Artikel van Nature

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik als gelovige, dit artikel van Nature plaatsen in de tijdlijn zoals mij dat geleerd is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De samenvatting op de genoemde website geeft aan dat het onderzoek “het mysterie opgelost heeft hoe de eerste dieren op aarde verschenen.” Onderzoeker Jochen Brocks vertelt dat het antwoord gevonden is in oude sedimentaire rotsen in Centraal Australië. Deze rotsen bevatten moleculen van oude organismen. Het artikel vervolgt met de bewering dat 650 miljoen jaar geleden algen ontstonden, nadat er 50 miljoen jaar een bevroren aarde was. Door de hoge concentratie voedselstoffen en de betere temperaturen ontstonden er goede condities voor de snelle verspreiding van algen. De algen maakten meer complexe ecosystemen mogelijk en daarmee ook het voedsel voor dieren.

Wat kunnen we met deze informatie? Ten eerste worden de dateringen stellig gepresenteerd, maar ze zijn geheel afhankelijk van de gebruikte dateringen van de rotsen en het organische materiaal daarin. Bij die methoden zijn echter wel heel wat vragen te stellen. In mijn boek “Oorspronkelijk” heb ik tien aanwijzingen genoemd voor een veel jongere aarde. Kort daarna las ik “Rocks aren’t Clocks. A Critique of the Geological Timescale” (2013). Dit boek van de geoloog John K. Reed laat duidelijk zien hoeveel veronderstellingen nodig zijn voor de gangbare dateringsmethoden.

Ten tweede zal het duidelijk zijn dat de evolutietheorie in het artikel verondersteld wordt. Wetenschappelijk is die in brede kring aanvaard, maar er kunnen steeds meer vraagtekens bij geplaatst worden. Op genetisch gebied verschijnen allerlei studies die aangeven hoe problematisch de veronderstelde ontwikkeling van eenvoudige naar complexe levende wezens is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit J. P. Moreland en anderen, “Theistic Evolution. A Scientific, Philosophical, and Theological Critique” (Crossway te Wheaton, 2017). Dit omvangrijke boek van ruim 1000 pagina’s is uit de kring van de Intelligent Design-beweging, zonder ook maar enige verwijzing naar creationistische literatuur.

In de derde plaats vraag ik aandacht voor het woordgebruik, dat het mysterie opgelost is hoe de eerste dieren op aarde verschenen. Dat is een forse uitspraak. Het artikel gaat echter alleen over de manier waarop algen een rol gespeeld kunnen hebben in dit proces. Er blijven dus zeer veel vragen over. Geen enkele wetenschapper weet hoe het leven en de levende cellen ontstaan zijn. Met andere woorden: de grootste mysteries blijven bestaan, maar hier wordt een suggestie gedaan hoe de ontwikkeling van algen bijgedragen kan hebben aan het proces. Dat is alles. Nieuwsberichten met koppen die meer suggereren, trekken echter veel meer aandacht.

Mijn conclusie: een interessant onderzoek naar algen in rotsen, maar niet alle genoemde conclusies volgen uit dit onderzoek. Wanneer de rotsen dan wel gedateerd moeten worden? Dat laat ik liever aan anderen over, maar de benaming “sedimentaire rotsen” wijst in de richting van rotsen die door afzetting van lagen in water ontstaan zijn. Op grond van actuele voorbeelden van snelle vorming van zulke rotsen kan dat wel eens veel recenter zijn dan de onderzoeker aangeeft.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

creationismeevolutietheorie