Liedkeuze op school

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 44 reacties

Vraag

Als pabostudent loop ik dit jaar stage op een Hervormde school. Ik heb zelf op een reformatorische school gezeten, dus dit was voor mij wel wennen. Het bevalt me echter goed en ik heb het erg naar m’n zin. Er zitten veel onchristelijke kinderen op deze school. Ik vind het bijzonder om ook deze kinderen over het evangelie te vertellen. Ook vind ik het gaaf hoe gesprekken soms gaan.

Waar ik wel tegen aanloop is de liedkeuze op school. Er wordt veel uit “Op Toonhoogte” gezongen, waar ik zelf helemaal niet op tegen ben. Maar er worden ook deze liedjes gezongen:

Achter de inhoud van zulke liedjes kan ik echt niet staan. Hoe kan ik hiermee omgaan? Ik wil niet de juf van mijn groep tegen de borst stuiten en veroordelend over komen. Vind het juist heel fijn dat iedereen gerespecteerd wordt, ook ik als Ger. Gemmer. Maar ik wil de kinderen dit lied ook niet laten zingen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Excuses dat mijn reactie langer op zich heeft laten wachten dan de bedoeling is. Inmiddels is de tijd ook verder gegaan, wellicht heb je met de uitdaging die je beschrijft al stappen gezet?

Je beschrijft een dilemma waar je op je stage tegen aan loopt. Als ik het samen zou mogen vatten komt het erop volgens mij op neer dat je het aan de ene kant als prettig ervaart dat iedereen gerespecteerd wordt. Onchristelijke kinderen zijn welkom op de hervormde christelijke school en jij als reformatorische pabostudent bent er welkom om stage te lopen. Aan de andere kant lijkt het voor jou een opgave om een weg te vinden in de specifieke liedkeuze van de school en jouw rol daarin als stagiair. Ik kan me voorstellen dat dit helemaal speelt als jij de kinderen bepaalde liedjes zou moeten laten zingen waar je zelf niet achter staat.

Je stuurt een link door van een liedje van ‘Make Some Noise Kids’ Deze liedjes zijn een behoorlijk contrast met de psalmen in de berijming van 1773 die je op zondag in de kerk zal zingen. Je geeft aan dat je niet achter de inhoud van de liedjes van ‘Make Some Noise Kids’ kan staan. Heb je voor jezelf ook helder waarom je moeite hebt met deze liedjes? Het kan zinvol zijn om voor jezelf na te gaan op welke punten de inhoud van de liedjes een andere weg gaan dan wat jij persoonlijk gelooft. Met andere woorden: weet je waar je het over hebt als je zegt dat je niet achter de inhoud kan staan?

Meer nog over de inhoud van de liedjes gaat je vraag voornamelijk over de wijze waarop je hier als stagiair mee om moet gaan. De positie van stagiair heeft iets ingewikkelds: je maakt zoveel mogelijk deel uit van het team én verricht de werkzaamheden die het team zelf ook uitvoert. Toch blijft een stagiair vaak ook een beetje een buitenstaander en spelen andere belangen en verhoudingen een rol. Opdrachten van je opleiding of stageplaats, beoordelingen door je begeleider, de zoektocht naar je beroepsidentiteit, je eigen verwachtingen en principes, het kan er allemaal zomaar toe leiden dat je in conflict komt met jezelf.

Veel opleidingen kennen in de fase van stagelopen iets als supervisie of intervisie waarbij je deze uitdagingen kan analyseren, kan reflecteren op je eigen handelen en kan zoeken naar nieuwe handelingsmogelijkheden. Het kan zinvol zijn om deze situatie met collega-studenten of een begeleidende docent op die manier onder de loep te nemen. Als voorschot op de mogelijke uitkomst lijkt het mij ook niet onverstandig om in deze situatie met je directe begeleider op je stageplaats het gesprek aan te gaan en hierin aan te geven dat je het lastig vindt om de kinderen deze liedjes aan te leren. Het gesprek aangaan over jouw persoonlijke zoektocht hierin zal toch niet veroordelend over hoeven te komen? Zeker niet als je het dicht bij jezelf houdt. Je zou de juf van de groep ook eens kunnen vragen hoe zíj omgaat met situaties waarin er van haar als leerkracht iets gevraagd wordt waar ze persoonlijk een andere opvatting over heeft. Je zal op je stage werken aan je persoonlijke ontwikkeling als professional, de rol die jouw identiteit hierin speelt zal in de begeleiding vanuit je opleiding en stageplaats ook een plek kunnen krijgen. Als je het lastig vindt om dat concreet vorm te geven wil ik je adviseren om dat bespreekbaar te maken bij de juf van de groep dan wel je begeleider van de opleiding.

