Bidden om een bepaalde man

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Mag je bidden voor een bepaalde man die je graag als echtgenoot zou willen hebben? Omdat je hem leuk vindt, veel raakvlakken hebt, ook hetzelfde in geloof staat. Mag je van een aanstaande vriend eisen dat hij God persoonlijk kent, omdat je zelf ook een levende relatie met God hebt en uit genade zalig geworden bent? En moet je een aanstaande vriend afwijzen als hij Jezus niet als zijn Verlosser kent? Mijn verlangen is om een man te hebben die dit wonder ook kent in zijn leven en daar bid ik ook voor.

Antwoord

Beste vragensteller,

Zeker mag je bidden voor een bepaalde man die je leuk vindt, waarmee je veel raakvlakken hebt en waarmee je hetzelfde in het geloof staat, en zo is het een mooi verlangen om een man te hebben die ‘het wonder’ ook kent in zijn leven. De geschiedenis van Abraham laat ons zien dat het goed is om ook met betrekking tot relatievorming je weg met God te gaan. Abraham begeerde voor zijn zoon Izak een bepaalde vrouw en zendt zo zijn knecht op pad. Als we deze geschiedenis lezen, Genesis 24, dan zien we telkens weer hoe God daarbij betrokken wordt, alsook dat God die weg voorspoedig heeft willen maken. Daarom is het een zeer goede zaak om ook in deze biddend bezig te zijn, om zo uit de hand van God een man te mogen ontvangen. Als God zegt: “Ken Mij in al jouw wegen”, dan geldt dat ook in de weg van het begeren van een relatie.

Om te eisen dat jouw aanstaande vriend God kent of om hem af te wijzen als hij Jezus niet als zijn Verlosser kent is weer wat anders. Wel is het belangrijk dat je met je aanstaande vriend/man over geloofszaken van hart tot hart kunt spreken en dat je met en voor elkaar het goede zoekt. Het formulier om de huwelijkse staat voor de gemeente van Christus te bevestigen geeft als eerste oorzaak waarom God de huwelijkse staat heeft ingezet weer: “Opdat de één de ander trouw zal helpen in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren.” Dat betekent dat je niet alleen elkaar trouw helpt bij de aardse huishouding, maar zeker ook bij de geestelijke huishouding, dat het juist ook daar ‘op orde’ is of komt. Wat een schone taak onder andere voor een vrouw of man in de middellijke weg, dat het voor de ander ook mag komen tot de volle zekerheid van het geloof in Jezus Christus indien hij of zij dat niet kent, dat het voor hem of haar ook mag komen tot het huwelijk met de hemelse Bruidegom.

Een hartelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

biddenverliefdheid