Toe-eigening van het heil

C.A. Hoekman / 9 reacties

Vraag

De afgelopen periode heb ik voor het eerst de uitspraak “toe-eigening van het heil” gehoord. Wat wordt hiermee bedoeld? Wat is bekering? Hoe weet ik of ik bekeerd ben, of is er voortgaande bekering nodig? Met deze begrippen ben ik niet opgevoed en probeer hier met Gods hulp achter te komen omdat ik sinds kort naar de reformatorische kerk ga. Ik heb in mijn jonge leven nog nooit mezelf de vraag gesteld of ik bekeerd ben. Door een andere prediking heb ik dat voor het eerst te horen gekregen. Ik heb al geloofsbelijdenis gedaan, maar voordat ik die vraag gesteld kreeg...

In wanhoop, koudheid, dorheid van mijn hart weet ik niet wat ik meer bidden of zeggen moet tegen de Heere. Ik wil straks zo graag eeuwig bij de Heere zijn. Is het boekje van ds. Eckeveld over de toe-eigening van het heil ook voor mij geschikt (laagdrempelig) om te lezen en antwoorden te krijgen op deze levensbelangrijke vragen. Ik krijg niet/nauwelijks steun van het gezin en helemaal geen steun van de familie. Wat moet ik doen? Ik voel mijzelf de enige in mijn omgeving die rondloopt met deze vragen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vragen buitelen over elkaar heen. Wat wordt bedoeld met de “toe-eigening van het heil”? Wat is bekering? Hoe weet ik of ik bekeerd ben? Of is er voortgaande bekering nodig? Je bent met deze begrippen niet opgevoed, maar door het bezoeken van een reformatorische kerk hoor je ze en probeer je met Gods hulp er achter te komen wat ze betekenen. Eén zaak is daardoor duidelijk voor je geworden dat de woorden automatisme en vanzelfsprekendheid niet in Gods woordenboek voorkomen. In de bekering tot God gaat niets automatisch en is niets vanzelfsprekend. Wanneer je dat ontdekt, zou de vraag: ben ik wel bekeerd, zomaar in je op kunnen komen. Ben ik wel bekeerd? Wat is bekering? Wat moet ik doen?  Zullen we samen eens onderzoeken hoe Gods Woord daarover spreekt? Toegespitst op het onderwijs van de Heere Jezus Zelf over deze uiterst belangrijke zaak.

De Heere Jezus begint Zijn werk met wat we lezen in Mark. 1:15: “De tijd is vervuld en het koninkrijk van God nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.” Jezus sprak deze woorden niet tot heidenen, maar tot mensen die opgegroeid en opgevoed waren bij Gods Verbond en woorden. We zouden nu zeggen tot kerkgangers, die de Bijbel hebben en die bidden. Waarom? Omdat de Heere Jezus ze wilde leren dat bekering tot God meer is dan opvoeding en gewoonte. Alle automatisme en vanzelfsprekendheid haalt de Heere Jezus hier onderuit. Je moet bekeerd worden. Bekering tot God en het evangelie geloven is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. En dat geldt ook voor ‘vrome’ joden, mensen die er bij opgegroeid zijn en het allemaal weten. Welke les kunnen we hieruit leren? Dat in de verkondiging van het Evangelie de oproep tot bekering nooit mag ontbreken! Ook voor kerkgangers is bekering nodig.

