Twist over de leerstukken

Ds. J.D. Heikamp / 4 reacties

Vraag

De bekende oud-predikant ds. Joh. van der Poel van de OGG had een bekende uitdrukking. “Twist over de leerstukken maakt ze zo hard als stukken leer.” Wat bedoelde hij hier mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Spreekt eigenlijk voor zichzelf. Het is beeldspraak om duidelijk te maken dat wij leerstukken zo koud en hard naar anderen toe kunnen spreken. Persoonlijk gebruik ik deze uitspraak nogal eens in een wat gevarieerde vorm en wist niet hoe aan er gekomen te zijn. Ik zie het beeld hoe mijn vader een stukje leer onder de klompen deed.

Een beleefd leerstuk is eetbaar en voedsel voor de ziel. Velen maken van een leerstuk inderdaad een stuk leer, onverteerbaar. Ieder ketter heeft zijn letter. De farizeeër maakte van de wet met hun aanhangsels een stuk leer.

Dat geldt predikingen waar op een leerstuk absolutisme wordt gelegd. Enkele voorbeelden: verbond, verkiezing, geen leven voor de rechtvaardigmaking, ruime of enge wedergeboorte en vele andere dogmatische geloofszaken.

Of zoals dominee van der Poel het eens zei tegen een collega uit een ander kerkverband: “U behoort tot een kerkverband in een knelverband en ik in een kerkverband dat behoort tot het rekverband.”

Ja, waar hoor ik eigenlijk bij? Hopelijk tot de Kerk met een hoofdletter.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

4 reacties
Johangroen
Die twisten ontkomen we niet aan als er een valse leer word gebracht, ik vind het van ds Heikamp te makkelijk gezegd de stukken die hij noemt, bv leven voor de rechtvm, het zijn zeer Bijbelse stukken en als ds die aanvullen of weglaten dan zegt Paulus die is vervloekt.
WillemB
@Johangroen, volgens mij laat jij ds. Hijkamp hier iets zeggen, wat hij niet zegt. Hij heeft het over het absolutisme van een bepaalde leer. Ik denk dat hij daarmee het gevaar aanwijst, als we ons volledig richten op een bepaalde dogmatische leer. Het gaat dan alleen om de leer, en niet meer om de Heer’.
Met andere woorden, geloof jij dat een leer je zaligmaakt, of in de Zaligmaker Zelf, Die je wil leren?
Race406
Waarvan akte ds.!!!!
Justinus
Ben het roerend met ds. Heikamp eens! Het gaat zoals @WillemB treffend zegt om de Heer en niet om de leer. Kan het daarom dus ook niet eens zijn met @Johangroen.