De hele wereld met God verzoend

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

In 2 Corinthe 5:19 staat dat God de wereld in Christus met zichzelf verzoende. Maar dan staat er in vers 20: laat je met met God verzoenen. Dat snap ik niet. In de vorige regel staat dat het al gebeurd is en daarna staat dat het nog moet gebeuren. Ook staat er in vers 19 dat God de overtredingen niet meer toerekent. Hoe zit dat dan? Als iemand zich niet bekeerd heeft worden ze wel weer toegerekend?

Antwoord

Beste lezer,

Een begrijpelijke vraag. Zo voor het oog lijkt het erop dat volgens dit Bijbelgedeelte alles met iedereen in orde is: de hele wereld met God verzoend. Zouden dan toch de voorstanders van de leer van de alverzoening gelijk hebben, die beweren dat het met iedereen, zelfs met de duivel, goed komt?

Nu, het is uit het geheel van Gods Woord en ook van Paulus’ eigen brieven duidelijk dat hij dat niet bedoelt. Wat dan wel?

Wel, Paulus laat zien dat door het volbrachte werk van de Heere Jezus er een nieuwe situatie is ontstaan. De wereld was één brok vijandschap tegen God. De wereld is de kosmos, het geheel van de geschapen werkelijkheid: de schepping, hemel en aarde, mensen en volken. Door het werk van de Heere Jezus wordt de schepping vernieuwd en gered.

We noemen dit wel de wedergeboorte van alle dingen (zie Matth. 19:30). Dat is niet hetzelfde als de wedergeboorte van mensen (zoals Joh. 3 erover spreekt). Maar deze ‘wedergeboorte van alle dingen’ is de verzoening van alle dingen met God door Jezus Christus (zie Koloss. 1:20). God verlost maar niet losse individuen, maar krijgt Zijn schepping terug. Daarom verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde!

Nu moeten we goed opletten hoe de Heere werkt. In Christus begon Hij met die verzoening. Daarom staat het letterlijk zo in 2 Corinthe 5: 19 (en de SV heeft dat ook heel letterlijk laten staan): “God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende.” De laatste werkwoordsvorm wijst op een doorgaande zaak. De basis voor de nieuwe schepping is in Christus gelegd. Er is op Golgotha iets definitiefs gebeurd; dat wordt nooit meer ongedaan gemaakt.

Maar met de uitwerking daarvan is de Heere nog bezig. Want hoe zullen mensen persoonlijk delen in het wonder van de verzoening, zodat ze straks op de verzoende aarde een plaats ontvangen? Alleen als zij leren geloven in de gekruisigde Christus.

Om tot dat geloof te brengen stuurt God verkondigers van de blijde boodschap van de verzoening (zie Rom. 10 : 14 en 15). En wat is de inhoud van hun boodschap? “Mensen, het is met jullie allemaal in orde”? Nee! God zendt Zijn verkondigers als ambassadeurs die hun hoorders in de prediking voor het aangezicht van God dagen (zie 2 Kor. 5:10). Ze verkondigen dat er voor goddeloze mensen verzoening is in het bloed van het Lam. En met grote ernst dringen zij er namens hun Koning op aan: “Laat u met God verzoenen.”  Ja, het is volgens 2 Kor. 5:20 zelfs zo, dat God Zèlf voor ons op de knieën gaat en ons smeekt om ons met Hem te láten verzoenen. Dus: laat je die verzoening, die de Heere Jezus verdiend heeft, welgevallen!

Dat geeft een geweldige ernst en klem aan de boodschap: het is erop of eronder. Wie tot geloof komt, door de kracht van de Heilige Geest zich laat inwinnen, die is in Christus. En daarmee is hij/zij al een nieuwe schepping (zie vers 17). Maar wanneer we de verzoening afwijzen, blijven we onder de toorn van God (Joh. 3:36).

Aan de ene kant dus een zeer ruim Evangelie: de hele wereld kàn zalig worden, want er is verzoening in Christus beschikbaar. Aan de andere kant op het scherp van de snede: alleen wie in Christus gelooft, deelt daadwerkelijk in de verzoening.

Lezer, hoe is het met jezelf? Ben je met God verzoend door het geloof in Christus? Als dat nog niet zo is, vlucht dan vandaag nog tot de gekruisigde Christus. Láát je met God verzoenen! Als je deze verzoening persoonlijk kent, deel je straks in complete vernieuwing van alle dingen: het sluitstuk en hoogtepunt van Gods verzoenend werk.

Met een hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

alverzoening
1 reactie
Sammie2016
In vers 18 en 19 wordt over "de dienst of boodschap van de verzoening gesproken" die aan de volgelingen van Jezus wordt gegeven en in vers 20 wordt inderdaad het verzoek gedaan "word met God verzoend".

Deze verzen laten duidelijk zien dat niet iedereen met God verzoend is maar dat de boodschap van verzoening (de prediking van het goede nieuws van Gods Koninkrijk) nog steeds, tot op de dag van vandaag, wordt verkondigd!

Maar wat we er wel uit kunnen leren is dat onze hemelse Vader de basis heeft gelegd voor verzoening met Hem en die basis is het (ver)zoenoffer van Jezus Christus.

Eerlijkheidshalve moeten we constateren dat niet iedereen het zoenoffer van God erkent of wil aannemen, triest.

Dus christenen moeten nog steeds deze boodschap van verzoening brengen, het is een groot voorrecht en een plicht.