Onverzekerdheid vermelden bij sollicitatiegesprek

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 3 reacties

Vraag

Na dit schooljaar hoop ik klaar te zijn met mijn opleiding en ik wil dan gaan werken. Wat kan ik tijdens het sollicitatiegesprek zeggen over het niet verzekerd zijn i.v.m. gemoedsbezwaren?  Wat zijn de gevolgen hiervan voor de werkgever?

Antwoord

Je vraagt wat je moet zeggen tijdens een sollicitatiegesprek inzake het feit dat je gemoedsbezwaard bent. Welke gevolgen heeft dit voor een werkgever?

Ik heb allereerst een aantal vragen aan de vraagsteler.  Hoe bewust kies jij voor het zijn van gemoedsbezwaard? Heb je alle gevolgen helder in beeld? Is dit een gebedszaak? Ben je gemoedsbezwaarde omdat mogelijk jouw ouders dit zijn of heb je deze keuze bewust en zelf gemaakt? Belangrijk is dat je, je bewust bent van jouw keuze met alle voor- en nadelen en dat je deze keuze niet maakt uit gewoonte. Ik spreek mensen die de gevolgen van hun keus niet hebben overzien. De consequenties van deze beslissing realiseren ze niet altijd. Het valt hun dan toch tegen soms dat ze geen zwangerschapsuitkering krijgen of niet eerder met pensioen kunnen.

Bij de sociale verzekeringsbank (SVB) vraag je de ontheffing aan als je gemoedsbezwaarde bent voor de sociale verzekeringen. Je kunt ontheffing aanvragen voor de werknemersverzekeringen, zoals WW, ZW, zwangerschapsverlof, WIA. Je vraagt ontheffing aan voor alle werknemersverzekeringen. Je kunt geen uitzondering maken. Bij de volksverzekeringen kun je wel ontheffing krijgen voor één of meerdere verzekeringen. Bijvoorbeeld AOW, ANW, WLZ. Wel betaal je een bijdrage over je inkomen. Het bedrag dat je  betaalt is hetzelfde bedrag als van de premies. De bijdrage over het inkomen stort de Belastingdienst op een spaarrekening bij het CAK en de SVB. Het geld bij de CAK daar kunnen de mogelijke zorgkosten van worden betaald. Heb je de AOW-leeftijd, dan krijg je een uitkering Spaarregeling Gemoedsbezwaren uit de spaarrekening bij de SVB.

Een werkgever dien je te informeren over het feit dat je gemoedsbezwaarde bent, dat hoeft niet in het allereerste sollicitatiegesprek. Je kunt dat bespreken als duidelijk is dat de werkgever verder met jou wil. De werkgever kan bij de belastingdienst nagaan welke premies hij wel en welke hij niet moet afdragen of welke vervangende premies hij moet inhouden op het loon. In het algemeen kun je stellen dat  de werkgever dan geen verplichte premies volks- en werknemersverzekering hoeft in te houden. In plaats daarvan draagt de werkgever de ingehouden premievervangende bijdrage af aan de belastingdienst. Deze bijdrage is net zo hoog als de verplichte premies.

Amanda Herrera-de Gier, RMU

Lees meer artikelen over:

juridischverzekering
3 reacties
AaHa
Beste student/scholier,

In een periode van zo'n 23 jaar heb ik verschillende werkgevers gehad. Bij geen enkele werkgever leverde mijn registratie als gemoedsbezwaarde problemen op.

In het antwoord staat dat je ontheffing aan moet vragen bij de SVB, als het goed is heb je deze ontheffing al in je bezit. Een kopie van deze ontheffing moet ingeleverd worden bij een werkgever.

Veel succes met het vinden van een baan!
DEQ
Ik heb een vraag naar aanleiding van wat hier door de vragensteller is ingediend. Of dat de respondent daar antwoord op kan geven.

Wat zijn nu feitelijk de bezwaren tegen dergelijke verzekeringen? Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom mensen zich niet verzekeren. En welke gemoedsbezwaren zij hebben.
refoweb
Beste DEQ,

Klik eens op de tag onder het artikel en je vindt het antwoord. De discussie over verzekeren gaan we hier niet (weer) voeren.