Prostaatbehandeling

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik -man van 79 jaar, lichamelijk in een uitstekende conditie- heb onlangs een prostaatbehandeling (TURP) ondergaan. De prostaat was dermate groot dat de uroloog binnen de verantwoorde tijd, maar één kant van de prostaat kon behandelen, omdat anders de operatie te lang zou duren, mede gelet op het bloedverlies.  De uroloog vermoedde echter dat dit wel voldoende zou zijn. Ze heeft een SPC (suprapubische) katheder geplaatst, met de bedoeling zoveel mogelijk via de penis te plassen, maar wel daarna het restant te ledigen middels de katheter. Het is tot op heden zo dat er maar heel weinig via de penis gaat en veel meer middels de katheter. Is het nu zo dat dit z’n tijd (hoelang kan dit zijn?) moet hebben en ik rustig op verbetering moet wachten of lijkt een tweede operatie in de toekomst noodzakelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het lijkt me een goed  om deze vraag aan de behandelend uroloog voor te leggen, die kan in deze specifieke zaak het beste advies geven.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

prostaat
1 reactie
Wilma
Om uw vragen goed te kunnen beantwoorden zijn wel meer gegevens nodig en daarmee is uw uroloog of een urologie-verpleegkundige de aangewezen persoon. U zult vast binnenkort een afspraak hebben met uw uroloog. Ik raad u aan om daarvoor 1 dag een dagboek bij te houden: hoeveel urineert u, hoeveel leegt u vervolgens door de suprapubische katheter? Hiervoor kan u makkelijk een goedkope maatbeker aanschaffen (enkele euro's) om uw urine op te vangen en te meten hoeveel het is.

Wat ik mij verder afvraag:
- hoe ging het urineren voor de operatie? Hield u toen veel urine achter na het urineren?
- is de katheter nu afgedopt?
- leegt u de blaas via de katheter na elke plas? Hoeveel plast u dan per keer en hoeveel komt er vervolgens via de katheter uit?
- Wanneer heeft de operatie plaatsgevonden? Het verschilt nogal of het een week of 3 maanden geleden is.
- wat is het verdere plan? Is eventueel bekkenbodemfysiotherapie door een erkend bekkenbodemfysiotherpeut al overwogen?

Ik stel nu heel veel vragen die u hier niet hoeft te beantwoorden. Het is goed om ze voor u zelf te beantwoorden en dit mee te nemen naar de uroloog.

Mocht in de toekomst blijken dat er nog een prostaatoperatie nodig is, verdiep u dan goed in de diverse mogelijkheden. Enkele ziekenhuizen in ons land doen de Turp met behulp van de laser. Hiermee kunnen grote(re) prostaten uitstekend behandeld worden met minder bloedingen en minder andere complicaties. Er zijn al uitstekende resultaten mee behaald!

Succes!