Grote schulden

Ds. H. Peet / 13 reacties

Vraag

Wij zijn verhuisd naar een nieuwe gemeente. Wij hebben echter grote schulden door ons bedrijf. Wij schamen ons nu om lid te worden van een nieuwe gemeente, want wij kunnen de tienden niet afdragen. Maar weinig mensen weten hoe krap wij zitten. Hierdoor is het zo lastig om lid te worden, wij willen liever ook geen open kaart spelen over onze schulden omdat we juist een nieuwe  start willen maken en niet willen dat wij bij de gemeente te boek staan als “dat arme gezin.” Hoe te handelen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een weinig benijdenswaardige positie waarin jullie verkeren vanwege de grote financiële zorgen die jullie hebben. Wat het lid worden van een gemeente betreft, maak je volgens mij de drempel voor jezelf hoger dan nodig is. Uiteraard siert het jullie dat jullie graag royaal financieel zouden willen bijdragen aan de gemeente waarvan jullie lid willen worden. Jullie voelen je moreel verplicht om 10 % af te dragen. Als dat vanwege begrijpelijke omstandigheden op dit moment niet mogelijk is, hoef je jezelf daarover echt niet bezwaard te voelen. In de oude bedeling was het geven van tienden gebruik, in de nieuwe bedeling wordt dat echter nergens als verplichtend voorgeschreven. Je mag je ten opzichte van de Heere dan ook een goed geweten hebben als je naar draagkracht bijdraagt. Is je draagkracht minimaal dan zal het bedrag dat je kunt geven daar gelijke tred mee houden. Je kunt het betreuren dat je niet meer kunt geven maar dat is echt geen schande.

De kerk is toch niet allereerst een plek waar gegeven moet worden, het is toch allereerst een plek waar van de geef geleefd mag worden. Het zou voor een kerk beschamend zijn als ze je niet zouden willen ontvangen omdat je niet in staat bent een tiende van je inkomen te geven. In de kerk belijden we dat we het van genade moeten hebben en van de geef leven. Dan moet daar voor jullie toch ook een plek zijn zonder dat je in staat bent veel bij te dragen? In de gemeente waar ik predikant ben, zou je echt niet minder welkom zijn omdat we minder van jullie zouden ontvangen en ik weet zeker dat dit voor de meeste gemeenten geldt die ik wat beter ken. In een geval als van jullie zou je juist mogen verwachten dat de kerk zou bijstaan met raad en daad en waar nodig ook materieel. In de kerk zou de veiligheid moeten zijn om daar met ambtsdragers over te spreken zonder daarom een stempel opgedrukt te krijgen. Ik begrijp best dat je een drempel ervaart om dit te doen maar in een gezonde geestelijke situatie moet dat kunnen lijden.

Het diaconaat van de kerk mag vanuit het verleden dan niet altijd een even goede naam hebben, in dit opzicht is er gelukkig heel veel ten goede veranderd. Ik begrijp dat het lastig is om met je financiële problemen voor de dag te komen, maar in de vertrouwelijkheid van een goed functionerende diaconie zou dat mogelijk moeten zijn en dat zou ook net een steuntje extra in de rug kunnen geven dat je nodig hebt. De gemeente heeft toch de (diaconale) roeping om mee te dragen aan elkaars lasten en dat kunnen ook schulden zijn die als een last op je drukken. De kerken die ik ken gaan met zulke situaties doorgaans heel zorgvuldig om. Het ambtsgeheim geeft hier een heel stuk veiligheid en kan voorkomen dat je als dat arme gezin te boek staat.

Kortom, een financiële drempel om lid te worden van een gemeente zouden jullie niet hoeven te voelen en als je om die reden ergens niet welkom zou zijn, verdient een dergelijke gemeente niet de naam van kerk van Jezus Christus. Veel sterkte met de zorgen die jullie hebben!

