Crematies verzorgen

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Onze scriba en ouderling is begrafenisondernemer. Nu wil het geval dat hij ook crematies verzorgt en dat wordt gepubliceerd op zijn website. Is dat niet vreemd? Kun je om principiële redenen niet beter uitsluitend begrafenissen doen, zoals God het in de Bijbel voorschrijft. M.a.w. het is toch raar als iemand uit de kerkenraad moedwillig meewerkt aan de zonde om zo naar zijn zeggen zijn boterham te kunnen verdienen?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Deze vraag stellen is hem beantwoorden. Inderdaad is het naar mijn mening niet met elkaar te verenigen, dat men ambtsdrager is en tegelijk crematies uitvoert. Dit laatste is strijdig met de christelijke zede.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

cremeren
1 reactie
tochrefo
Crematies uitvoeren is strijdig met de christelijke zede. Is Ds. Paul niet iets te stellig met dit statement? Er zijn plaatsen op de wereld waar begraven zo goed als onmogelijk is. Ik denk nu aan Singapore. Toen de vader van een collega (een zuster in de HEERE) in de hope des eeuwigen levens ontsliep werd hij gecremeerd. Natuurlijk is er bij deze crematie een dienst van Woord en gebed gehouden. Er is troost gezocht en gevonden. Had ik nu mijn (zeer dierbare) collega moeten vermanen? Ik kon geen woord van vermaan over mijn lippen krijgen.