Participeren in een samenleving als de onze die bestaat uit zoveel diverse groepen mensen met verschillende levensovertuigingen en (culturele)gebruiken zal soms ook pijn doen. Jezelf terugtrekken in een vertrouwde omgeving waarin alles gaat volgens onze eigen principes kan een gevoel van veiligheid geven. Het risico bestaat dan wel dat er een samenklonterend blok zout ontstaat dat wel zout is, maar geen functie meer heeft als smaakmaker in de smeltkroes van verschillende principes. Veel succes in het vervolg van je stage toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Pieter Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Financieel/diaconaal zorgverlener  (www.bobeldijk.nu)
    Opleidingen: Bachelor of Theology & Master of Laws

Tags in dit artikel:

basisschoolstage
44 reacties
Gerard
Ik wil ook nog even opmerken dat onze verontwaardiging verder moet gaan dan over de inhoud op zichzelf, maar vooral ook, net zoals bij de vraagsteller denk ik, moet resulteren in bezorgdheid over wat onze (klein)kinderen of leerlingen meekrijgen. Ik denk dat sommige jonge ouders en leerkrachten hier soms te licht overheen stappen en denken dat de kinderen het later wel goed zullen inpassen. Maar we vergeten dan dat onze kinderen hoogstwaarschijnlijk een flink deel van de bijbelse basis die oudere generaties nog hebben meegekregen zullen missen, en grotendeels zullen bouwen op inhoud van dergelijke liedjes. Is dat wat we onze (klein)kinderen toewensen?
cees0102
Bedankt voor de nuancering. Zoals sommigen van jullie aangeven dat een bepaalde muziekstijl niet direct te relateren is aan de duivel kan ik me daarin grotendeels vinden. Inderdaad zijn de onder ons bekende stijlen/ instrumenten geen garantie voor Godlovende muziek.
Toch zou ik geen lans willen breken om gebruikte muziekstijl die heel vaak in dienst wordt gebruikt voor satan, te gaan gebruiken om de Heere er mee te dienen. Maar dat is meer een persoonlijke overtuiging.
Justinus
In het antwoord van dhr. Oskam kan ik mij grotendeels vinden.

Verdrietig word ik van veel reacties: zijn alleen de Psalmen acceptebel? Kom nou!! Ik ken veel liederen die voor mijn gevoel en mijn beleving evenveel betekenen en onze Heer alle lof en eer geven!

Wat o.a. @Lincoln en @RSTH21 schrijven: het is hun visie en niet de mijne!

