Ongetrouwd overspel plegen

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Als het gaat over overspel in de Bijbel, dan gaat het over een buitenechtelijke seksuele relatie binnen het eigen huwelijk, of binnen het huwelijk van degene waarmee overspel wordt bedreven. Als je niet getrouwd bent (geweest), dan kan je dus geen overspel plegen. Wat zegt de Bijbel daarover?

Antwoord

Ik ben zo vrij met deze briefschrijver van mening te verschillen en meen dat hij/zij de Bijbel nog maar eens goed moet lezen.

Ten eerste de wet der tien geboden zelf. In Ex. 20 luidt het zevende gebod:  Gij zult niet echtbreken; en in de herhaling van de wet, Deut. 5, vlak voor Israël het beloofde land binnen zou gaan, lezen we: Gij zult geen overspel doen. Overspel kan zowel binnen als ook buiten het huwelijk worden begaan.

Ik noem uit het Oude Testament nog enkele teksten die dit onderstrepen bijv. Jer. 13:27, waar niet bij staat: met de vrouw van een ander; en verder:  Hos. 4:2;  Hos. 7:4  en Mal. 3:5. Uit het NT wordt dit nog duidelijker. Ik noem enkele teksten:  Matt. 5:27.28;  Matt. 19:18; Rom. 13:9; Gal. 5:19;Hebr. 13:4;  Jak. 2:11.

Dat de Bijbel alle overspel zonde noemt en ze verbiedt, wordt nog meer duidelijk uit de teksten waar “hoererij” in voorkomt. In dit verband wijs ik op:  Lev. 19:29;  Hand. 15:20,29;  1 Kor. 6:13; 2 Kor. 12:21;  1 Thess. 4:3.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Tags in dit artikel:

overspel