Balen van verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim een jaar verkering met een jongen. Hij is best lief, maar ik begin zo langzamerhand van allerlei dingen te balen!! Ze zijn daar thuis bijvoorbeeld heel erg gericht op eer, aanzien, geld, bezit en dure kleding. Dat maakt nog niet eens zo uit, maar zijn zusje bekijkt mij nauwkeurig van top tot teen en als ik kleding aan heb met een merkje, staat ze zich blind te staren, want stel je voor...

Mijn vriend is heel erg gesteld op haar en daardoor heb ik het idee dat ze probeert me op verschillende manieren te treiteren. Bijvoorbeeld als ik een rok aan heb die hij niet leuk vind, zegt ze tegen hem waar ik bij sta: Die rok vind je toch niet leuk? Of, na een avondje met vrienden: Heb je alle zes de biertjes op? (waar ik bij zit dan). Ook hebben we erge ruzie gehad over de kroeg waar hij heen ging, teveel alcohol (teveel vind ik 6-8 op een avond), bioscopen, enz. Of ik krijg commentaar op mijn kleding, véél te stijf en véél te degelijk. Ik kan gewoon geen lange rok meer dragen of ik krijg een scheef gezicht. Draag ik een armband die hij niet leuk vindt; zijn gezicht staat direct op storm en hij zeurt gelijk of ik hem af wil doen.

Ik begin steeds meer te balen. Hij behandelt me zonder enig respect (pas weer naar de kroeg geweest en ik heb gezegd, het gebeurt niet meer of het is uit) en tegenwoordig is elk telefoongesprek raak: ruzie of onenigheid. Ik baal er van en zit er serieus aan te denken of ik er mee zal stoppen. Het is gewoon niet meer leuk!!! Het lijkt wel of hij geen liefde meer voor mij voelt! Wat moet ik nu? We hebben heel veel gesprekken gehad, hebben zo vaak gezegd dat we ervoor gaan vechten. Ik bid ook heel veel, omdat ik gewoon zeker weet dat het geen toeval is geweest hoe het begin van onze verkering is gelopen.

Om dat ook nog eens te noteren is teveel van het goede, maar ik vraag me gewoon af wat de bedoeling van onze verkering is geweest. Ik bid echt heel veel, maar onze verkering wordt er niet beter op. Wat moet ik nu? Ik ben het 'vechten' zo zat en zo moe! Alleen...  de stap om het uit te maken is zo vreselijk moeilijk! Kunt u mij helpen met een goede keuze maken?

Antwoord

Aan de ene kant wordt er in dat gezin op allerlei dingen die te maken hebben met ‘aanzien’ gelet, maar dat hij 6-8 biertjes op een avond in de kroeg drinkt, wordt kennelijk normaal gevonden. Ik denk dat het heel goed is om eens een stevig gesprek met je vriend te hebben. Bovendien vind ik dat je vriend tegen zijn zus moet zeggen dat ze zich niet moet bemoeien met zaken tussen jou en hem. Misschien is het goed om in ieder geval ‘voorlopig’ even wat afstand van elkaar te nemen. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hij eigenlijk al wel aan  verkering toe is. Dat vraagt om verantwoordelijkheid nemen en hij lijkt die nog niet zo te willen nemen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering