Toilet

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een moeder van een groot gezin, een goed huwelijk. Wel is er een ding tussen ons wat voor ons beiden een probleem is. Mijn man heeft steeds in zijn hoofd dat hij er graag bij wil zijn als ik naar het toilet moet (om te plassen). Zelf heb ik hier grote moeite mee, ik vind het een stukje privé en ik voel me vernederd als hij hier bij wil zijn. Hij kan dit niet uit zijn hoofd krijgen en het heeft zelfs invloed op zijn dagelijks functioneren. Moet ik hierin tegemoet komen als vrouw? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik voel me er heel rot bij. Ook kan ik dan niet meer goed in liefde over hem denken. Maar als ik het niet doe, dan kan hij dat niet. Hoe moeten we hier mee omgaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Een goed huwelijk, maar... En ja, dan blijkt er toch een probleem te zijn. Hoe goed is dan goed? Ik begrijp, dat u uw vraag niet snel aan de grote klok hangt, maar érkenning dát er ‘iets’ is geeft pas ruimte voor verandering! Goed dus, dat u geschreven hebt!

Mijn antwoord aan nu: als ik u was zou ik voor eens en voor altijd duidelijk maken, dat u de deur van het toilet op slot doet als u daar wilt gaan plassen. Vroeger noemde men de wc niet voor niets “het privaat”! U geeft met de klik van het slot uw grens aan. Prima. Dat mag binnen een (gezonde) relatie. U hoeft niet alles van uw echtgenoot te accepteren. Zelfs niet als daardoor zíjn dagelijks functioneren beïnvloed wordt. Want nu wordt úw dagelijks functioneren erdoor beïnvloed, toch? Misschien gaat u wel snel naar de wc voordat hij thuiskomt, of wacht u zo lang mogelijk tot hij naar zijn werk is, slaapt of weet ik wat...

Dat uw echtgenoot er een probleem mee heeft, is iets waar híj mee aan de slag moet. Leg hem uit, dat u in liefde over hem wil blijven denken, maar dat er grenzen aan uw invoelend vermogen. Wat híj dan niet kan (uw een na laatste zin) begrijp ik niet zo goed. Als hij dan “niet in liefde aan ú kan denken” wordt het tijd om met een therapeut te gaan praten. Een relatietherapeut of mogelijk een seksuoloog.

Ik wens u sterkte,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

seksuele fantasie
6 reacties
ElisabethdeValk
Als moeder van een groot gezin, wordt er waarschijnlijk veel van u gevraagd door anderen... Als u dan eindelijk even naar het toilet moet en kan, dan wilt u graag even alleen zijn/gaan. Dit lijkt me niet meer dan logisch, normaal en terecht. Als uw man daar zo'n moeite mee heeft, dat het zijn dagelijks functioneren belemmert, dan heeft hij echt een probleem. Daar moet hij echt zelf iets mee. Daarin hoeft u niet toe te geven. U mag ook ruimte voor uzelf hebben, letterlijk en figuurlijk. Zelfs al zou u de hele dag niets anders te doen hebben, dan nog had u het recht om tijdens de "sanitaire stop" even alleen te zijn. Als uw man aangeeft dat hij daar moeite mee heeft, verwijs hem dan door naar de huisarts of een hulpverlener. Ook naar uw kinderen toe, lijkt het mij goed dat u laat zien dat u grenzen heeft en daar ook aan vast mag houden. Ik denk dat het de kinderen een vreemde indruk geeft, als u samen naar het toilet gaat. Ik wens u sterkte en vasthoudendheid toe in deze dingen!
boulanger
Volgens mij moet hij zo snel mogelijk proffesionele hulp zoeken ivm zijn vreemde behoeftes...ik zou er in elk geval nooit never in toestemmen!
FranklinAke
Misschien een idee om het internetgebruik van meneer een te bekijken. Wie weet waar hij deze fantasie allemaal vandaan haalt.
sjaloom
Deze meneer heeft dringend hulp nodig. Aan zulke rare verlangens moet je als vrouw niet toegeven want dan is waarschijnlijk het hek van de dam. Ik raad de vraagstelster aan om in een gesprek met haar man duidelijk aan te geven dat dit geen normaal gedrag is en dat er geen haar op haar hoofd aan denkt om hierin mee te gaan. En duidelijk zeggen dat haar man hulp nodig heeft . Dit is ziekelijk gedrag.
boulanger
Wil de betreffende man dit omdat hij graag dicht bij zijn vrouw is? Dan wil hij ook mee om boodschappen, kinderen op school brengen, etc etc. (Werkt hij?)
Of heeft het te maken met het feit dat hij zijn vrouw graag half ontkleed ziet? Dan is er sprake van een groot seksueel probleem als daar toiletbezoek voor nodig is.
(Onze wc is zo klein, daar zou een man niet eens bijpassen al zou hij het willen, maar dat terzijde)
benefietdiner
Dit heeft alles te maken met parafilie.

Parafilie is de verzamelnaam van een groep seksuele gedragingen of fantasieën die over het algemeen als afwijkend van de heersende normen worden beschouwd. De parafilieën lopen uiteen van voor andere mensen geheel onschadelijke gedragingen tot zeer schadelijke, en daartoe mogelijk leidende fantasieën. Voorbeelden zijn: seksuele opwinding door voorwerpen (fetisjisme), (gespeeld) agressief of vernederend gedrag, maar ook seksuele handelingen met kinderen en seksueel gedrag zonder instemming van de partner behoren tot het spectrum. Als het seksueel gedrag leidt tot ernstige problemen tussen een persoon en zijn omgeving, kan sprake zijn van een psychische aandoening.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parafilie