Geen behoefte meer

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Mijn vriend maakt zich heel erg druk over seksuele gevoelens in onze relatie en hoe dat is als we zouden gaan trouwen. We hebben nu bijna een jaar verkering. Aan het begin van onze relatie zijn we te ver gegaan en hebben wij seksuele gemeenschap gehad. Ik heb gezegd dat ik dit niet meer wil omdat het tegen mijn principe in gaat, als ik kijk naar wat de Bijbel ons zegt. Dit vindt hij heel moeilijk. Ook omdat ik nu helemaal niet meer heel erg die behoefte eraan heb, terwijl ik dat voorheen wel had. Ik heb geen idee hoe dit komt of wat ik eraan kan doen, tegelijkertijd kan ik hem niet beloven dat ik wel weer die behoefte heb als we getrouwd zouden zijn. Ik hou van hem, daar ligt het niet aan. Hij is het beste wat ik ooit ben tegen gekomen. Maar hoe komt dit zo opeens? Omdat ik het niet wil? Of omdat ik niet zo overdreven ben in de liefde? Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk is je geloofsprincipe sterker dan je gevoelens van begeerte... en daar is niks mis mee! Jullie hebben met elkaar afspraken gemaakt en die hebben consequenties. Je voelt je verantwoordelijk voor de manier waarop je wilt leven. Dat lijkt mij een heel goede levensinstelling! Helaas geeft het echter geen garantie voor je gevoelens als jullie daadwerkelijk getrouwd zullen zijn. Díé gevoelens hebben te maken met de liefde die je al dan niet voor je vriend voelt. Kan die liefde nog groeien? Jazeker, maar dan heeft zij wél de ruimte nodig die nu verstikt lijkt te worden doordat je vriend zich erg druk maakt over zijn/jullie seksuele gevoelens.

Een jaar verkering is nog niet zo lang: leer elkaar goed kennen op allerlei levensterreinen. Er is méér dan lichamelijk contact, meer dan gemeenschap, waarin je al een stap te ver bent gegaan. Misschien vindt je vriend ‘de stap terug’ moeilijk, maar zelfbeheersing (leren) kan geen kwaad! Tenslotte is liefde ‘geven’, niet ‘nemen’!

Zoals ik al zei: leer elkaar kennen en ontdek beiden of jullie relatie een toekomst kan hebben!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

libidoverkering
5 reacties
VrouwkeZondernaam
Mogelijk heeft dit ook gewoon te maken met man / vrouw verschillen. Ik moest namelijk denken aan die vergelijking van:
man = een taart verdeelt in punten
vrouw = een dartbord
Kan geen kwaad om je eens in te verdiepen. Kan erg verhelderend werken.
VrouwkeZondernaam
Trouwens: wel heel goed bezig nu :)
Hobbes
Mij bekruipt echter wel een ander gevoel als ik de vraagsteller lees en waar wij mee te maken hebben gehad; ook wij hebben seks gehad voor het huwelijk en ervoor gekozen om daarmee te stoppen. We waren inmiddels verloofd. Ook bij ons was er ineens sprake van gebrek aan verlangen wat nog na de trouwdag voor best wel wat problemen heeft gezorgd.

Na mijn ervaring en van verhalen om ons heen gaat als je ervoor kiest om te stoppen met seks de deur op slot naar verlangen. Want ja, dat verlangen zorgt ervoor dat je te ver bent gegaan. Dus sluit je ervoor af omdat deze gevoelens anders leidend worden. Het kan zover gaan dat er angst ontstaat voor intimiteit en dat is uiteraard niet de bedoeling. Bij ons is dat helaas wel gebeurd waardoor ik mij afvraag of het stoppen wel zo'n goed idee was.

We hebben gesprekken gevoerd om uit de intimieitsblokkade te komen maar mij is nog steeds onduidelijk wat je hier het beste aan kunt doen. Wij waren niet de enige die hiermee zaten trouwens. Ik ben wel benieuwd wat pastoraal gezien de beste oplossing is want het moet niet zo zijn dat de relatie emotioneel en lichamelijk eronder lijdt terwijl je wel de juiste weg wilt bewandelen.
Niagara
Is het ook mogelijk dat je je beschaamd voelt in je vertrouwen in je vriend en misschien ook in jezelf doordat je te ver bent gegaan, en dat seksualiteit nu voor jou niet meer veilig voelt? Door een gevoel van onveiligheid en/of verwarring kan je verlangen naar seksualiteit ook verdwijnen. Dit kan zeker wel terugkomen, maar heeft wel veel gesprekken, reflectie, geduld en liefde nodig om weer naar veiligheid te groeien. Het is niet gek als het ‘misgaan’ heftige emoties bij je oproept die je in verwarring brengen. Wellicht schaam je je ervoor, bespreek die gevoelens toch! Dat is nodig voor herstel.
madelief90
De vragensteller hier,

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties. @hobbes met name, bedankt voor je persoonlijke verhaal.
Ik mag gelukkig zeggen dat het weer goed gaat (zat psygisch in een dip wat mede door de wintertijd kwam).
Ook qua (seksuele) gevoelens weer goed, wat het overigens wel weer heel lastig maakt haha. Heel veel met hem gepraat, gelachen en gehuild, wat onze band zeker sterker heeft gemaakt. Hij is er de afgelopen tijd altijd voor me geweest (en nog steeds), en heeft er zeker begrip voor dat ik geen seks meer wil om geloofsredenen. We zijn van plan heel hard te sparen en zomer 2019 te trouwen. Alsnog is het heel lastig om te weten waar de grens ligt, als we kijken naar wat de bijbel ons vertelt. Natuurlijk luisteren naar je eigen gevoel maar wanneer ga je nou te ver..
@hobbes ik ben ook heel benieud hoe het met jullie gaat..