De gouden regel

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Wat is de betekenis van Mattheus 7:12?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dit Bijbelvers wordt wel “de gouden regel” genoemd. Terecht. Hoe moeten we met de ander omgaan? De Zaligmaker zegt: Dit moet u doen. Uzelf de vraag stellen: Hoe zou ik willen dat de ander met mij omgaat? Wat vind ik prettig? Wat helpt mij? Wat bemoedigt mij? Daarna kun je jezelf de vraag stellen: Wat vind je helemaal niet prettig? Wat helpt je helemaal niet?

“Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.” Breng het vooral in praktijk! Jij en ik. We weten dikwijls wel hoe het moet. Maar de praktijk...

De dingen doen, die opbouwend zijn. En het echte welzijn zoeken voor je naaste. Het geestelijke welzijn zoeken van medelanders. Je hebt er misschien een grote hekel aan, als anderen over jou roddelen. Dat is te begrijpen. Dan moeten wij (volgens Matth. 7:12) zelf niet roddelen. Als we echt zouden leven naar Matth. 7:12, dan zou alles er heel anders uitzien. En dan zouden er heel wat moeilijkheden verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Deze Bijbeltekst is inderdaad een gouden regel. Als je ruzie hebt met een ander - ga er heen en vraag hem/haar om vergeving.  Dan is de zaak gauw opgelost.

Veel goeds toegewenst.

Groet,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

naastenliefde