Wat @Ali636 schrijft (letterlijk citaat: "Mijn manier om hieraan mee te werken...ik moet het lied wel spelen in de kerk of op school...maar doe
dat niet zo uitbundig...een beetje saboteren...en dan vragen ze niet nog eens of ik dat gezellig wil spelen.") vind ik zo ver beneden peil dat ik plaatsvervangende schaamte voel.
Ali636
Plaatsvervangende schaamte ? Als k niet van harte "Nummer 1" speel op school of in de kerk? Ik zie het al voor me. Eerst speel ik zeer uitbundig "U zij de glorie" en nog meer van dat slag goede liederen (en dat ga ik inderdaad doen vanochtend in de kerk) ...en dan van harte meewerken aan "Nummer 1" ? Geen sprake van! De kerk heeft teveel mensen die niet voor Christus en tegen zonde durven kiezen. Als dat lied geen duidelijk bijbelse grondslag heeft (het gaat me dus niet eens om de muziekstijl) dan werk ik daar niet van harte aan mee. En ik schaam me inderdaad dat ik dat soms wel gedaan heb. ( Een onzinnig lied van harte gespeeld) . Ik zie het nu nog eerder zitten dat ik halverwege ophoud met spelen met de boodschap : maar dat willen we hier toch niet zingen? Durf maar eens voor je geloof uit te komen in plaats van meelopen met de massa. Soms moet je mee met de kerk..(als de kerk vindt dat je niet aan het avondmaal mag omdat je tv thuis hebt) maar er zijn ook dingen in de kerk en op school waarin je je toewijding aan Christus kunt laten zien. Ook al spijker je je tegendraadse stellingen aan de kerkdeur zoals Luther...
Race406
Ali: Als muzikant heb je een dienende taak in de eredienst. Als daar zaken gebeuren (in dit geval liederen worden gezongen) waar je niet achter kunt staan dan moet je misschien maar helemaal stoppen met de diensten te begeleiden. De boel verstieren omdat je het er niet mee eens bent is misschien we net zo ongeestelijk als de inhoud van het lied. Denk daar eens over na... ;-)
Ali636
Dank je wel voor de goede raad. Maar ik heb allang door dat de gemeente er vanuit gaat dat ik zorg dat er goede liederen worden gezongen. Regelmatig mag ik de zangdienst verzorgen. (En daarom heb ik dus zoveel jaar geleden , omdat we dat als groep samenstelden, een lied laten meezingen dat kant nog wal heeft, waarom ik me schaam) . Wat is dat voor kerk? Zal je misschien zeggen, waarin zangleiders maar iets kunnen kiezen omdat de eerste regel tekst een beetje aansluit bij wat voor boodschap ze wel klein doorgeven...
Stoppen met spelen? Er zijn een paar anderen die spelen, maar in alle nederigheid...die kunnen het niet zo goed en gaan het ook niet beter doen. Ik mag in 3 kerken spelen en als ik dat niet doe wordt er in 2 kerken meteen alleen zonder begeleiding gezongen, of ze zetten YouTube aan om daar een beetje mee mee te neuriën.
Allemaal geklets. De organist kan de dienst maken of breken . Helemaal mee eens. En het is de bedoeling dat hij meewerkt ten goede. Maar als dat zover gaat dat iedereen de organist zover vertrouwt dat wat hij speelt en uitkiest om te zingen en anderen daar niet meer op hoeven te letten, dan is het wel degelijk zijn taak om het goede te bevorderen en het slechte te weren. Tot eer van God.
Race406
Normaal gesproken zoekt de predikant/voorganger de liederen uit, toch? Als ik de liederen mocht uitkiezen zouden we ook een heel aantal liederen niet meer zingen overigens... ;-)
Ali636
Normaal gezien zoekt de predikant de liederen uit. Ah...maar dan saboteer ik niet! Maar in onze kerken zijn dat de zangleiders. Alhoewel de predikant soms iemand anders de prediking laat verzorgen. En hijzelf verzorgt de zangdienst.
Maar nu stap ik in een andere beerput. Die beste nieuwe predikant zei alleen: "goede morgen gemeente. We gaan zingen." En toen vertrok hij van de preekstoel en ging op de eerste rij zitten. Omdat " de muzikanten de liederen moeten uitzoeken . Dat is mijn gave niet."
Ik heb dat denk ik 1 zondag dus netjes gedaan. Maar toen meteen besloten dat ik dat nooit meer doe. ( Ik dien op zo' n moment de gemeente als muzikant en draag niet de verantwoordelijkheid voor de kerkdienst. Maar als hij gaat zitten denkt de gemeente dat ik de leiding heb. Ik zou wat meer liturgie gebruiken IPV alleen 8 liederen te laten zingen.) Na wat meer (!) problemen is de predikant gelukkig vertrokken.
Blijft over de verschillende zangleiders. Waarvan ook de meeste zeggen dat ze niet muzikaal zijn. Ze kijken alleen naar de tekst. En soms heeft iemand een fijn lied op YouTube gehoord dat we dan maar moeten zingen. Dan ligt voor mij toch de taak om terug te mailen: dit lied is niet te zingen in onze kerk... Dit lied kennen we helemaal niet. Maar soms is die communicatie er niet en blijkt pas vlak voor de aanvang van de kerkdienst dat er een vreemd lied tussenzit. Of dus gewoon tijdens de dienst.
Vanochtend ging het trouwens geweldig...! En bij een speciaal lied dat de dochter (18) van de predikant graag wilde zingen, wilde ze ook nog wel in de microfoon zingen....blijkt dat ze een prachtige stem heeft! Maar dat is off topic...
Ali636
"De boel verstieren".... nee dat doe ik niet. Maar minder uitbundig spelen... Mijn moeder doet de kerktelefoon al uit als de organist teveel te keer gaat. Dan is het al afgelopen met haar geduld en zet ze een bandje op met een goede preek. Het zit in de genen dus.
Maar de laatste keer een paar zondagen geleden had een zangleider een fijn charismatisch lied opgegeven. Op YouTube raken de mensen helemaal in extase. Geweldig wat een lofprijzing. Ik kan begrijpen dat je een tijd in leven hebt waarin je dat aanspreekt....o o zeggen de oud gereformeerden . Kijk toch uit. Dat heb ik een tijd niet gedaan. Uitkijken. Maar nu pas ik wel op dat als ik speel, ik de gemeente niet opwind naar extase met een lied dat alleen daarvoor geschreven is. Oude en goede liederen mogen wel enthousiast. (bv psalm 42 in de fantasie van Max Reger mag bij mij heel hard uit de speakers komen) maar charismatische liederen ....die speel ik heel "gereformeerd" . En dat heb ik dan ook netjes die zondag gedaan. De zangleider miste de extase, maar ik heb ook een leidende rol om te zorgen dat de gemeente niet de verkeerde kant op geleid wordt. Het is al verschillende keren voorgekomen dat mensen de die kant op willen dan samen de gemeente verlaten om naar een kerk te gaan waar ze dat wel doen. Dat moet dan maar. Ik ben zelf ook teruggekomen naar een meer behoudende kerk...
Justinus
@ali636 -> in de gemeente waar ik lid van ben is het de predikant(e) die de liederen (psalmen, gezangen, overige) uitzoekt. Er is tussen de dienstdoende organist(e) en predikant veel/vaak overleg, soms ook overleggen gemeenteleden met de predikant(e) over de inhoud van de dienst (liturgie, lezingen, liederen en gebeden). De organist(e) heeft v.w.b. het zingen een leidende rol. Zangleiders kennen we niet.
Uiteraard spreekt de inhoud van een kerkdienst mij de ene zondag meer aan dan de andere, ik ben ook maar een mens...

