Open Bijbel boven het hoofd van een kandidaat

mr. J.H. Doeven / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Kunt u aangeven wat de achterliggende gedachte is van het vasthouden van een open Bijbel tijdens de bevestiging van een kandidaat? Is dit altijd zo geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten of iets van de laatste jaren?

Antwoord

Bij de bevestiging van een kandidaat vindt in alle kerken de handoplegging plaats. De open Bijbel bij een bevestiging van een kandidaat in de Gereformeerde Gemeenten berust op een gewoonte. Ds. J. M. J. Kieviet merkt in het RD daarover op:

“In de afgescheiden kerken is het gebruikelijk dat enkele ouderlingen (in de Gereformeerde Gemeenten zijn dat degenen die aan de handoplegging deelnemen, JHD) een open Bijbel boven het hoofd van een kandidaat houden. Dat is een heel bijzonder moment: de openlijke verbinding aan de gemeente. De gemeenteleden hebben dat ook als een plechtig en indrukwekkend moment ervaren.”

Deze gewoonte bestaat in de Gereformeerde Gemeenten al vanaf het begin van zijn ontstaan.

J. H. Doeven,
Houten

Tags in dit artikel:

handopleggingpredikantschap
1 reactie
Race406
Gelezen op Facebook: Waarom men dit doet? Het is praktischer dan de kandidaat boven de geopende Bijbel te houden.... Hij is geniaal al zeg ik het zelf :-)