Sport voor christenen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een sport die past bij mijn christen zijn. Ik wilde graag op yoga maar dit past niet bij het christelijke geloof. Graag zou ik wel zoiets willen doen, alleen dan iets wat past bij mijn geloof. Wat zijn sporten die christelijk verantwoord zijn?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat mag wel als christen, wat mag en kan niet? Dat is een lastige vraag. Wij hebben van de Heere geen spoorboekje gekregen waarin staat welke afslag toegestaan is en welke niet. Hoe bepaal je dan wat goed is en wat niet? Veel hangt af van je eigen houding. Afgelopen zondag preekte ik over het eerste gebod, we worden daarin opgeroepen om de HEERE alleen te dienen en geen afgoden erop na te houden. Luther zei ooit: ons hart is een fabriek van afgoden. Wij mensen maken goede dingen (ook sport) soms tot een afgod. We moeten dus altijd weer alert zijn.

Wanneer ik je vraag proef, wil je ter ontspanning lichamelijk bezig zijn. Wanneer wandelen in de natuur niet is wat je zoekt, zou ik zeggen; zoek gerust een teamsport waarbij je je prettig voelt. Wees niet te krampachtig en wanneer een activiteit na twee of drie keer niet goed voelt, kies je een andere sport. Maar, laat je sport een middel zijn en geen doel worden.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Ps. Ik las over yoga, een wat mij betreft, duidelijk antwoord op deze site.

Tags in dit artikel:

sport(en)