God rustte op de zevende dag

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik las zojuist Genesis 2:2 en daar staat dat God op de zevende dag rustte van al Zijn werk. Maar wordt God, met eerbied gesproken, dan ook moe en raakt Hij ook uitgeput of is dit beeldspraak?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Dank voor je vraag. Mijn antwoord kan heel eenvoudig en kort zijn. Dit is beeldspraak. God past Zich aan.  Zijn opdracht aan ons is om te rusten. Wat Hij van ons vraagt, doet Hij zelf ook. Niet omdat Hij moe is, maar omdat Hij Zich geheel wijdt aan de ontmoeting met ons. Rusten is niet: niets doen. Rusten is gericht op het samenzijn met ons, opdat wij delen in Zijn grote werken.

De eerste dag, die de mens ontvangt is de rustdag. Vanuit deze rust, gevuld met de grote daden van God en de ontmoeting met God, mag de mens aan zijn arbeid beginnen. Mooi is het dit ook te bedenken voor onze zondag.  De Opstandingsdag van Christus. Wij mogen leven vanuit het volbrachte werk van Christus.

De rustdag kent dus een dubbele vraag:  Heere, vertel mij wat U allemaal heeft gedaan voor mij, opdat wij in verwondering en tot dankbaarheid komen. Maar ook de vraag: Heere, wat wilt U  dat ik doen zal?  Hij alleen bepaalt de roeping van ons leven.

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende op weg heb geholpen om te kunnen rusten in God.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

Genesiszondag