Wat is nu bekering? Wat ervaar ik dan? Wat doe je dan? Wanneer we over bekering spreken, moeten we dat doen zoals de Bijbel er over spreekt. Het is werk van de Heilige Geest in zondaren. De Heilige Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Hoe doet de Heilige Geest dat? Door het Woord van God en de verkondiging van dat Woord van Gods reddende genade door het geloof in de Heere Jezus Christus. Bekering van onze zonde tot God en het geloof in de Heere Jezus tot vergeving van onze zonde moeten kort bij elkaar blijven. Laten we het onderwijs van Jezus maar weer ter harte nemen, zoals Hij ons dit geeft in de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 15:11-32. De twee elementen van een Bijbelse bekering komen in deze gelijkenis heel duidelijk naar voren, namelijk je afkeren van de zonde en terugkeren tot God in Christus. Een jongste zoon die het vaderhuis verlaat en van het leven gaat genieten. Hij heeft genoeg geld en vrienden die er net zo over denken als hij. Eten, drinken en vrolijk zijn. Dat kan zelfs op een vrome manier. En daarom is ten diepste de grootste nood van deze jongste zoon dat hij alleen voor zichzelf leefde. Zijn hart ging helemaal op in de dingen die hijzelf leuk en fijn vond. God, de Vader uit deze gelijkenis, was totaal buiten beeld. Misschien is dat wel de ergste soort verslaving. Verslaafd, gewend aan het leven buiten God. Laten we jouw en mijn leven hier eens naast leggen. Waar zit jij, waar zit ik aan vast?

Deze zoon leeft maar en leeft maar. Totdat? Totdat hij er dood bij neervalt? Dat zou zeker kunnen. Want wie zijn wij tegenover de heilige en heerlijke God. Heb jij, heb ik meer verdiend? Het loopt vast in het leven van deze zoon. Zijn geld raakt op, zijn vrienden zijn dan ineens weg en zelfs varkensvoer wordt hem geweigerd. Begrijp je dat er buiten het vaderhuis alleen maar hongersnood en dood is? Slechts doodlopende wegen. En tot zichzelf gekomen zijnde, lees je dan in vers 17. Weet je nog wat er in Johannes 16 : 8 staat? De Heilige Geest zal de wereld overtuigen van zonde. Dat zie je hier gebeuren. God grijpt in en laat deze zoon tot zichzelf komen. Waar ben je toch mee bezig? Je bent bezig om je eigen ondergang uit te werken. Keer je af van je zondeweg. Weet je wel het eerste element van een Bijbelse bekering. Hij overdenkt zijn zondige leven tot op dat moment en realiseert zich ten volle: ik verga van honger en hier aan deze varkenstrog moet ik sterven. Dat is het loon op onze zonde. Sterven! En weet je wat nu zo schittert in deze gelijkenis? Aan deze varkenstrog? Dat al zijn wegen zijn doodgelopen, maar dat die ene Weg altijd open is gebleven, de weg terug naar Huis. Dat vervult deze zoon met verbazing en verwondering. Vers 18 en 19: ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen:  Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel, en voor u; en ik ben niet waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.

Blijft het bij deze hartenkreet? Wat denk jezelf? Het komt tot de daad in vers 20: En opstaande ging hij naar zijn vader. Hij gaat terug naar Huis. Je weet wel, het tweede element van een Bijbelse bekering: terugkeren tot God in Christus. Dat is het liefste werk van de Heilige Geest om zondaren te leiden tot Christus. Niet alleen te overtuigen van zonde, maar ook dat er alleen verzoening van onze zonde is in het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon (overtuiging van gerechtigheid).

En waarom de weg terug naar Huis altijd open is gebleven en ook voor jou nog steeds open is? Dat lees je in vers 20b: En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem. Deze vader stond altijd al op de uitkijk en deze vader zag zijn zoon, voordat deze zoon zijn vader zag. Dat is nu Gods hart, geopend in Christus Zijn Zoon. Ik las ergens: Hier ziet een Vader uit naar een zoon, die van hem heeft afgezien. Van de Heere Jezus werd gezegd: Deze ontvangt zondaren en eet met hen. Hier zie je dat gebeuren. Deze verloren zoon keert terug met boete en berouw tot zijn vader. En voor hij zijn schuldbelijdenis heeft uitgesproken tegenover zijn vader (vers 21), heeft zijn vader hem (de zondaar) al omhelst en gekust (vers 20).

