Avondmaalsbeker doorgeven onhygiënisch

Ds. A.K. Wallet / 15 reacties

Vraag

Wij hebben een vraag die we nog niet bij het onderwerp Avondmaal hebben zien staan. Wij nemen deel aan het Heilig Avondmaal maar worstelen altijd met de vraag of we er niet een koortslip of ziekte aan overhouden. De beker wordt niet eens afgedaan met een doek en er drinken zeer veel mensen uit de beker. Het is misschien een rare vraag over zo’n mooi, belangrijk sacrament, maar het houdt ons eerlijk gezegd wel bezig. Wij drinken normaal ook echt niet uit een beker waar een ander uit heeft gedronken en vinden dit ook erg onverstandig en vies. Dit omdat het wel degelijk zo is dat je een koortslip, griep of andere ziekte hierdoor kunt krijgen. Nu weten we dat een zilveren beker enigszins ontsmettend kan werken, maar met zoveel mensen uit een beker zal dit niet geheel opgaan.

Antwoord

Beste vrager,

Een praktische vraag wordt door u aan de orde gesteld. Enkele jaren geleden toen er een uitbraak was van een besmettelijke ziekte werd hier en daar gekozen om bekertjes voor elke avondmaalganger individueel te gebruiken. Misschien dat dit bij sommige gemeenten nog in gebruik is omdat er een zekere huiver is om allen uit die ene beker te laten drinken. Toch is dat wel de bedoeling en het geeft tegelijk ook de bijzonder band van de gemeenschap met elkaar te kennen. Uit het Evangelie weten we dat Jezus Christus de beker heeft doorgegeven en sprak: “Drinkt allen daaruit.” Het is de bedoeling dat de ene beker aan elkaar doorgegeven wordt. Zo gebeurt dat ook meestal. In sommige gemeenten is het de gewoonte om de beker na gebruik weer naast zich op de tafel te zetten in plaats van deze aan elkaar te geven. Dat is zeker niet de bedoeling. Dat is te individueel.

De vrager stelt dat men in het dagelijkse leven toch ook niet drinkt uit dezelfde beker als de anderen. Dat is denk ik een goed gebruik. Maar als de kleine kinderen warm drinken krijgen, proeft de moeder meestal even aan de drank of de temperatuur wel goed is. Dan gaat ze echt de beker niet weer eerst omwassen of schoonmaken. Het kind vindt dat niet vies en de moeder ook niet. Denk ook aan het flesje met voeding dat de moeder geeft aan de baby en er eerst zelf iets van proeft. Moeder en kind horen helemaal bij elkaar, er is een heel intieme verhouding.

Aan iets dergelijks moeten we denken aan de dis tot voeding in het Koninkrijk van God. We zijn niet vies van elkaar. We zijn daar als broeder en zuster in de Heere.

Zelf heb ik wel gebruik gemaakt van het schoonmaken van de bekers na elke tafel. Maar dan nog geldt die schoonheid maar één persoon. Het blijft een zaak van het aanvaarden van elkaar in het gebruik van de ene beker.

Het is zeker aan te bevelen bij bepaalde ziekten daarmee rekening te houden. Eens miste ik een zuster die altijd aanging, maar die een keer op haar plaats bleef zitten. Toen ik daarnaar vroeg antwoordde zij dat zij erg verkouden was en het niet kies vond om uit de beker te drinken. Dat was heel wijs.

In overleg zijn er wel mogelijkheden om in bepaalde gevallen toch te kunnen deelnemen. Men kan zich bijvoorbeeld als laatste voegen bij het Avondmaal. In overleg met de predikant kan er naar mogelijkheden gezocht worden. Maar het blijve: drinkt allen uit de ene beker.

Ik noem nu een heel eigenaardig voorbeeld. In Markus staat dat men zelfs uit een gifbeker kan drinken zonder dat deze schade doet. Hoeveel te meer het kostbaar bloed van het Lam uit de ene beker. Laten we vooral blijven bedenken hoe groot het voorrecht is om door Christus Zelf ontvangen te worden. Dan valt er veel weg dat ons zou kunnen hinderen.

De hartelijke groeten en Gods nabijheid toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
15 reacties
Johnvb
Wat zou je er van denken om het ook gelovend en vertrouwend, in het gebed bij God te brengen en dan dankbaar de beker te gebruiken, vertrouwend en gelovend dat God zal zorgen? Omdat het Zijn eigen instelling is?