H. Peet

Lees meer artikelen over:

collectegifttienden
13 reacties
coby5
Ach in de meeste gemeenten waar ik ben geweest betaalde bijna niemand tienden. Zoveel mensen hebben schulden. Bij ons bidden we gewoon dat mensen eruit komen inclusief de voorganger. Je helpt elkaar. Een man had 350.000 schuld. Niemand kon hem financieel helpen, dus er werd voor 'm gebeden. Het was gewoon weg. Niet meer te vinden. Hij had nog maar 350 schuld. Die man was alcoholverslaafd geweest jaren.Waarom zou je bij rijke lui in een kerk willen zitten en allemaal de schone schijn ophouden? Kerk is familie. Dan help je elkaar.
coby5
Hey kom naar onze kerk. Join the club. LOL geintje hoor. Ik heb vorig jaar 1500 extra schulden gemaakt zodat de voorganger nog wat te bikken had want die moest ineens heel veel terugbetalen met z'n bijstandsuitkering.
wix
Draagt elkanders lasten... juist ook in de christelijke gemeente. Wie weet mogen jullie later zelf weer geven aan de diaconie en nu ontvangen als het nodig is...

@coby5
Voegt je laatste reactie echt zoveel toe voor de vraagsteller?
pindas83
Waarom Coby? Heeft deze voorganger ergens ‘zwart bij zitten preken?’ En daar steek jij je nek voor uit?!

@Vraagsteller
Kan me best indenken dat dit iets is waar je mee zit. Gevoel van tekort schieten en al helemaal ‘ondersteuning’ nodig te hebben siert je wel maar je komt er nu even niet mee vooruit.
Ik denk ook dat dit antwoord erg dicht bij de waarheid ligt. Terecht haalt de Peet aan dat diaconieën met dit soort zaken netjes en vertrouwelijk omgaan, en waar nodig hulp kunnen bieden. Als je het uit trots of vrees toch niet wil melden is dat ook helemaal niet direct een probleem. Giften en bijdragen (en natuurlijk normale collecten) zijn vaak anoniem en er wordt nergens een database bijgehouden wie, wat geeft. Althans in onze kerken (CGK) voor zover ik weet niet, lijkt me ook niet wenselijk trouwens.
Sterkte met het vinden van een goede balans en het overwinnen van je trots ;)

@meelezers
Laat dit nu niet een reden zijn om op eens de hand op de knip te houden! Financiën zijn hard nodig om de toch al krappe begroting rond te krijgen!

Dank en groeten
pindas83
Laatste opmerking was wat ongelukkig aangezien dit in principe niet voor diaconieën geldt, pardon.
CorsdeKort
Iemand die ondernemer (geweest) is en waarbij het financieel fout is gegaan en nu dus platzak is die hoeft zich niet te schamen vind ik. je hebt je nek uitgestoken, hard gewerkt en verloren. Dat, en de sores weer te boven komen is al moeilijk genoeg en verdient eerder respect!

Graag wil ik jullie iets voorleggen wat tot hulp kan zijn. Dat is: dat wat mensen van ons denken niet belangrijk is. Helemaal niet! Zij die voor mensen leven zijn een slaaf van die mensen. En dat terwijl Jezus ons heeft vrijgekocht om voor Hem te leven! Het enige wat van belang is, is hoe God over ons denkt. Wij moeten voor Zijn aangezicht leven en Zijn getuigenis veel belangrijker vinden dan dat van mensen. Vrees voor mensen (en wat mensen van ons denken) spant een strik, maar wie op de Here vertrouwt, is onaantastbaar!' (Spreuken 29:25).

Dus voor de draad ermee. Lach om de menig van anderen en om jezelf, dat je iets zou willen zijn. Lach om de wereld, haar begeren en haar zogenaamde belangrijke mensen en rijkelui met mooie spullen. Dat is niets waard! Over 120 jaar zijn alle mensen die nu leven dood en niemand heeft dan meer iets aan zijn naam of spullen. Daarna is de hele eeuwigheid en dan zal blijken of men een schat in de Hemel hebt vergaart die tot in eeuwigheid blijft.

