Hebt de waarheid, en den vrede lief

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

In het bijbelboek Zacharia 8:19 laatste gedeelte staat: “Hebt de waarheid, en den vrede lief.” Zoals ik het lees wordt hier bedoeld -ik zeg het in mijn eigen woorden- dat men voor de lieve vrede niet mag zwijgen en dat men de waarheid mag zeggen als dit tot Gods eer is. Is het in onze dagen niet juist veelal andersom?

Antwoord

Het betekent in ieder geval dat we de ene niet tegen de andere mogen uitspelen en omwille van de waarheid twistziek worden of omwille van de vrede de leugen verdragen. Ook is het goed om beide evenveel gewicht te geven.

Verder is dit niet de enige schriftplaats waar het over waarheid of over vrede gaat. Als we die allemaal mee laten wegen, voelen we wel dat we de waarheid moeten liefhebben en belijden; en dat we de vrede moeten zoeken – al is het ten koste van eigen voordeel

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

Zacharia