gedachten en gevoel maar lief dat jij voor me bidden wil. :reformatorische jeetje dat is heel heftig voor je tante geweest maar blij dat ze god toch heeft gevonden!. De strijd daar vraag je niet om dat krijg je helaas en als je niet echt bijbel kennis hebt dan weet niet wat je overkomt dan denk je zijn dit nou mijn gedachten en dan ook nog 2 strijden toen dit begon kreeg ik een woord waar ik nog nooit van gehoord had vervloek en dat kwam bij de heilige geest een paar x. En nu wat de farizeers gezegd hadden tegen jezus. Hele dagen ben ik in mezelf aan het vechten en om zo weinig mogelijk fouten te maken. Groetjes