God haat de hoogmoedige maar de nederige geeft hij genade. Dus op die manier kom je ook mooi af van trots en sterk en rijk willen zijn. Zo vang je dus mooi 2 Satan’s vliegen in 1 klap en daarmee al een stukje hemelse schat.
coby5
Zwart bij zitten preken? Nee hij krijgt gewoon niets. De opmerking was meer bedoeld als: er zitten heel wat mensen in de schulden waarvan je geen idee hebt. Niets om je voor te schamen.
coby5
Wat zijn dat nou voor domme opmerkingen. Ik reageer hier maar niet meer. Geen hond van de rijke lui betaalde al die jaren tienden en ze moesten wel in een warm gebouw zitten dus kan hij leuk al die schulden van de kerk afbetalen. Geld krijgen als je preekt. Ja hoor. Niet bij de evangelischen of je moet een megakerk hebben.
coby5
Hij gaf laatst een dienst. Gebouw gehuurd van een kerk. Een avond. 75 euro. Komen er 10 man. Geven letterlijk geen cent. Hij heeft al niks, dus heb ik het maar betaald. Ik zei: je laat die lui maar naar je huis komen. Als ze te beroerd zijn om te betalen krijgen ze ook geen gebouw. Dag hoor. Hij heeft het geleend, maar ik kan zonder rente lenen bij het personeelsfonds en zo helpen zij hem indirect. Vonden ze geen probleem. Heb de hele situatie uitgelegd.
Sorry voor het vervuilen van deze vraag. Als het verwijderd wordt dan ook graag de valse aantijging.
katlheen
Ik ben zelf ook diaken geweest en bij mensen op bezoek geweest die geen cent te makken hadden. Dat is ook gewoon een onderdeel van het gemeente zijn. Mijn advies: nodig je diaken uit voor een open gesprek. Leg hem maar gewoon voor dat jullie door een failliet bedrijf in de schulden zitten en iedere cent moeten omdraaien. Een beetje diaken zal dat echt wel begrijpen en waar mogelijk ondersteuning willen geven. Dat soort zaken gaat gewoon in stilte en blijft vertrouwelijk. En verder moet je het naast je neer leggen. Niemand weet er iets van en je het hoeft verder geen issue te zijn voor je gemeenteleven. Ik weet ook niet wat mijn buurman of buurvrouw bijdraagt. Als je kan draag je bij, als het niet kan, ook goed. Dat kan nu eenmaal gebeuren. Een gemeente bestaat niet alleen uit mensen die kunnen bijdragen.
Mijn ervaring als diaken was dat ik niet alleen het praktische gedeelte deed maar bij zo'n gesprek ook een meer pastorale inhoud meegaf.

Speel open kaart met je nieuwe diaken, de rest komt echt wel goed.
coby5
Sorry werd boos om pinda z'n flauwe grap, want ik had niet door dat het pinda was. Maar om er nog op terug te komen. Als je hulp nodig hebt kun je veel beter open zijn erover. Ik hoorde van die vrouw van het personeelsfonds dat er zoveel mensen bij hen aankloppen en allemaal schamen ze zich en denken ze dat ze de enige zijn. Als je niks zegt stel je ook niemand in de gelegenheid om je te helpen. Ik heb me vaak geergerd aan mensen die dan op dure vakanties gaan en ff een nieuwe keuken kopen en dan laten ze de voorganger op een geleende fiets van z'n ex naar de voedselbank gaan. Dat kan toch niet. Dus daarom hielp ik 'm, terwijl dat eigenlijk niet kon, want ik kwam zelf in de problemen. Maar als je niks zegt weten die mensen dat ook niet. Nu sinds ik heb gezegd dat ik niet meer kan helpen, helpt z'n zus 'm ineens. Er zijn altijd wel mensen die willen helpen, maar dan moet je het wel aangeven. In een gemeente waar ik kwam na m'n scheiding gaven ze me spontaan zakken kleding omdat ik er zo verlopen bijliep lol. Zelfs collega's en moeders van kinderen op school gaven me zakken kleding.
madelief90
@coby ik denk dat het meerendeel van uw reacties geen meerwaarde hebben voor deze vraagsteller. U verteld wat u allemaal heeft gedaan en heeft gekregen voor/van uw gemeente, dat lijkt me niet echt een boeiende toevoeging.

Het enige wat ik verder wil zeggen is dat ze zich inderdaad nergens voor hoeven te schamen, dit komt namelijk zoveel voor waar we niet eens van weten. Ook mogen jullie je hoop op God stellen, vraag Hem om een zegen voordat jullie het gesprek met de diaconie aan gaan. Hij zoekt immers het goede voor de mens
Justinus
Dus hier is sprake van "preken op de zak" begrijp ik... Voor mij (nog steeds) onbegrijpelijk dat er schijnbaar kerkgenootschappen zijn die hun voorgangers niet een redelijk basis-inkomen verschaffen... Shame and blame!

En wat de schulden van het gemeentelid betreft: de opmerking van @Kahleen snijdt hout! Ook ik praat uit ervaring! In overleg is veel mogelijk en de vertrouwelijkheid zal borg staan om met opgeheven hoofd lid van de kerk te zijn!