Liefde voor ongelovige kleinzoon weg(genomen)

Ds. P. Roos / 15 reacties

Vraag

Pas hoorde ik iemand zeggen dat haar kleinzoon gestopt was met het christelijk geloof. Vervolgens zei ze dat God bij haar de liefde voor die kleinzoon had weggenomen. Doet God dit echt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag is makkelijk te beantwoorden. Er is een Bijbels voorbeeld. Heeft de vader in de gelijkenis van de verloren zoon zijn vaderlijke liefde verloren? Het antwoord is duidelijk. Immers neen.

Ik heb deze uitingen meer gehoord. Waarschijnlijk komt dit omdat men meent dat God op de eerste plaats moet staan. Dat is natuurlijk zo. Maar het een sluit het andere niet uit. David had vaderlijke smart over de dood van Absalom.

Ik denk dus niet dat God het is Die die liefde wegneemt. Het zal eerder een natuurlijke reactie zijn. Dat kan voor een moment misschien zo aanvoelen, maar op de lange duur zal meestal blijken dat die liefde nog steeds bestaat.

Ds. P. Roos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. P. Roos is overleden op 26-10-2021.

    Bekijk ook:

15 reacties
lin1991
Mooi voorbeeld van de ds. Deze kleinzoon heeft het/haar gebed nu meer dan ooit nodig. Heb je liefde tot iemand als hij van de kerk is en geen liefde meer wanneer diegene van de kerk af is? Dat is dan pijnlijk voorwaardelijke liefde. Ik hoor trouwens wel eens vanaf de preekstoel dat iemand aan de verharding overgegeven kan worden. Dat de Heere iemand letterlijk in de zonden laat. Of iemand heeft de zonden tegen de Heilige Geest gedaan.
Samanthi
Ik heb ook weleens gehoord in een familieconflict dat iemand de woorden 'kreeg' bidt niet meer voor deze. Dan wordt de Heere in het conflict betrokken!

Wat erg dat je alleen geliefd wordt door een oma als je naar de kerk gaat.
Als je onbekeerd blijft hoewel je wel naar de kerk gaat is dat dan wel goed?

Fijn antwoord van ds Roos!
Mona
Ik sluit me aan bij de dominee, dat het niet God is die de liefde weg neemt.
En als het een natuurlijke reactie is, dan is het een reactie uit het vlees, van de mens zelf!
Dat het pijn doet als iemand niet meer naar de kerk gaat, nou dat hoeft geen betoog.
Maar als er als reactie op deze gebeurtenis liefdeloosheid gevoeld wordt, is het beter te bidden om een zacht en ontfermend hart!
Boanerges
Best wel bijzonder dat bovenstaande reageerders het over "de kerk" hebben terwijl de vraagsteller maar ook de beantwoorder daar niet over rept. Helemaal treurig dat, zoals Lin1991 aanhaalt, er dan ook nog beklimmers van de kansel zijn die denken daar over te mogen oordelen. Lekkere pastorale opvatting heeft zo iemand dan.

Beste mensen, de kerk maakt je niet zalig! Er is maar één weg tot de Vader.
Samanthi
@ boanerges
Wie probeer je nu te verdedigen?
Ik neem aan dat deze kleinzoon niet naar de kerk gaat.
Dis wat wil je hiermee zeggen?
lin1991
@Boanerges, ach je hebt gelijk. Iemand kan het Christelijke geloof verlaten hebben maar alsnog elke zondag in de kerk zitten. Nou dan hoeft oma ook niet verdrietig te zijn (wat de vraagsteller inderdaad ook niet schrijft) want in de kerk gebeuren wonderen.
Johnvb
@lin1991: in de kerk gebeuren wonderen.

Doet God alleen in de kerk wonderen?
Gelukkig niet daar alleen!
Kan ook op het voetbalveld of in de kroeg, of waar dan ook!

En God werkt! Hij doet grote wonderen! Denk aan de vele moslims die bv door dromen tot geloof komen en zo kan ik doorgaan.

Gelukkig is het werkterrein van Gods Geest niet de kerk, maar het menselijk hart, waar ook ter wereld!
Samanthi
@johnvb
Das makkelijk.
Maar God wijst in Zijn Woord echt wel aan hoe Hij werken wil hoor. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord van God.