Wees ook hierin afhankelijk van onze God en Hemelse Vader. Vertrouw en geloof Hem ook hierin.
Ken Hem in al uw wegen, Hij zal uw paden rechtmaken.

Veel zegen toegebeden, zonder angst en zorg, maar in volle dankbaarheid en toewijding.
Marisa
Ben het eens met Johnvb

Ik herken de bezorgdheid van de vraagsteller, en bid altijd of de Heer me tegen eventuele lichamelijke gevolgen van het drinken met zovelen (waarvan sommigen idd soms verkouden of hoesterig zijn) uit 1 beker wil beschermen.
Ook neem ik maar een druppel, en geen hele slok.... en zou ik eigenlijk veel liever uit een individueel bekertje drinken, maar ik geloof met de dominee dat dat echt niet de bedoeling is....

Misschien is het nog wel een idee om te onderzoeken of men niet een doekje/wit servet mee wil laten gaan met de beker, zodat deze wel steeds even schoongeveegd kan worden? Ik moet er echt niet aan denken dat er geen doekje bij zou zijn....!, maar ik kan er ook meteen aan toevoegen dat ik nog veel meer op de Heer moet vertrouwen, dat het Zijn instelling is, zoals Johnvb ook zegt, en dat Hij voor mij/jou zorgt.....!
hans0166
die hele hygiene hype is totaal aan het doorslaan.
reclames met ontsmettingsmiddelen: na het buitenspelen, aanrecht en zelfs kleding moet tegenwoordig ontsmet worden.
Ik ben nu in de 50 ..speelde op straat, op grasvelden, en (erg graag) in sloten.. ben er echt niet ziek, zwak of misselijk door geworden.

Als je de angst, bijna klinkend als smetvrees, die zo opgeklopt wordt zelfs op het Avondmaal gaat projecteren, zonder dat er aantoonbare epidemien rondgaan vind ik persoonlijk zorgwekkend.
Wil je straks ook niet meer naast iemand in de bank zitten?..dát risico is namelijk veel groter.

(Personen met een actieve herpes infectie (= koortslip) zouden zonder meer vooraf iets moeten regelen, dat staat voor mij totaal los van normale hygiene maatregelen.)
tja
In onze (evangelische) gemeente gebruiken we cupjes, maar ik mis nog steeds die beker van vroeger. Misschien ben ik naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat ziek kunt worden van iets wat God zo heeft ingesteld.
tja
Oh, en de alcohol in de wijn helpt ook misschien :)
dorpeling
De zo begerenswaardige genade en vrijheid gekregen om met Hem avondmaal te mógen vieren, en dan een probleem maken van de hygiene van de avondmaalsbeker omdat misschien een van 'uw geliefde broeders of zusters in de Heere' misschien een virusje bij zich zou dragen.........

Als je je daar zo druk om maakt, drink dan niet. Als je gezondheid belangrijker is dan de diepe bedoeling en instelling van dit sacrament, nl. : 'Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed; doet dat, zo dikwijls als gij die zult drinken, tot Mijn gedachtenis. '

Sommige mensen zal ik werkelijk waar nooit begrijpen.

Gelukkig hoeft dat ook niet.
P6
Een x meegemaakt dat de predikant zelf een koortslip had. Hij gaf dit aan en dronk als allerlaatste.
Nina
Ik begrijp de vraagsteller helemaal. De Heer vierde de Pesach maaltijd met Zijn discipelen, een maaltijd die gewoonlijk in huiselijke kring wordt gevierd. Ik heb, zoals de predikant al beschreef, weinig moeite met een slokje nemen uit de beker van mijn echtgenoot of een van mijn kinderen. Anders ligt het met een beker waar een paar honderd mensen uit drinken, inderdaad geen fris idee. Geef mij dan maar cupjes!
sydneylover
Ik tel een paar jaartjes minder dan @hans0166, maar ik begrijp helemaal wat hij zegt.

Eerlijk gezegd heb ik de vraag met stijgende verbazing gelezen, omdat ik inderdaad ook denk dat de hygiënecultus redelijk aan het doorslaan is op dit gebied.
Uiteraard als iemand weet dat hij besmet is met een aandoening zoals een koortlip of krentenbaard of noem maar op,dan moet je je verstand gebruiken. Maar je hoeft toch niet bevreesd te zijn voor wat-als-achtige zaken waar je uiteindelijk helemaal geen invloed op hebt?

