Graag protestant worden

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 2 reacties

Vraag

Ik wil graag protestant worden met bidden enzo, maar niet naar de kerk. Kan dat? En ik heb nog een vraag. Ik heb gehoord dat er allemaal regels zijn zoals geen seks voor het huwelijk, enzovoort. Kloppen deze regels?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller.

Bedankt voor je vraag. Je moet inderdaad maar nooit met vragen blijven lopen. Stel ze maar gerust. Er is altijd wel iemand die wil antwoorden.

Als je nog geen Bijbel hebt kijk dan even goed welke je koopt. De oudste Bijbel die we in Nederland gebruiken is de Statenvertaling. Dit is de meest woordelijke vertaling van de originele Bijbel. Maar er zijn ook vertalingen die hun woordgebruik meer hebben aangepast aan de taal die we nu spreken. Ik denk dan in de eerste plaats aan de Herziene Statenvertaling (HSV). Let wel goed op welke je wilt hebben. Er zijn ook vertalingen die niet woordgetrouw zijn. Meer vrij vertaald.

Als je nog nooit in de Bijbel gelezen hebt, dan zou het voor de duidelijkheid wel goed zijn om de Basisbijbel naast de officiële vertaling te gebruiken. Hier is vooral op de leesbaarheid gelet en niet in de eerste plaats op de zo zuiver mogelijke woordvertaling.

Hoe ga je Bijbel lezen? Je zou een klein opstapprogramma kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: start met Genesis 1 en lees dit door tot en met hoofdstuk 12. Dan heb je het ontstaan van de mens, het ontstaan van de wereld, het ontstaan van de zonde. Dan lees je hoe de wereld door God is geschapen en hoe God ook de mens geschapen heeft. Heel mooi. God schiep Adam uit stof. Eva werd van een rib van Adam gemaakt. Alles was zo goed en volmaakt door God geschapen. Maar op een dag zijn Adam en Eva ongehoorzaam geweest, ze hebben gegeten van de vrucht van de boom waarvan God gezegd had dat ze daar niet van mochten eten. Met dat ze aten was de ongehoorzaamheid en de zonde in de wereld. Lees maar hoe het gebeurde en wat dat inhield.

Je ziet in hoofdstuk 3 de eerste keer Gods liefde ten opzichte van de mens, direct nadat de zonde ontstaan was. In de hoofdstukken 6 t/m 8 zie Gods straf over de zonde. De uitwaaiering van het mensengeslacht over de wereld lees je in Genesis 11.

In dezelfde tijd zou ik ook een begin maken met de geschiedenis van Jezus en hoe Hij leefde op aarde. Neem daarvoor het evangelie naar de beschrijving van Lukas, dat is in het Nieuwe Testament, het tweede deel van de Bijbel. Ook Zijn lijden, sterven, begrafenis, op standing en hemelvaart. Later ga je lezen hoe daarna het evangelie van Jezus Christus de wereld in ging.

Als je het prettig zou vinden om een keer door iemand geholpen te worden, dan kun je mij gerust raadplegen. Je kunt contact opnemen via onze eigen website.

Je wilt graag bidden. In het midden van de Bijbel staan de Psalmen. Die kunnen een goede hulp zijn om bidden te leren. In de Psalmen bidden mensen tot de Heere God. Hier leer je hoe mensen bidden en je mag die gebeden ook bidden, maar ook je eigen woorden en zorgen of vreugde uitspreken. Bidden is eigenlijk spreken met God in het vaste vertrouwen dat Hij echt bestaat en jou ook echt hoort.

Je gaat liever niet naar een kerk. Dat is ook niet je eerste zorg. Eigenlijk is dat nu nog helemaal niet van toepassing. Als je meer van de Bijbel leert kennen, ontstaat er vaak behoefte om met andere mensen samen naar het Woord van God te luisteren. Hiervoor is het altijd mogelijk om naar een Bijbelkring te gaan. Daarna volgt de stap naar een kerk (meestal, maar niet altijd).

Dan de regeltjes. Ik weet niet wat je allemaal voor regeltjes  gehoord hebt. Denk daar nu niet over na. Laat maar. Bedenk dat overal “huisregels” zijn: in  een gezin, een huwelijk, op school, op kantoor, in het verkeer, enzovoort. Zonder regels is het leven een grote chaos. Daarom heeft de Heere ons ook regels gegeven. En die regels zijn  vanuit de liefde van Zijn hart naar ons toe. In het geloof zijn er ook regels, die zijn bedoeld om je te helpen om je leven in te richten zoals God dat wil. Deze regels staan in de Bijbel.

Ik hoop van harte dat je de Heere Jezus leert kennen door in de Bijbel te lezen en te bidden. Dan zul je Zijn liefde, vergeving en vrede ervaren. Ik weet dat er nog heel veel vragen bij je leven en al lezend komen er nog meer bij. Kom er gerust mee.

Hartelijke groeten en Gods zegen in je leven.

Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

God zoeken
2 reacties
Naturel
Ik wil even zeggen dat ik dit echt een heel.mooi en eerlijk antwoord vind
Nina
Helemaal mee eens, wat een wijs en mooi antwoord!