Stoppen met de foundation

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Misschien een beetje een gekke vraag, maar ik voel me erg onzeker. Ik ben een jongedame van 24 jaar. Nou gebruik ik al een hele lange tijd foundation op mijn gezicht maar wil daar graag vanaf. Ik wil er natuurlijk uitzien en mezelf accepteren zoals de Heere God mij gemaakt heeft. Mijn huid is nogal rood van zichzelf en omdat ik al zolang wat op mijn gezicht gesmeerd heb ben ik er niet meer aan gewend om er zo uit te zien. Ik voel me erg lelijk maar wil graag leren om van mezelf te houden zoals ik er nu uitzie. Heeft u misschien tips voor mij hoe ik het vol kan houden om geen foundation meer te smeren en hoe ik kan leren van mezelf te houden zoals de Heere God mij bedoeld heeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste 24-jarige,

Het meest eenvoudige is: stoppen met de foundation. Maar dan voelt het waarschijnlijk zo ‘bloot’ om de straat op te gaan... eng, dus. Ga daarom eerst naar een goede schoonheidsspecialiste en vraag haar welke verzorgende dag- en eventueel nachtcrème geschikt is om je huid te voeden en te beschermen. Dan is een foundation niet meer persé nodig, toch?

Er ‘goed’ en verzorgd uitzien is prima, jezelf accepteren is iets anders! Zo gauw je in de hoek van ‘verslaving’ (niet meer zonder make-up kunnen) belandt, komt er iets anders om de hoek kijken. Namelijk je zelfbeeld. Zeg dan tegen jezelf: Ik ben mooi, zoals God mij heeft gemaakt. Schrijf het op je spiegel, hang het boven je bed. Kijk er iedere dag naar. Lees het iedere dag. Zeg het iedere keer tegen jezelf.

Heus, je kunt jezelf de put in praten/denken. Je kunt ook ‘omdenken’ en juist positief (leren) kijken. Dát is wat God je leert: Híj heeft jóú gemaakt: een mooie meid. Hoe bijzonder is dat!

Schrijf me nog maar eens hoe het met je gaat...

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

make-uponzekerheid
5 reacties
Hobbes
Mooi antwoord en terecht dat er gewezen wordt naar een aachterliggend huidprobleem. Alleen snap ik niet zo goed wat er mis is met make-up? Het benadrukken van je sterke kanten en je zwakke kanten oplossen door make-up lijkt me niet zo'n probleem als je daardoor minder onzeker voelt. Toch?
Nadine95
Voor mij is dit heel herkenbaar. Voordat ik tot geloof kwam gebruikte ik ook make-up. Niet zoveel, maar ik had het wel nodig om mezelf zeker te voelen. Maar God heeft mij heel duidelijk gemaakt dat Hij niet wilde dat ik het gebruikte. Hij wilde laten zien dat ik geliefd ben bij Hem, dat mijn zelfbeeld niet afhangt van wat anderen vinden. Dat wil zeker niet zeggen dat anderen geen make up mogen gebruiken. Nog steeds vind ik het lastig en kan ik niet duiden wat precies het probleem is. Maar als Hij zegt: nee, jij niet dan moet ik mij daar bij neerleggen. Ik ben ervan overtuigd dat God voor iedereen bepaalde dingen in houdt of wegneemt, met als voornaamste doel je dichter bij Hem te brengen.
Concrete tips: vraag allereerst aan God of Hij je er echt los van wil maken, dat je de waarde er niet meer in ziet.
Als tweede kan ik je aanraden om het gewoon weg te gooien. Als je dan in de verleiding komt dan kun je er niets mee, het is er niet meer.
Sara05
Ik ken dit probleem ook, ik droeg altijd foundation en concealer omdat ik onzeker was. Nu ben ik overgegaan op alleen concealer, ik heb nogal wat last van puistjes en ik doe nu alleen daar concealer op. Ik wil dit later ook weg gaan laten, maar voor mij is dit al een hele stap geweest. Misschien een idee voor jou om het ook langzaam af te gaan bouwen?
Marisa
Ik zou zeggen: geef jezelf de ruimte om de ene dag wel en de andere dag geen foundation te gebruiken.
Als je huid erg rood is, kun je inderdaad misschien eens advies inwinnen over producten. Er zijn goede (natuurlijke) producten (bijvoorbeeld van Living Nature), speciaal tegen roodheid.
Jess
Misschien heb je een vochtarme huid, vandaar die rode plekken. Had ik nl. ook. Ga idd naar een schoonheidsspecialiste. Kijk wel naar welke je gaat. Er zijn er nl. ook die niets liever willen dan jouw een dagcreme van 55 euro aan willen smeren. Voor minder kan je ook een prima dag/nacht creme kopen.