De pil i.v.m. pré-menstrueel syndroom

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij hebben ruim 1,5 jaar verkering en ik slik de pil i.v.m. pré-menstrueel syndroom en ontzettende buikpijn tijdens de menstruatieperiode. Ik reageer hier goed op, ben sterker geworden en ben minder van slag als ik ongesteld ben. Toen we verkering kregen, slikte ik de pil al een tijdje en besloot ermee door te gaan. Nu denken we na over trouwen (over een klein jaar). Dat lijkt me heel fijn en we hopen dat we ook kinderen mogen krijgen. Nu vind ik het moeilijk om te bepalen wanneer ik met de pil zal stoppen. Ruim voor het huwelijk (in de drukke periode en waarin veel spanning zal zijn, waar ik ook erg op reageer met de menstruatie) of na trouwen. Dat vind ik ook heel moeilijk omdat je dan alles zo in eigen hand houdt, terwijl we afhankelijk willen leven. Ik ben ook heel bang voor de gevolgen als ik stop. Zal het dan weer zo gaan als voordat ik de pil slikte, of zou mijn lichaam nu wel regelmaat hebben en zou de buikpijn zo blijven als nu? Weet u of de pil blijvend iets uit kan werken?

Antwoord

Om met dat laatste te beginnen: De pil werkt niet blijvend iets uit, tenzij de vrouw wat ouder is (ouder is dan 35 jaar) en ook rookt. Wat de regelmaat betreft, krijg je meestal dezelfde cyclus weer terug als je had voordat je de pil slikte. De buikpijn is meestal over of wordt minder als de vrouw ouder is dan 25 jaar. Je zult zelf moeten bepalen wanneer je stopt met de pil, daar is heel moeilijk in te adviseren.

Wat betreft afhankelijk willen leven, heb ik het liever over ‘verantwoordelijk’ willen leven. Afhankelijk willen leven wil niet zeggen, het maar laten komen zoals het komt. Want als een stel op 20-jarige leeftijd trouwt en men laat het komen zoals het komt, dan zal de gemiddelde gezinsgrootte 18 a 20 kinderen groot worden. In alle facetten van het leven hebben we verantwoordelijkheid te dragen en zo ook met vragen rond de gezinsvorming.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

de pilgezinsvorming