Als jongere het Heilig Avondmaal vieren

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de Ger. Gem. en hou mijn onderwerp voor de JV over het Heilig Avondmaal. Mijn vraag hierover is, hoe kan je als jongere het Heilig Avondmaal vieren. En wat houdt een voorbereidingspreek in?

Antwoord

Als jongere ben je op afstand betrokken bij het Heilig Avondmaal. Op afstand want: de kerkelijke regel is dat het Heilig Avondmaal open staat voor de belijdende leden. Ook als jongere kun je je belijdend lid voelen, terwijl je nog geen openbare belijdenis van het geloof hebt gedaan. Over het algemeen wordt een leeftijd van 18 jaar aangehouden als ondergrens voor het belijdenis doen. Onze oudste dochter deed het uit volle overtuiging op 17-jarige leeftijd...

Als jongere, op afstand van de tafel, kun je betrokken zijn door je biddend meeleven met de gemeente, met hen die aangaan en met hen die afblijven. Probeer ook in gesprek te komen met mensen om je heen over het belang van de avondmaalsgang. Waarom gaan mensen wel of niet aan?

En is er een intens verlangen... wat let je om belijdeniscatechese te gaan volgen en zo in de kerkelijke weg toegang tot de tafel te verkrijgen!? “Uw goede Geest geleide mij in een effen land!”

Wat de voorbereidingsdienst betreft, verwijs ik je naar deze artikelen in de vragenrubriek. De vraag werd reeds vaker behandeld.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaalvoorbereidingsweek