Auteur van bijbelboek Deuteronomium

Ds. C. Harinck / 1 reactie

Vraag

Aan een dominee uit de Ger. Gem. Recent preekte een dominee uit Deuteronomium en stelde daarin dat Deuteronomium eigenlijk een soort afscheidsbrief van Mozes is. Maar als Mozes het boek Deuteronomium letterlijk zelf heeft opgeschreven, hoe kan het dan dat in dit Bijbelboek ook zijn dood beschreven wordt? Heeft iemand anders Deuteronomium geschreven? En zo ja, wie dan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deuteronomium betekent herhaling. Herhaling van de wet. Het boek bestaat uit toespraken door Mozes tot het volk gehouden. Ze zijn gehouden kort voordat Israël Kanaän binnentrok. Mozes wilde hen alles nog eens onder de ogen brengen en hen de wetten van de Heere inscherpen voordat zij het beloofde land binnentrokken. Mozes heeft dit boek geschreven. Zie Deut. 31:9 en andere plaatsen. Algemeen wordt aangenomen dat Jozua het laatste hoofdstuk heeft bijgevoegd. Misschien eerst los van het boek Deuteronomium, maar later is het er bijgevoegd.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

DeuteronomiumMozes
1 reactie
Jesaja40
In de Joodse traditie heeft Mozes deze samenvatting geschreven in de laatste maand van zijn leven. Tijdens de woestijnreis heeft hij heel veel ervaren en in dit gedeelte van de Thora rol wil Mozes een aantal zaken onderstrepen.

Mozes beseft dat het houden van de regels die de Eeuwige geeft aan Israël en allen die met hen meetrokken hun zegen zal brengen, Deut. 28:1-14

Mozes wijst er ook op dat het niet houden van de regels die de Eeuwige geeft er onheil volgt, Deut. 28:15-68.

Wat wil Mozes daarmee aangeven? Het houden van de geboden biedt zeer veel levensruimte, een gouden omheining waar men zich vrij in kan bewegen. Die gouden omheining is niet hoog, je kan er gewoon overheen stappen. Bij de eerste stap hink je nog op twee gedachten. Bij de volgende stap sta je midden in de wildernis en overkomt je het onheil.