God kan werken in het hart van een mens op het voetbalveld, daar is Hij vrij in, maar Hij heeft ons gebonden aan Zijn Woord en de onderlinge bijeenkomsten.

Voorbeeld Thomas hij heeft nog een week onnodig in het donker gezeten omdat hij niet bij de gemeente was.

Dus je redenatie rammelt.
Hij wijst het aan. Jij zegt nee dat is het menselijk hart.
Johnvb
@Samanthi

Hohoho, ik maak het helemaal niet makkelijk. Of maakt God het ons juist gemakkelijk?

Wat jij zegt is waar en dat ontken ik helemaal niet.

Ik zeg alleen dat de kerk niet de enige plek is waar God werkt.
En waar overtuigd de Heilige Geest ons van zonde, gerechtigheid en oordeel? Juist, in ons hart. Bv de verloren zoon bij de varkens in een vreemd land.
Hij kwam tot bezinning, ging nadenken.

Dat God werkt in de kerk is waar en we moeten ook de middelen waarnemen.
Maar gelukkig werkt God ook elders. Dat is wat ik betoog.

Je stelt Thomas als voorbeeld, maar Thomas was al een kind van God, alleen hij zat in ongeloof.... En de dicipelen waren ook gelovigen. Dan komt de gemeente echt tot zijn recht. Gelovigen, als lichaam van Christus, in de gemeenschap der heiligen.

Lydia is een beter voorbeeld. Zik kwam waar er gebeden werd en God opende haar hart.

Ik zeg dus nogmaals niet dat wer niet naar de kerk moeten gaan, want God werkt toch wel waar Hij wil.
Ik zeg alleen dat God niet alleen in de kerk werkt en dat dus niet alleen in de kerk wonderen gebeuren.

In werkelijkheid komen de meeste mensen in de gehele wereld buiten de kerk tot geloof....
Zou ons dat niet moeten uitdrijven? Altijd onder de waarheid, maar waar blijft de vrucht van geloof en bekering?
CrA
Beste vraagsteller, dat iemand breekt met het christelijk geloof is heel ernstig. Lees Heb. 6:4-6. Nu weet ik niet of dit van toepassing is op de kleinzoon. Of deze persoon openlijk Jezus opnieuw kruisigt en te schande maakt. Is dit wel het geval dan kan er een moment komen, dat men niet meer voor die persoon kan bidden (1 Joh. 5:16). Misschien bedoelt dit de oma, als ze zegt dat de liefde weggenomen is.
Mona
Ik neem aan dat als je gestopt bent met geloven, dat je ook de samenkomsten niet meer bezoekt. Dus de conclusie dat deze jongen niet meer naar de kerk zal gaan, is mijns inziens een logische. Als er geen geloof is, is er ook geen verlangen om naar de samenkomsten te gaan.
Maar dat zegt natuurlijk niet, dat hij niet meer onder Gods bereik is. Wel is het daarom des te meer van belang dat er voor hem gebeden wordt.
Ook door zijn oma.

Wel is de vraag terecht: waarmee is deze jongen daadwerkelijk gestopt? Met geloof of met kerkgang?
Samanthi
@Johnvb
Ik bedoelde daar niet Thomas bekering mee, maar dat hij onnodig in het donker gelopen heeft omdat hij de onderlinge bijeenkomst naliet.

Waar de meeste mensen bekeerd worden, weet ik niet, ik weet wel dat God zegt dat het geloof uit het gehoor is en het gehoor uit het Woord van God.
CrA
In Heb. 10 : 19-39 worden wij onderwezen om de belijdenis vast te houden. Het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten is een van de tekenen, dat het proces van afval is ingezet. Op de verzen 22-25 volgt namelijk in vers 26 en 27 de reden en het gevolg van het niet opvolgen van het apostolisch vermaan: "Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden. "
henkie
Heel mooi dat je er een bijbeltekst bij gevonden hebt, CrA. Maar welke normale (groot)ouder zou het over zijn of haar hart kunnen verkrijgen om niet meer te bidden voor een (klein)kind?
CrA
Als de Heilige Geest niet meer mee bidt/zucht in het gebed @Henkie