Tijd aan de Heere besteden

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Ik ben jongedame van 23 jaar. Ben christelijk opgevoed, maar sinds kort ben ik zelf écht tot geloof gekomen. Ik ben zo enthousiast over Jezus en wil zo graag meer over mijn Redder te weten komen, hoe Hij werkelijk is. Nu besteed ik eigenlijk al mijn vrije tijd aan het lezen van de Bijbel en praten met God. Zelf maakt me dit erg gelukkig, ik begin een relatie met de Heer te krijgen. Maar ineens kreeg ik een gedachte in me: is het wel normaal dat ik God zoveel probeer te zoeken, moet ik niet wat minder met God bezig zijn? Waar komt dit vandaan en klopt die gedachte ook? Het maakt me in elk geval heel verdrietig de gedachte dat ik minder tijd aan mijn Heer zou moeten besteden. Graag hoor ik hier meer over.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een mooie vraag heb je gesteld. Bedankt daarvoor! Je bent tot geloof gekomen en elk vrij moment wil je met de Bijbel bezig zijn en de Heere Jezus zoeken. Prachtig toch? Daar hoef je echt niets aan te veranderen. Dit hoort echt bij mensen die pas tot geloof zijn gekomen. Geniet ervan wat de HEERE je in deze fase van je geloofsleven geeft. Sommige mensen noemen dit wel de tijd van “de eerste liefde” (vgl. Op. 2:4) en terecht. Dit is een heel mooie tijd in het geestelijke leven, vergelijk het met de lente in de natuur. Dank de HEERE voor wat Hij geeft. En blijf Hem zoeken, want dat is Hij waard.

Een van de regels die ik door de jaren heen steeds doorgeef, is: als je hart je iets ingeeft en het is geen zonde, doe het dan. Er zou wel eens iets heel moois kunnen gebeuren. Ik denk dat dit ook op jou van toepassing is.

Gods zegen en leiding in je leven toegewenst!

Met een hartelijke groet,
Ds. C. J. Droger

1 reactie
CorsdeKort
Ik denk dat God je heeft aangeraakt en dat je bekeerd / wederom geboren bent. Je hebt de Heilige Geest gekregen! Dat is bijzonder (fijn). Daar hoeft overigens niet persé een spectaculaire gebeurtenis aan vooraf te gaan. Ook hoef je, als het goed is, dit niet te verantwoorden aan iemand van de Kerk of zo. God is je heer en Jezus je Heiland.

Eén van de eerste deugden is blijdschap en kenmerk van wedergeboorte is ook dat je erg van Jezus en God gaat houden en je interesseert bent in God en zijn woord. Dat is dus normaal en ga daar mee door, wat anderen ook zeggen. Lees veel in de brieven van Paulus en probeer te begrijpen wat hij schrijft. En… daarna leven natuurlijk.

Wat je dan ook wel zult merken is dat bewust zondigen, d.w.z. doen waarvan je weet dat het verkeerd is je nu wel “niet meer zal smaken”. Immers door ongehoorzaam te zijn aan de Heilige Geest kan deze gaan wijken. En dat is mooi want zonde bederft alles maar nu kan je met die kracht van de geest de zonde overwinnen (daar is die voor) en kom je in de dienst van God (Rom 6:22).

Hartelijke groet met Kol 3 vanaf begin waarin staat:”1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid!”