Vriend heeft kanker

Ds. H.H. Klomp / 1 reactie

Vraag

Ik heb deze week gehoord dat mijn vriend kanker heeft. Het is heel erg spannend. Zeker omdat in beide gezinnen al gezinsleden zijn overleden. En ik ben veel bezig met God, ik bid zoveel... Zowel om bekering als om genezing. En ik probeer te leven zoals God het wil, ook al kan ik het daarmee niet verdienen, maar God vraagt dat van mij. Maar nog heb ik het gevoel dat God me niet hoort.

Er staat ook in de Bijbel dat als je problemen hebt dat je naar God moet gaan. Maar dat doe ik hele dag door. Maar ik weet niet wat ik nog meer moet doen. Ik bid al zolang of God mij mijn zonden wil laten zien en ergens vind ik gewoon dat ik het dan verdiend heb omdat ik zoveel bid/lees. En dat is slecht, zo denken. Want ik heb het helemaal niet verdiend. En ik hoop zo dat het niet uitgezaaid is van mijn vriend en ik bid daar ook zoveel om. Maar ik heb gewoon echt het gevoel dat ik tegen een stenen hemel bid, zolang al...

En er zei ook iemand tegen me: je weet niet wat Gods plan is, ook Hij heeft hier een bedoeling mee. Maar ik kan die bedoeling niet begrijpen. Ik heb al zoveel erge dingen meegemaakt en het houdt maar niet op.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jij en jullie zitten naar in de zorgen. Van gezondheid maar ook geestelijk. Gelukkig zoek je het op het beste, het Hoogste adres. Terwijl Paulus in de gevangenis zit bemoedigt hij zijn liefste gemeente om met bidden en smeken door te gaan. Zie Fil. 4:6.

Het is goed dat je beseft dat we nergens recht op hebben. Het is Gods goedheid als we iets/veel van Hem ontvangen. Dat  te ervaren bepaalt ook de gebedshouding van Gods kinderen. Maar Hij geeft niet altijd wat wij precies vragen. Daar is de Heere vrij in. Bovendien: Hij leidt het programma van ons leven. Het daar mee eens te worden is de genade van levend geloof. Dan krijg je niet altijd de bevrediging van de vragen die je verstand stelt. Maar wel de vrede in je hart. Zie Fil. 4:7. Dat is  een vrede die zelfs de (overgebleven) open vragen overstijgt. Of zoals de Heere Jezus het in een gelijkenis zegt(zie Lucas 11:13): God geeft  de Heilige Geest! Dat is God Zelf in eigen Persoon. Dat is heel bijzonder!

Intussen mag je (blijven)  bidden om de  genezing van je vriend. Dat wens ik je/jullie  ook van harte toe. En gebed om wijsheid voor de begeleidende artsen. Maar als je dan eerbiedig ‘amen’ zegt, moet je ook gelovig  ‘amen’ doen. Dat wil zegen: al je noden en zorgen ook bij God de Almachtige láten! Die geloofsgenade wens ik jou en je vriend heel bijzonder toe. Groet en genade en gezondheid!

Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bidden
1 reactie
abcd
FF een gedeeltelijke copy/paste van een andere reactie die ik net geplaatst heb:
De Bijbel spreekt niet zozeer over bidden om bekering, maar over, jawel, aannemen (Joh 1:12) als een kind (Mark 10:15) en alles opgeven om Jezus te volgen (o.a. Matth 10:34-42).
Dat mag je doen! En vraag dan God ook maar of Hij het Zelf wil getuigen in jullie hart en leven.

Tip: Ga eens Handelingen lezen, en de Evangeliën, om te zien hoe de bekering en uitverkiezing daar werd gepreekt.

Gods zegen!