Op zondag met de gemeente je huwelijk bevestigen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Is het bijbels om op zondag met de gemeente je huwelijk te bevestigen?

Antwoord

In het archief van de vragenrubriek kun je dit artikel vinden: 'Trouwen op zondag'

2 reacties
Boanerges
De Bijbel geeft geen voorschriften omtrent de bevestiging van huwelijken. Alle gebruiken die daaromheen zijn ontstaan zijn dus van menselijke oorsprong. Hooguit zou je iets kunnen zeggen over Joodse gebruiken maar aangezien wij geen Joden zijn gelden die niet voor ons.
Alle oplossingen zijn dus oké zolang je je maar aan de Nederlandse wet houdt. Trouwen doe je in het bijzijn van een beëdigd ambtenaar en wanneer je in je keuze bevestigd wilt worden dan mag je daarvoor op jouw tijd ook naar een kerk. De plaatselijke kerkelijke gebruiken zullen op dat gebied leidend zijn.
Jesaja40
Het Joodse gebruik is om op de derde dag van de week in het huwelijk te treden. Dat heeft te maken met de uitspraak van de Eeuwige die Hij doet op deze dag dat het goed was.

In de Bijbel staat een voorbeeld: op de derde dag was er een bruiloft te Kana waar Yeshua ook was uitgenodigd.