Persoonlijk ben ik voor vernieuwing ook in de kerkmuziek, maar ik laat zij die dat niet wensen in hun waarde. We kunnen er over praten, 100% overeenstemming zal er toch wel nooit komen.

Ik wens u sterkte en veel speelplezier, in de hoop dat de kerk-luisteraars ook zullen genieten.
refoweb
Graag on topic over de liedkeuze op school.
katlheen
Wat je van dit soort liedjes ook vindt, staat men er wel bij stil dat het kan uitnodigen tot gesprek om meer ter vertellen over het geloof? Vragenstelster heeft het erover dat er ook veel niet christelijke kinderen op school zijn. Dan is zo'n liedje wellicht wel een kapstok om er meer over te vertellen. Of moet elk vers langs de meetlat van de reformatorische dogma's worden gelegd, inclusief het tempo en de instrumenten? Een school is geen kerk.
Lecram
@Dorual1: dat overheen zetten wil dus uiteraard niet zeggen: het ermee eens zijn. Dat impliceert 'overheen zetten' al. Zeker als je ergens stage loopt, dan ben je gebonden aan de normen van die school. Je loopt slechts stage! Wees blij dat je een stageplek hebt en dat je daardoor ook nog eens buiten je eigen comfortzonde komt. Dat is lang niet altijd zo slecht. Je kunt er wel over spreken met je stagebegeleider, maar je moet ook respecteren dat zij daar anders over denken. Waarom zou jij per se gelijk hebben? Eigenlijk kom je ook net kijken.
Als je stage loopt in een werkplaats staat daar ook vaak de radio aan. Je kunt niet alles naar jouw hand zetten, omdat jij nu eenmaal anders denkt over bepaalde zaken.
Schik je dus naar de plaats waar je bent als je stage loopt. Als je gaat werken kun je zelf bepalen in welke omgeving je werk (tot op zekere hoogte).
cees0102
@kathleen,

U hebt gelijk. Niet wat wij er van vinden is bepalend, maar wat Gods Woord ons aanreikt.
Niet langs de meetlat van reformatorische dogma's, maar wel vanuit Bijbelse theologie. En dan is aangetoond dat dit lied deze toets niet kan doorstaan.
Er kan dus geen sprake zijn van een kapstok. Een dwaalleer gebruiken als kapstok zal leiden tot verdere verwijdering van het evangelie. Sterker uitgedrukt: Gods toorn wordt geopenbaard over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.

