Nog niet jarig

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Wat vindt u van je verjaardag vieren terwijl je pas de volgende dag jarig bent? Ik vind het geen fijn idee, maar kan geen argumenten bedenken om mijn vriend daarvan te overtuigen.

Antwoord

Het antwoord kun je vinden in het artikel 'Op zondag jarig'. Zie verder de tag 'Verjaardag'.

15 reacties
arendine
Waarom heb je argumenten nodig? Als jij het geen fijn idee vindt, is dat een duidelijke weergave hoe jij er tegenaan kijkt. Dat is ook zonder argumenten een valide gevoel.
mortlach
Anderen overtuigen op basis van dat gevoel echter, dat idee zal de vraagsteller waarschijnlijk moeten loslaten.

Anderzijds ben ik het met de vraagsteller eens; ik kan ook geen redenen bedenken waarom het een probleem zou zijn. :-)
Gouwenaar
@arendine
Het klopt dat dat een valide gevoel is, maar als je binnen een relatie argumenten aan moet dragen voor een gevoel wat je zelf niet kunt onderbouwen is het wellicht niet onverstandig om toch eens te kijken of dat gevoel wel zo juist is.
CrA
Wat valt er te vieren en te feliciteren als je nog niet jarig bent? Feliciteer je ook iemand waarvan je weet dat hij nog niet geslaagd is of viert iemand zijn huwelijksfeest al, terwijl hij nog niet getrouwd is?
Gouwenaar
Dan zou een verjaardag vieren een paar dagen na je verjaardag ook wat hypocriet zijn.
als je een jarige feliciteert met zijn verjaardag wens je hem/haar een gezegend jaar toe. Dat is na de verjaardag al deels mosterd na de maaltijd.
CrA
@Gouwenaar, een felicitatie geschiedt na een feit (geboorte, jubileum etc.) nooit ervoor. Dit is een wetmatigheid. Het is dus niet hypocriet om iemand later te feliciteren, omdat dit na het feit gebeurd en daarmee de wetmatigheid niet doorbroken wordt.
dorpeling
Wie zegt dat je je verjaardag nog mee mag maken?

Hoe kan je iets nu vieren wat je nog niet gegeven is?

En net wat een ander ook al zei, waarom zou je je vriend daarvan moeten overtuigen? Hij heeft jouw mening en gevoel in deze maar te respecteren.
Samanthi
Dan vier je toch gewoon zijn oudejaarsavond?
mortlach
@dorpeling: "Hij heeft jouw mening en gevoel in deze maar te respecteren"

Geld dat voor alles dan? Voor elke keer als je partner een 'gevoel' heeft dat ze niet kan onderbouwen en waarvan ze toegeeft dat ze er geen rationele argumenten voor heeft? En dan elke keer maar aan toegeven? Dat lijkt me een dijk van een relatie!

De enige reden om er huiverig voor te zijn, is omdat de kans bestaat dat je tussen het vieren en je daadwerkelijke geboortedag overlijdt; dat die kans vrij miniem is tegenwoordig, en dat je hele leven in dat soort angst leven ook niet echt gezond is, mag je volgens mij wel inbrengen.
dorpeling
@ Mortlach, nee, je hebt pas een dijk van een relatie wanneer je over het gevoel van een ander heenwalst omdat ze niet kan onderbouwen waarom het voor haar niet goed voelt.

Geen goede argumernten? Pech voor jou, dan doen we mijn zin.

Zo werkt het helaas meestal niet.

Kans van overlijden is weliswaar klein, maar niet te verwaarlozen. Je kunt verongelukken, een hartaanval krijgen, verdrinken, hersendood raken door een val.. helpt alle medische kennis van tegenwoordig je echt niets!

Ik persoonlijk zou het niet aandurven om een verjaardag te vieren voor je jarig bent. En da's mijn gevoel... :)
AHHK76
Het is weleens gebeurd dat iemand mij uitnodigde VOOR zijn verjaardag, toen zei ik: ik wil wel komen, maar ik feliciteer je niet. Dan kan ik iemand begroeten, met: leuk om je te zien, fijn dat je morgen jarig hoopt te zijn, enz. Als ik dan wegga, zeg ik: ik wens je morgen een fijne verjaardag. Later bel ik dan nog gerust op of ik geef al een kaart af, van te voren, om te feliciteren op of na de verjaardag. De een zegt: stel dat je er morgen niet meer bent. De ander zegt, dan vier je toch oudejaarsdag of je hebt dan samen toch nog een fijne dag gehad. Dat je dan niet echt jarig was... ach?!
Dus je kunt je mening of gevoel erover delen, maar het lukt niet altijd te overtuigen! Ik kan me voorstellen als het EEN vriend is die zo denkt, dat je er geen groot probleem van gaat maken. Maar als mijn vriend betekent: mijn toekomstige echtgenoot, laat dan beiden de voors en tegens, feiten en gevoelens maar op tafel leggen en discussiëer er maar over. Dan zie je wel of je dichterbij elkaar komt of niet. Vergeet niet te vragen of God bij jullie wil zijn in de gesprekken. Wijsheid toegewenst!
loes22
Ik heb er geen problemen mee...God heeft je dan 364 dagen al geschonken!!al een felicitatie waard
pindas83
Ik hoorde ook laatst van mensen die pakjesavond in het weekend voor 5 december vieren. Ik heb er toen niks van gezegd omdat ik nogal overrompeld was, het maakte me ook boos. Dit kan onmogelijk de bedoeling van de goedheiligman zijn geweest.
dorpeling
En ja, dan gaan we gewoon een zgn. goedheiligman van wie een zelfbedacht commercieel sprookje gemaakt is, vergelijken met de Almachtige, Levende God die je weer een jaar, onverdiend, heeft willen sparen.

Goede reden, goed onderbouwd argument ook. Want als Sinterklaas alleen maar gevierd mag worden op 5 december, dan wil God ook dat je je verjaardag alleen maar op je geboortedag viert...

Ook als cynisme een kwetsende opmerking voor degenen die een verjaardag echt zien als een Godsgeschenk en Hem daar oprecht dankbaar voor zijn.
pindas83
@dorpeling

Mensen zijn nogal snel gekwetst tegenwoordig maar ik kan je verzekeren dat het mijn bedoeling niet is geweest de goedheiligman met God te vergelijken.
Misschien geloof je me niet maar ik heb daar echt geen moment bij stilgestaan.
Excuus als het zo overkomt!

Ik heb op die link gedrukt waarna je naar een vraag met antwoord wordt gedirigeerd waaruit blijkt dat er mensen zijn die pertinent geen verjaardag willen bezoeken, als deze vóór de daadwerkelijke verjaringsdatum plaatsvind.
Ik vind dat wel heel flauw hoor, bijna kwetsend zelfs ;)

Wat Mortlach ook al aangaf is de kans sowieso nihil en al zou je komen te overlijden dan hebben je nabestaanden je in elk geval nog kort daarvoor mogen meemaken.

Ik denk persoonlijk niet dat de Heiland het mensen aanrekend wanneer, en of ze hun verjaardag vieren. Dankbaarheid zit hem niet in een datum denk ik.