Bijbel in verhaalvorm

Ds. W. F. 't Hart / 1 reactie

Vraag

Ik houd heel erg veel van schrijven en mag er zelfs goed in zijn. Omdat ik het zie als een gift van God schrijf ik korte verhalen uit de Bijbel opnieuw in verhaalvorm, zoals ik denk dat het ongeveer zal zijn gegaan. Nu heb ik net Job 1 achter de rug, omdat zijn geloof mij inspireerde en nu hoorde ik pas weer het verhaal van Naäman en zijn dienstmeisje. Nu wil ik dat ook gaan ‘(her)schrijven’ en daarom ging ik daar op internet wat informatie over zoeken. Toch stuit ik er telkens weer op dat de naam van het dienstmeisje niet wordt genoemd, al staat er soms dat ze denken dat ze Rhodé heette. Natuurlijk wil ik wel de juiste informatie in mijn verhaal, dus probeerde ik het zonder een naam. Blijkt toch wel lastiger dan gedacht. Daarom vroeg ik mij af of misschien iemand weet of haar naam genoemd wordt en zo ja welke? Als dit niet zo is is dat jammer, maar dan zal ik het zonder moeten doen en dank ik u voor het feit dat u de moeite nam om dit te lezen!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Wat mooi om te lezen dat je op deze manier met de Bijbel bezig bent en dat je die gave gekregen hebt. Ik heb onderzoek en navraag voor je gedaan, maar helaas heb ik geen naam kunnen ontdekken hoe ze daadwerkelijk geheten zou hebben. Ik ben namelijk diverse mogelijkheden tegengekomen, zoals: Judith en Mirjam. Rhodé lijkt me niet logisch, omdat dit een Griekse naam is en geen Hebreeuwse.

Verder is het niet ongebruikelijk dat de Bijbel vaker een naam achterwege laat. Dit heeft vaak als bedoeling dat je je eigen naam hiervoor in de plaats mag zetten. En je daarbij afvraagt: wat zou ik gedaan hebben?

Ik wens je alle goeds toe, ook bij het schrijven van je verhalen.

Hartelijke groet,
W. F. ‘t Hart

Ds. W. F. 't Hart

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Zwartebroek-Terschuur-Voorthuizen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

1 reactie
handelingen2_21
Rhodé was het dienstmeisje dat Petrus - na zijn bevrijding uit de gevangenis - binnen moest laten en het vervolgens uit enthousiasme weer vergat