Onbegrijpelijke maar ook onvoorwaardelijke liefde van God. Alles, alles is volbracht in het offer van de Heere Jezus Christus. Nooit keert een zondaar terug tot God zonder schuldbelijdenis, boete en berouw. Maar ook nooit zullen we vergeving van zonde en vrede met God ervaren op grond van onze schuldbelijdenis. Dat leert ons dat we tot de Heere Jezus mogen komen zoals we zijn, met al onze zonden, wanhoop, koudheid en dorheid. Je hoeft je niet op te knappen, dat lukt nooit. Opstaan en met al je vuile lompen, met je weglopen tot de Vader gaan. Zag hem zijn vader, viel hem om zijn hals en kuste hem.

Wat je moet doen? Vader ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u. Maar de vader zei tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed. En zij begonnen vrolijk te zijn! Jezus, uw verzoenend sterven is het rustpunt van mijn hart. Dat is toe-eigening van het heil. Hij mijn zonden en ik zijn verzoening. Voor mij!!!

Het boekje van Ds. Van Eckeveld kun je zeker lezen. Heb je verdere vragen dan wil ik die proberen te beantwoorden. Je kunt mij bereiken via vragen@refoweb.nl voor mijn persoonlijk emailadres.

Hartelijke groet en Gods leiding toegebeden.

C. A. Hoekman, Kapelle

Tags in dit artikel:

toe-eigening van het heil
9 reacties
Lekkerbek
Je hebt een mooi antwoord gekregen! Ik heb een zeer indringende preek van ds Huijser over "Ik ben de Deur"
Hier wordt op indringende wijze op een begrijpende manier gepreekt dat we allemaal God moeten ontmoeten, en zijn we dan bereid? We kunnen de Deur heel dicht naderen, over alles mee kunnen praten, emotioneel zijn onder een preek. Maar als we niet door die Deur heen zijn dan staan we buiten!
Ook Gods kinderen wordt voorgehouden niet te rusten op wat je hebt, er is zoveel méér genade te verkrijgen!
Vraagsteller als je de preek zou willen beluisteren kun je me een mail sturen.
Jeremiah
Lekkerbek, ik zou de preek van ds Huijser graag willen beluisteren.
Lekkerbek
Als je me je mailadres stuurt dan zal ik t naar je doorsturen.
corine_m
Lekkerbek, ook ik zou graag die preek willen hebben om te beluisteren. Alleen zie ik niet zo snel hoe ik je een pb kan sturen. Kan je mij dit uitleggen? Dan stuur ik je mijn mailadres, als je dat goed vind...
refoweb
Je kan de preek ook uploaden naar bijv. soundcloud.com en de link dan hier plaatsen.
CrA
Ik zou ds Huijser @lekkerbek om toestemming vragen voordat je zijn preek upload. Een preek valt onder het auteursrecht.
Lekkerbek
Ik ga het inderdaad niet ongevraagd doen, bovendien blijkt dat ik het alleen via whatsapp kan versturen, het bestand is te groot om het te downloaden of via mail te versturen.
Ik probeer je net een privé bericht te sturen maar ik krijg te zijn dat de gebruikersnaam niet bestaat. Ik weet niet wat ik fout doe, ben een enorme digibeet ;-). Refoweb kunnen jullie mijn mailadres geven aan corine_m? Alvast dank voor de moeite!
Ali636
Een mooi ding om altijd mee bezig te zijn... De toe-eigening van het heil.
Ik ben net begonnen in een boek van George Macdonald. The Parish Papers. Het begint al goed:...vrijvertaald : "... ik voelde vroeger dat een man zijn kruis moest opnemen, maar nu weet ik dat een man Hem (Christus) moet volgen. En dat is een onuitsprekelijke verschil."
Zolang ik bereid ben in alles Christus te volgen... ondanks het lijden dat de Heere op onze weg plaatst, gaat het vast wel goed....
RinusK
Als ds. Huijser toestemming verleent zou ik ook heel graag die preek willen luisteren!