Een ander voorbeeld: ik reis voor mijn werk geregeld naar de Arabische wereld, onlangs nog naar Libanon terwijl de stabiliteit daar een vraagteken is. Moet ik dan maar niet gaan want stel dat? Moet ik mezelf bang gaan maken want stel dat er weer eens een bomaanslag wordt gepleegd?
Voor mij is psalm 91 een houvast: Ik steun op God mijn toeverlaat dus heb ik niets te vrezen'. Dus ik ben gewoon gegaan in dat vertrouwen.
Dat is uiteraard iets anders dan onverantwoorde risico's nemen: er zijn gebieden in Libanon die door BuZa als onveilig worden aangemerkt. Daar zou ik dus niet naar toegaan. Je hebt tenslotte wel je eigen verantwoordelijkheid.

Daarom is het gezamenlijk drinken van de Avondmaalsbeker voor mij geen enkele issue en ik heb er ook nog nooit over nagedacht eerlijk gezegd. En ik zou het ook niet gaan doen, volgens mij wordt je van dat soort gedachten alleen maar angstig.
En dat sluit weer perfect aan bij de boodschap van Jezus in de Bergrede: 'wees in geen ding bezorgd'!
evantorisch
Je kunt makkelijk praten over een 'hygiene hype' als je zelf altijd overal lekker doorheen rolt.
Maar voor een ander, die weinig weerstand heeft en dus veel vatbaarder is voor besmetting, is het gewoon logisch om over zulke dingen na te denken.
Ik vind het behoorlijk zwaar aangezet om een vraag over hygiene in verband te brengen met gebrek aan vertrouwen.
Om nog maar te zwijgen over de insinuatie dat de gezondheid belangrijker zou zijn dan de inhoud van het H.A. Het is gewoon een vraag over hygiene, meer niet.
CrA
Wat houd je tegen, vraagsteller, om zelf de beker schoon te maken met een doekje voordat je eruit drinkt?
drernie
Wellicht kan je een rietje gebruiken. Of je gaat als één van de eersten aan tafel.
pieter777
Natuurlijk kan men v.w.b. het doorgeven van de beker allerlei argumenten aandragen. Het gaat om de bedoeling van de Heer Jezus. Hij wilde dat we steeds indachtig zijn wat Hij voor ons gedaan heeft, omdat Hij zoveel van ons houdt. Zijn grote offer en Zijn grote liefde voor ons. Op welke wijze je dit doet heeft Jezus niet expliciet gezegd. Hij zei:"doe dit tot mijn gedachtenis".
Of wij dit, bij de avondmaalsviering, met aparte bekertjes doen of door de beker door te geven (omdat Here Jezus dit destijds ook deed) moet de (kerk)gemeenschap zelf bepalen. Ja, via een gezamenlijke beker is dit niet hygiënisch; en dat heeft niets met een "hygiënehype" of zoiets te maken. Geen flauwe 'vrome' opmerkingen plaatsen van "je bent beschermd" en " je kan zelfs een gifbeker drinken". Ik kan hier tegenoverstellen: "je moet God niet verzoeken". Verlies de kern waar het om draait niet uit het oog. Het draait alleen om onze Heer en Heiland en Redder Jezus Christus!
sjaloom
Daar heb ik nou werkelijk nog nooit bij stilgestaan dat je er ziek van zou kunnen worden. Ik heb het ook nog nooit gehoord dat mensen door uit de beker te drinken ziek werden. Als ik een koortslip zou hebben of erg verkouden zou zijn , zou ik niet uit de beker drinken. Maar ik denk dat we ons maar niet te snel zorgen moeten maken. Alleen zoals iemand eerder zegt, misschien bij een verzwakte weerstand.
Justinus
Wij hebben enige jaren gekerkt in een gemeente waar men uit zogenaamd hygiënische reden overgestapt was op cupjes met wijn en daar boven op een afdekplaatje waarop een brokje brood lag. Of men destijds bij de invoering ervan niet heeft gedacht aan 'drinken uit de ene beker' is mij niet bekend. Na verloop van enige jaren is het cupje en afdekplaatje na een 'herbezinning' weer verdwenen...en drinkt men weer uit één beker..

Mijn al lang geleden overleden vader noemde het fratsen... ik denk dat hij gelijk had!