Uw laatste opmerking geeft ook te denken. aanvullend op uw denkwijze: als de school geen kerk is, horen deze liederen dan wel op school ten gehore gebracht te worden?
katlheen
@Cees0102: en in hoeverre laten we de Bijbel buikspreken voor ons eigen gelijk en onze eigen behoeften? Bij dit soort situaties krijg ik toch snel het idee dat het allemaal aan eisen moet voldoen waarvan wordt gezegd: dat is Bijbels, de rest niet. Ik vind dat een gevaarlijke situatie.

In dit geval zal de stagaire toch moeten accepteren dat er een lied wordt gezongen waar ze zelf niet achter kan of wil staan. Helaas is dat de realiteit van het leven. Ik kom in mijn werk ook dingen tegen die ik discutabel kan vinden, maar het zij zo. Als je dat niet wilt, dan moet je je eigen bedrijf maar oprichten of je eigen school. Maar dat is hier al gebeurt, omdat het een hervormde school is. Ik neem aan dat ouders er dus achter staan dat dit soort liedjes ten gehore worden gebracht. In plaats van in de negatieve kramp te schieten, zou je er ook positief naar kunnen kijken omdat het kansen tot gesprek biedt.

Een school is inderdaad geen kerk en daarmee bedoel ik dat je op een school allerlei zeer specifieke dogma's van bepaalde kerkgenootschappen daar moet laten waar ze horen: in een kerk. Mijn kinderen gaan niet naar school om dingen over de bijbel te horen. Dat doen ze thuis en op zondag in de kinderkerk. Op school leren ze andere dingen.
CrA
Iemand die de GG een beetje kent weet dat dit liedje zowel wat betreft de inhoud als de muziekstijl in een behoorlijk contrast staat, zoals dhr. Oskam ook aangeeft, met wat er in hun kerk gezongen wordt. Vraagsteller, je geeft aan dat je gerespecteerd wordt als ger-gemmer. Dan is het toch geen enkel probleem dat je aangeeft dat je hier niet achter staat en het daarom ook niet aan de kinderen wil laten zingen? Het is ook meteen een goede toets in hoeverre ze je respecteren als ger-gemmer.
Lecram
@CrA: als de school de stagiair als GG-er respecteert, dan mag je dat ook andersom verwachten. De stagiair is hier de ondergeschikte en moet zich schikken naar de school, niet andersom.

Respecteren is wat anders dan het er mee eens zijn.
Justinus
@CrA -> respecteren als Ger-Gem-er.... Ben het eens met @Lecram (13:10)... had vraagstelster maar geen stageplek op deze school moeten aannemen. En voor het overige: ben het eens met @Kathleen.
CrA
@Lecram, respecteren is inderdaad wat anders dan: het ermee eens zijn. Het is: eerbiedigen, rekening houden met. Dat vraagsteller stagiair en daarmee ondergeschikt is, speelt als het gaat om respecteren van iemands persoon/opvattingen, geen enkele rol. Zijn/haar positie is niet van belang. Vraagsteller zegt gerespecteerd te worden als GG-er. De vraag is dan, waar houdt men rekening mee, wat eerbiedigt men? Aan vraagsteller de taak om helder te krijgen wat nu een GG-er kenmerkt.
Andersom mag men ook respect verwachten. De school maakt duidelijk wat hun kenmerkt. Dat botst, mogelijk. De vraag is dan: in hoeverre strijdt mijn respect t.o.v. die ander met mijn geweten. Ik adviseer om vraagsteller niets tegen zijn geweten te doen.
Lecram
De positie van de stagiair is wel degelijk van belang. De school bepaalt het beleid, niet de stagiair. De stagiair kan niet bepalen welke muziek er wordt (af)gespeeld en zal zich moeten schikken naar het beleid van de school.

In dit geval is er zeker geen sprake van een zaak wat het geweten zou moeten belasten. Als dat wel zo is, moet de stagiair zich afvragen of zijn/haar geweten wel reëel. En als de stagiair toch een probleem heeft met het geweten, dan moet die ook consequent zijn en de stage afbreken.