Hij Gereformeerde Gemeente, ik Hersteld Hervormd

Ds. D.W. Tuinier / 3 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Sinds een half jaar heb ik een relatie met een jongen uit een zeer behoudende gemeente van de Ger. Gem. Hij is daar ook belijdend lid. Zelf ben ik dooplid in de HHK. Mag mijn vriend lid worden van de HHK, ondanks dat hij al belijdenis heeft gedaan? Volgens mijn vriend mag dat niet zomaar, omdat hij niet voor niets bij de Ger. Gem. belijdenis heeft gedaan, ook al kenden we elkaar toen niet. Ik vind het denk ik moeilijk om lid te worden van de Ger. Gem., omdat ik bang ben er te weinig geestelijk voedsel te krijgen en te weinig evenwicht te vinden in de prediking als het gaat om wet en evangelie.

Antwoord

Natuurlijk is het fijn dat jullie elkaar hebben gevonden en, hopelijk, mag de liefde wederzijds worden verdiept. Daarom moeten jullie beiden verlegen zijn en blijven om de zegen en de gunst van de Heere.

Maar... door deze relatie komen jullie in aanraking met de kerkelijke verdeeldheid. Weest duidelijk naar elkaar: die is uiterst verdrietig en voor jullie werkelijkheid. Als jullie met elkaar verder gaan, moet het tot een keus komen. Ga biddend en in afhankelijkheid van God hierin jullie weg. En, als het goed is, neemt jouw vriend jou heel serieus en andersom natuurlijk ook. Maar dat begrijp ik al uit deze vraag. Dus niet bij voorbaat er van uit gaan dat er binnen de Ger. Gem. niet evenwichtig gepreekt wordt. Advies: vooronderstellingen achter je laten. Probeer er positief in te (gaan) staan.

Persoonlijk vind ik dat jouw vriend (hoe veel waarde ik ook hecht aan zijn ja-woord binnen de Ger. Gem.) er niet van uit mag gaan dat jij met hem meegaat. Daarin moeten jullie samen, biddend, een weg zoeken. En ik ben ervan overtuigd als je het op deze wijze doet, dat de Heere Zich niet onbetuigd laat. Hij wijst jullie Zijn weg. Weest verlegen om licht van Boven en een opmerkzaam hart om Zijn weg te verstaan.

Ds. D. W. Tuinier

3 reacties
CB
Mag mijn vriend lid worden van de HHK, ondanks dat hij al belijdenis heeft gedaan? .... dit is de vraag

Ds. Tuinier beantwoord volgens de vraag niet.
WillemB
@CB, beetje kortzichtige reactie van je. Volgens mij wijst ds. Tuinier hier naar de Enige die hier antwoord op kan geven, namelijk de Heere God.
Al de menselijke adviezen zijn inderdaad voorkeursbenaderingen.
Verder geeft hij duidelijk aan, dat deze vraag alleen biddende door Hem beantwoord zal worden. Wat wil je nog meer?
CrA
@ CB, kerkrechtelijk is dat m.i. geen bezwaar. Hij zal mogelijk wel opnieuw belijdenis moeten afleggen bij de HHK, maar dit kun je navragen. Het punt wat je vriend noemt, nl. dat hij niet zomaar over kan gaan naar een andere kerk, heeft te maken met het feit dat je in de GG een verklaring aflegt van de leer van de kerk. n.a.v de 1e belijdenisvraag: "Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?" En n.a.v. de 2e vraag hij vervolgens beloofd heeft in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig te zullen blijven en in haar zult leven en sterven. Dat is nogal wat. Dus je snapt wel dat je vriend niet zomaar, zonder gebed en leiding van de Geest, de overstap kan maken.